Olaszország kilépne, Magyország egyedüli uniós tagállam maradhat Kína partnere

Olaszország kilépne az Új Selyemútnak nevezett kínai beruházási programból. Ha ez megtörténik, Magyarország marad egyedül Peking partnere az Unióban.

2023. augusztus 4., 18:19

Szerző:

2019-ben Olaszország és Kína 2,5 milliárd euró értékben kötött gazdasági, kereskedelmi megegyezéseket, amikor a G7-es országok közül először Olaszország csatlakozott a kínai Egy Övezet, Egy Út kezdeményezéshez (Belt and Road Initiative, BRI), amely átfogó infrastrukturális projektként összekötné Afrikát, Ázsiát, Európát és Latin-Amerikát.

 

Olaszország abban reménykedett, hogy Kína az olasz kikötőket európai infrastruktúra csomópontjaiként használva új lendületet ad az olasz gazdaság logisztikai szegmensének. És nem ők az egyedüliek, korábban Sri Lanka hasonló helyzetbe keverte magát – fedezi fel a párhuzamot az RTL.

Az átfogó beruházás Kína szerint erősíti a külkapcsolataikat és kereskedelmi hálózatukat, azonban többen hátsószándékot látnak a hitelezésben, szerintük 

egy Kína-központú kiterjedt befolyási övezetet igyekeznek létrehozni, ennek részeként korrozív tőke kihelyezésével foglalkoznak, vagyis olyan kínai hitelből készülő fejlesztésekből azok a végek profitálnak, amelyek gazdasági erejüknél fogva képesek beleszólni a politikába is. 

Richard Moore, a brit MI6 hírszerző ügynökség vezetője szerint Kína adósságcsapdákkal próbál befolyást szerezni más országok fölött, ugyanis ha nem tudják visszafizetni adósságaikat, a kulcsfontosságú eszközök fölötti ellenőrzést át kell adniuk Kínának. Ezt Kína tagadja. 

 

A New York Times cikke szerint a 2015-ös Srí Lanka-i választásokon a kínai kikötőépítési alapból nagy összegekkel támogatták Mahinda Rajapaksa elnök kampányát.

 

Ezen a ponton hiába akart kiszállni a Montenegró a megállapodásból, a hitelt nem tudták visszafizetni, az EU nem tudott segítnei, tekintve, hogy harmadik országgal kötött hitelmegállapodásról van szó, végül nyugati bank és az Európai Bizottság oldotta meg a helyzetet. A Szabad Európa cikke szerint

Montenegró ismét kínai hitelből, kínai konzorciummal építtetne autópályát.

Magyarország is kínai hitelből fejleszt

Magyaroszág 2014-ben döntött úgy, hogy Kína és Szerbia segítségével felújítja a Budapest-Belgrád vasútvonalat. A 166 kilométeres szakasz Magyarország legdrágább vasúti projektje. A kínai hitel a költségek 85 százalékát állja, ugyanakkor nem tudhatjuk, milyen feltételekkel kaptunk hitelt, mivel a vonatkozó dokumentumokat Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter tíz évre titkosította.

A 600 milliárd forintos tendert a Mészáros Lőrinc érdekeltségébe tartozó felcsúti RM International Zrt., illetve a kínai China Tiejiuju Engineering & Construction Kft. és a szintén kínai China Railway Electrification Engineering Group Kft. nyerte el. Illetve az alvállalkozók között is található három Mészáros Lőrinchez köthető vállalat. 

Tavaly szeptemberben Giorgia Meloni pártja, az Olasz Testvérek nagyarányú győzelmet aratott az előrehozott választásokon, azóta terítéken van Olaszország kilépési szándéka a BRI–ből. Azonban 2024 márciusában automatikusan megújul a szerződés, ha Olaszország idén decemberig nem nyújt be hivtalos kilépési kérelmet. 

Guido Crosetto védelmi miniszter szerint Olaszországnak most ki kell találnia, hogyan szállhat ki úgy a megállapodásból, hogy Pekinggel ápolt kapcsolatai ne sérüljenek. A döntés hátterében az is szerepelhet, hogy Olaszország így akarja erősíteni kapcsolatát az Egyesült Államokkal. Ha valóban sikerül kilépniük,

a BRI-ben Kína egyetlen uniós partnere Magyarország marad.

(Kiemelt képünkön: Orbán Viktor miniszterelnök (j) és Alekszandar Vucic szerb államfő a Budapest-Belgrád vasútvonal Belgrád és Újvidék közötti szakaszának felavatására indul vonattal Belgrádból Újvidékre 2022. március 19-én. Fotó: MTI/Miniszterelnöki Sajtóiroda/Benko Vivien Cher)