Már a tűzifával is feketéznek a Facebookon
A Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) EUTR hatósága folyamatosan figyeli a Facebook Marketplace menüjében megjelenő tűzifahirdetéseket. Az eladók egy része feketelistára került.
A revizorok novemberben véletlenszerűen végzett telefonos tűzifa próbavásárlások során 70 hirdetésből 56 esetben, azaz a hirdetések 80 százalékában olyan súlyos jogsértéseket észleltek, amelyek alapján a telefonszámok úgynevezett feketelistán való közzététele mellett döntöttek – tudatta a Nébih.
A hatóság felhívja a figyelmet arra, hogy rendkívül kockázatos a közösségi médiás felületeken tűzifát rendelni.
A jogsértő hirdetések adatait és az azokban szereplő telefonszámokat a Nébih kereshető formában közzéteszi egy úgynevezett „feketelistán”, vagyis a jogszerűtlen hirdetések között. A hivatal javasolja, hogy a listára felkerült telefonszámokon senki se rendeljen tűzifát, ugyanis rendkívül nagy az átverés kockázata.
A Marketplacen megjelenő tűzifahirdetések megbízhatatlanságát az is jelzi, hogy a hirdetők több mint fele meg sem adja a telefonszámát, kizárólag privát üzenetben lép kapcsolatba a vásárlókkal. Szintén árulkodó jel, hogy ha egy eladó nem adja meg a beazonosításához szükséges adatokat, mint például az EUTR technikai azonosító szám, név, telefonszám, jobb esetben telephelyi elérhetőség. Az ilyen hirdetők ugyanis jellemzően igyekeznek elkerülni, hogy az esetleg elégedetlen vevők utolérjék őket.
A telefonos próbavásárlás során, miután az ellenőrök felfedték kilétüket, a csalók legtöbbször azonnal letették a telefont.
Minden olyan esetben, amikor az eladó a hatósággal együttműködött, a Nébih szakemberei megadták a jogszerű hirdetésfeladáshoz szükséges információkat. Azon hirdetők adatai és telefonszámai, akik a hatósági segítség alapján pótolták a hiányosságokat, javították a hirdetéseket, nem kerültek fel a jogszerűtlen hirdetések közé.
(Kiemelt kép illusztráció. Forrás: parkerdo.hu)