Nyert a Fidesz, öt és félmilliárdból kisvasút melletti élménypontokat, Puskás-kiállítást és tematikus játszóteret kaphat Orbán Viktor Felcsútja

2018. április 21., 15:32

Szerző:

Az Orbán Viktor szívügyének számító Vál-völgyi kisvasút melletti élménypontok kialakítása, egy, a Pancho Arénában Puskás Ferenc életét, fennmaradt tárgyi emlékeit bemutató új kiállítás és a Váli-záportározó turisztikai fejlesztése szerepel azok között a fejlesztési elképzelések között, amelyekkel a miniszterelnök szűk pátriájának számító Felcsútot akarják meglepni a Fidesz kétharmados választási győzelme nyomán. Az erről szóló elképzelésekről a napi.hu írt, a három projektre a portál cikke szerint 5,5 milliárd forintot fordítanának, mégpedig így:

  • A Vál-völgyi Kisvasút nyomvonalán 2,5 milliárd forintból zöldfelületi fejlesztésekre kerítenek sort egyedi élménypontokat akarnak kialakítani.
Fotó: MTI/Koszticsák Szilárd
  • Annak ellenére, hogy Puskás Ferencnek semmi köze nem volt Felcsúthoz, Orbán Viktor és Mészáros Lőrinc láthatóan nagyon szeretne magáénak tudni valamit az őt övező dicsfényből. Azt az interaktív, többnyelvű kiállítást, amelyet a világklasszis magyar labdarúgónak fog emléket állítani, 1,5 milliárd forintból rendezik be a Pancho Arénában.
  • Ami a A Váli-záportározót illeti, azt szintén 1,5 milliárd forintért hasznosítják. A vízfelületbe ékelt szigeten és félszigeten tematikus játszóteret építenek ki, kirándulóutakat és vízi kalandparkot hoznak létre a vízfelület fölé vagy mellé épített étteremmel. Ennek a fejlesztések deklaráltan az a célja, hogy valamiféleképpen fellendítse a kisvasút enyhén szólva lagymatag forgalmát.

A napi.hu egy minisztériumi forrásra hivatkozva hivatkozva szellőztette meg a fenti információkat. Hivatalos bejelentés még nincs, így az sem világos, hogy a fejlesztéseket milyen forrásból finanszíroznák, mikor írják ki a pályázatokat és a munkálatok mikor kezdődhetnek meg. A portál az ügyben megkereste az attrakcióként aposztrofált fejlesztések felelősét, a Magyar Turisztikai Ügynökség Zrt.-t, (MTÜ), de a cégnél csak annyit árultak el, hogy az érintett fejlesztésekről még nem született kormánydöntés.

Ami a felcsúti kisvasutat illeti, az 857 millió forintból épült, amelyből 600 milliót az Európai Unió adott, ezt viszont vissza kell adni, ha a kisvasút nem teljesít az elvárásoknak megfelelően. És úgy tűnik, hogy nem teljesít, tavaly júliusban legalábbis megírtuk, hogy hivatalos adatok szerint 2016. május 30. és december 31. között 23 779 menetjegyet váltottak rá, ami napi átlag 113, miközben a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) az Átlátszónak átadott  tervdokumentációban még ötvenszázalékos kihasználtság mellett is napi 2560 fizető vendéggel számolt. A napi 113 utazó egyébként kétszázalékos kihasználtságot jelent, ez pedig azt, hogy a felcsúti kisvasút totális bukás. A 113-as napi átlaggal 120 év múlva térülne meg az ára. Nem véletlen, hogy az Orbán-kormány nagyon nem szerette volna, ha az Európai Parlament Költségvetési Ellenőrző Bizottságának a képviselői felülnek rá. Végül megtették, de a biztonság kedvéért különjáratot és névre szóló jegyet kaptak.