A Mol szerint csak átmeneti intézkedés az üzemanyag korlátozása
Átmeneti intézkedés az üzemanyag-kiszolgálás korlátozása, és olyan kutakat, kiskereskedőket érint csak, amelyeknek a Mol nem tartozik kiszolgálási kötelezettséggel – közölte a Mol pénteken. A Független Benzinkutak Szövetsége szerint viszont komoly zavarok lesznek az ellátásban.
Az intézkedésre azért volt szükség, hogy az ország minden részén fennmaradjon az ellátás - indokolták a határozatlan időre szóló korlátozást, amelyet elsősorban a hatásági ár miatt megugrott kereslettel magyaráztak.
Az import eközben jelentősen csökkent, a Barátság-vezetéken alacsony nyomáson indult újra a kőolajszállítás. Néhány napja, Dunai Finomító újraindítása során szintén felmerültek karbantartási feladatok, a kapacitáskiesés a Mol minden termékét érinti – tették hozzá.
A közlemény szerint 194 viszonteladót érint a változás, ők működtetik a belföldi töltőállomások 10 százalékát, szeptemberben a Moltól a viszonteladói piac teljes üzemanyagigényének 2,5 százalékát vásárolták meg. A társaság hangsúlyozta, hogy Magyarország működését és ellátását tekintik a legfontosabbnak, a szerződéseiket mindig teljesítik, az ellátási stratégiájukat hetente felülvizsgálják. A Mol felel a piac több mint 80 százalékának kiszolgálásáért, amely teljes gyártási kapacitás mellett is megfontolt ellátási stratégiát igényel – írták.
A FBSZ levélben fordult Hernádihoz és Orbánhoz
Mint ismert, levélben fordul a Független Benzinkutak Szövetsége (FBSZ) a Mol elnök-vezérigazgatójához, Hernádi Zsolthoz, valamint Magyarország miniszterelnökéhez, Orbán Viktorhoz amiatt, hogy a Mol nem fogja kiszolgálni azokat a kisbenzinkutakat a jövő héten, amelyekkel a benzinárstop bevezetése után kötöttek szerződést.
Álláspontjuk szerint az eddig biztosított 25 százalékos mennyiség elvonása nem hogy nem biztosítja a magyarországi ellátásbiztonságot, hanem épp ellenkezőleg, a kívánt cél ellenkezőjét érik csal el vele.
Egri Gábor, a szervezet vezetője szerint a Mol döntése ellátásbiztonsági szempontból szakmaiatlan, ami főleg a vidéken élőknek fog óriási problémákat okozni amiatt, hogy 10–15 kilométerre kell majd menniük azért, hogy tankoljanak.
Számításuk szerint ráadásul az állami stratégiai tartalék már kevesebb, mint a törvényben meghatározott 90 napra elegendő mennyiség – az FBSZ számításai szerint a kőolajtartalék mintegy 30 napra, az üzemanyagtartalék mintegy 34 napra lehet elegendő, vagyis összesen 64 napnyi tartaléka lehet az országnak.
(Autók, teherautók, reggeli forgalom, Budapest, rakpart. 2018. április 5-én. Fotó: ATTILA KISBENEDEK / AFP)