MÁV: Kihagyta a vasat a vasbetonból Mészáros cége a vasútfejlesztés során
A Kft. egy közel 60 milliárdos vasúti fejlesztésen dolgozott, a MÁV 19 pontban foglalta össze a hiányosságokat.
Sok esetben kihagyták a vasat a vasbetonból az R-KORD Kft. által végzett GSM-R vasúti fejlesztés során, máshol balestveszélyes körülmények, veszélyes hulladék maradt az építkezés után – írta a Szabad Európa. Az online hírportál birtokába jutott dokumentumok szerint a MÁV 19 pontban sorolja műszaki és minőségi kifogásait Mészáros Lőrinc cégével szemben, már az Építési Minisztérium is szóvá tette ezt az R-KORD-nak.
A GSM-R keretében az eredeti tervek szerint összesen 2225 kilométernyi hazai vasútvonal mentén épülne ki korszerű informatikai és hírközlési rendszer. A program első üteme már megvalósult, ennek során 125 távközlési átjátszótornyot építettek és ezer kilométeres nagyságrendben fektettek optikai kábeleket a vasútvonalak mellett.
A második ütemre 2018-ban írták ki a közbeszerzést, amelyet a Mészáros Lőrinc tulajdonába tartozó R-Kord Kft. nyert el konzorciumban. A közbeszerzés értéke 58,8 milliárd forint.
A konkrét kifogások között szerepel például, hogy a földbe elhelyezett kábelek nyomvonala több helyen eltér a jóváhagyott kiviteli tervtől, ráadásul az úgynevezett markerek is több esetben hiányoznak.
A marker egy olyan jeladó, amelynek segítségével egy műszerrel könnyen követni lehet a földfelszínről is a több mint egy méter mélyen futó kábeleket, így ha valahol esetleg meghibásodás történik, lokalizálni lehet. „Ha nincs marker, és a kábel nem a kiviteli terv szerint fut a földben, később, ha meghibásodás történik, a munkások majd vakon áshatnak gödröket, abban bízva, hogy minél előbb rábukkannak a vezetékre. Könnyű belátni, hogy ez felesleges pénz, idő” – hivatkozik a cikk egy, a beruházás részleteire rálátó forrásra.
Szerepel a MÁV kifogásai között az is, hogy az R-KORD a kivitelezés során többször is eltért az eredeti tervektől, de mivel az eltérésekről nem készültek úgynevezett fedvénytervek, ezért „követhetetlen kivitelezések” történtek.
A kirívó hibák között szerepel az is, hogy az előírás szerint csak vasbetonból lehet elkészíteni a betonaknákat, csakhogy számos esetben egyszerűen kihagyták a vasat, pontosabban az acélszerkezetet a vasbetonból
– olvasható a cikkben.
„Ez a kapkodás biztos jele. A betonacél szerkezetet egyenként meg kell építeni, ami nyilván nem kevés idő. Enélkül elég zsaluzni, és öntheted a betont. Más kérdés, hogy ez a rezgéstől néhány év alatt tönkremegy, egyszerűen szétporlad, és kezdheted elölről az egészet” – idézte a forrás véleményét a Szabad Európa.
(Kép: MTVA/Bizományosi: Jászai Csaba)