Először számoltak be a nagy techcégek, hogy hány tartalmat töröltek Magyarországon álhírterjesztés miatt

Magyarországon is volt mit letiltaniuk.

2023. március 9., 17:27

Szerző:

Február elején hozták nyilvánosságra első jelentéseiket a dezinformáció elleni fellépésre vonatkozó gyakorlati kódex (Code of Practice on Disinformation) aláírói – írja a Lakmusz.hu. A dokumentumot 2022. június 16-án 34 vállalat és szervezet írta alá: „online hirdetésközvetítő cégek, tényellenőrzéssel foglalkozó médiavállalatok, kommunikációs és hirdetési ernyőszervezetek és olyan big tech cégek, mint a Meta, a TikTok, a Google vagy a Microsoft.”

A kódex aláíróinak rendszeresen be kell számolniuk az általuk tett különböző vállalásaik teljesítéséről úgy, hogy bizonyos adatokat EU-s tagállamok szerinti bontásban adnak meg. A jelentések a résztvevők által fenntartott, átláthatósági központnak nevezett honlapra kerülnek fel, ám az nem egységes, hogy egyes aláírók milyen részletességgel, vagy milyen időszakra vonatkozóan készítették el a jelentéseiket.

A Twitter olyan beszámolót adott le, amiből nem lehet semmilyen számszerű adatot leszűrni, de a Google, a TikTok, és a Facebookot és Instagramot működtető Meta beszámolóiban feltűntek adatok a magyar dezinformációs helyzetről is.

Lakosságarányosan kevés tartalmat töröltek, de nem világos, miért

A Lakmusz a különböző időszakok összehasonlításának lehetősége híján a magyar értékeket az EU egészével vetette össze. Az eredmények értelmezéséhez érdemes tudni, hogy az Eurostat adatai alapján a magyar népesség jelenleg 2,17 százaléka az EU teljes lakosságának.

2022 utolsó negyedévében több mint 106 ezer Facebook-tartalmat és több, mint 5900 Instagram posztot töröltek dezinformáció terjesztése miatt az EU egészében. Magyarországon kevesebb mint 500 Facebook-poszt és kevesebb mint 100 Instagram-tartalom került törlése. Bár ezek nem pontos adatok, annyi megállapítható belőlük, hogy a törölt Facebook-tartalmak nagyjából 0,5 százalékát, az eltávolított Instagram tartalmaknak pedig az 1,7 százalékát tette ki Magyarország. Lakosságarányosan tehát kevesebb posztot töröltek annál, ami pusztán az ország méretéből következne. Az azonban nem tisztázott, hogy e mögött mi áll.

A kódex nem tesz különbséget a szándékosan terjesztett dezinformáció és a jóhiszeműen vagy figyelmetlenségből terjesztett hamis információ között. A Meta nem a terjesztő szándéka, hanem az információ várható hatása alapján dönti el, hogy eltávolítja az adott tartalmat, vagy sem. 

A TikTok pontos számokat közölt: Magyarországon 2022 utolsó negyedévében 202 videó került törlésre, de ezeket az eltávolítás pillanatáig 5,5 millióan nézték meg. Az eltávolított videók száma itt is alacsonyabb, mint ami Magyarország méretéből következne, a dezinformációt terjesztő videók azonban elég népszerűek lehettek, mert a később törölt videók megtekintésének számánál a magyar adat már az EU-s összérték 3 százaléka. A Google ugyanebben az időszakban 110 videót töröltek a Youtuberól. Ezen felül közel 30 ezer URL-en tiltották le a Google-hirdetéseket azért, mert „megbízhatatlan állítások, másoktól lopott tartalmak, manipulatív médiatartalmak vagy gyűlöletet szító tartalmak mellé kerültek volna.

(Kiemelt képünk illusztráció. Fotó: Mauro PIMENTEL / AFP)