Orbán álma: ilyen lesz a digitális állampolgár, akiről a kormányfő beszélt Kötcsén
Kiberkoalíció már van, elvileg készül a nemzeti felhőtechnológia is, de hogy miként lesz ebből mobiltelefonon is beküldhető adóbevallás még ebben az évben, egyelőre kérdés.
Orbán Viktor miniszterelnök viszonylag szűk kormánypárti körben beszélt Kötcsén a saját, a pártja, valamint a kormány terveiről. Interjút ezúttal sem adott a sajtó képviselőinek, de kiderült, 2034-ig tervez kormányozni (korábban 2030 volt ez a dátum). Tehát kicsit több, mint egy évtizedet adott magának, hogy ráncba szedje a gazdaságot, visszafordítsa a népességcsökkenést és energetikai önellátásra rendezze be az országot. A hangzatos tervcsomagot 15 pontban foglalta össze. Ezek egyike volt a digitális állampolgárság bevezetése.
A miniszterelnök ötletei között nem szerepeltek olyan elgondolások, mint a 13 éve változatlan összegű családi pótlék emelése, az 53 ezer milliárdos államadósság csökkentésének terveire sem tért ki, ahogy a közoktatás és az egészségügy aktuális problémáira sem.
Ezzel szemben fontosnak ítéli meg a digitális állampolgárságot, ami lefordítva annyit jelent, hogy Orbán Viktor fejében él egy kép arról, hogy 2026-ra az állampolgárok szinte minden közigazgatást érintő ügyet képesek lesznek online, elsősorban mobiltelefonon intézni. Ezzel együtt az összes állami felület egységes vizuális megjelenést és egyszerűbb nyelvezetet kap - olvasható a Digitális Magyarország Ügynökség ütemtervében.
És hogy hogyan tárolódik majd biztonságosan a 9,7 millió magyar állampolgár adatvagyona? Erre is van már terv: “a nemzeti felhőtechnológia” segítségével.
2022 év végén fogadta el a kormánya a Nemzeti Digitális Állampolgárság Programot. Az elmúlt közel tíz hónap alatt nagyjából annyi történt, hogy megalakult a hangzatos “Kiberkoalíció”. Az állam részéről az SZTFH és a Digitális Magyarország Ügynökség (DMÜ), az információs és kommunikációs technológiai (IKT) szektorból pedig a Vodafone, a 4iG Nyrt. és a Yettel Magyarország Zrt. képviselőinek aláírásával.
György István, a Miniszterelnökség területi közigazgatásért felelős államtitkára szerint a 7,1 milliárd forintos fejlesztés kívülről nem feltétlenül látványos, ugyanakkor a közigazgatási szakrendszer működése, teljesítőképessége és minősége, valamint a felhasználói élmény szempontjából nélkülözhetetlen.
A digitális állampolgárság egyben azt is jelenti, hogy létrejöhet a magyar állampolgárok számára az az egységes és könnyen használható online rendszer, amely radikálisan leegyszerűsítené a hivatalok és egyéb intézmények különböző szerveivel történő kommunikációt (pl.: ügyintézés, tájékoztatás, okmányok elkészítése).
Ehhez elég lesz egy mobiltelefon és egy személyi igazolvány. A digitális azonosítást követően ugyanis mindenki a saját felületén intézheti az ügyeit, ahelyett, hogy Kormányablakokba vagy egyéb hivatalokba járkálna.
Ezzel kapcsolatban megkerestük emailben a Digitális Magyarország Ügynökséget, mert szerettük volna megtudni:
- hol tart jelenleg a felület a kialakítása?
- az applikációt bárki ingyenesen letöltheti majd a mobiltelefonjára? Mikortól?
- az a 21 féle, magas prioritású szolgáltatás, mint például a lakcímváltozás bejelentése, adóbevallás benyújtása, nyugdíj igénylése stb., amit ez a dokumentum is felsorol (a 20. oldalon), valóban elérhető lesz-e már 2023-ban az ígért applikációban?
Eddig nem kaptunk választ az Ügynökségtől, ha megérkezik, frissítjük cikkünket.
(Kiemelt kép forrása: Digitális Magyarország Ügynökség)