Olaj ömlik a vízbe

A két hete elsüllyedt fúrótoronyból tovább szivárog az olaj, lassan beteríti az egész Mexikói-öblöt. A tornyot működtető olajcég, a BP most különböző high-tech-módszerrel próbálkozik, hogy megakadályozza a további szivárgást.

2010. május 6., 11:45

A legújabb próbálkozás egy 100 tonnás, beton és acél tartály, amelyet arra terveztek, hogy kiszippantsa a toronyból és a környékbeli vizekből az olajat. Naponta több százezer gallon olaj jut az öböl vizébe, megmérgezve ezzel az ottani élővilágot. A mérnökök abban reménykednek, hogy rövid távon ez lehet a legjobb megoldás, mert a helyzet folyamatosan rosszabbodik.

Egy vontatóhajóval viszik a torony közelébe a konténert Louisianából, amely hamarosan odaérhet a szivárgás forrásához. Ott találkozik a Boa Sub C nevű norvég hajóval, amely leemeli és a vízbe teszi a hatalmas fémdobozt. Ilyen méretekben és gyorsasággal még sosem próbálkoztak hasonló akcióval. A BP szóvivője, Bill Salvin szerint csütörtök este tehetik vízre a konténert.

A szerkezet teteje kupola alakú és arra szolgál, hogy az összegyűjtött olajat egy 5000 láb hosszú csövön keresztül egy tankerhajóba pumpálja. Körülbelül 200 ezer gallonnyi olaj ömlik naponta a Mexikói-öböl vizébe azóta, hogy a fúrótorony felrobbant és elsüllyedt, megölve tizenegy munkást a fedélzeten.

– Egy kicsit izgulunk... mindent meg fogunk tenni, amit csak tudunk. Ha nem megy, próbálkozunk mással - mondta Demi Shaffer kapitány, a vontatóhajó parancsnoka az AP hírügynökségnek.

A BP olajcég különböző technikákkal próbálkozott idáig az olajszivárgás megállítására, de ilyen módszerrel még soha senki élt, mint a mostani. A legénységnek egy mélytengeri robot segítségével pontosan el kell helyeznie a 100 tonnás alkalmatosságot a torony felett, amely mélyen az öböl fenekére süllyedt. Egy acélcsövet illesztenek rá, amelyen keresztül a felszínre hozzák majd az olajat.

– Nagyon sötét van odalent... de a robot-tengeralattjárónak vannak reflektorai és egészen pontosan tudjuk, hova kell tenni a csövet - mondta David Clarkson, BP elnökhelyettese a sajtónak.

Ennek ellenére nem lesz sétagalopp: a víz odalent jéghideg és a nyomás rendkívül nagy, mivel a tenger ott nagyon mély. A cső ráadásul be is fagyhat, úgyhogy meleg vizet és methanolt kell benne áramoltatni az akció ideje alatt. A másik probléma, hogy a felszínre érkező "koktél" - olaj, víz és gázok keveréke - rendkívül robbanékony. A mérnököknek az is komoly fejfájást okoz, hogy hoygan válasszák szét az olajat a többitől robbanás nélkül.

Mindeközben több tucat hajóról küzdenek az öbölben az olaj ellen. Néhol felgyújtják, néhol pedig különböző akadályokat próbálnak elébe állítani, hogy legalább a partokat ne érje el - számolt be az AP hírügynökség.

Szakértők szerint máris hatalmas károk keletkeztek a tengeri élővilágban - tette hozzá az MTI. A baktériumok, planktonok és más apró élőlények ugyan elfogyasztják az olajat, de ezeket felfalják majd a kisebb halak, rákok. Ez utóbbiakat pedig majd a nagyobb halak és a tengeri emlősök fogyasztják el. A tudósok szerint a szénhidrogén-alapú anyagok, amelyek a tengerben felgyülemlenek, vagy elpusztítják a tengeri élőlényeket, vagy beleivódnak az azt elfogyasztó állatok húsába, és így az ehetetlenné válik más élőlények számára.

További veszélyt jelent az olajfolt a tengeri korallokra, de az is katasztrofális hatással járhat, ha a szennyeződés az áramlatok révén kikerül az Atlanti-óceánra - vélekedtek más szakértők.