A Mercedes-Benz megszünteti több modelljét, a kecskeméti gyárat is érintheti

Három-négy éven belül megszüntetik az A-, és a B-osztályú Mercedesek gyártását – jelentette hétfőn a Handelsblatt.

2022. június 27., 14:45

Szerző:

A német üzleti lap bennfentesekre hivatkozó beszámolója szerint a Mercedes-Benz csoport – korábbi nevén Daimler – döntött a középkategóriás autókból álló kínálatának szűkítéséről.

Úgy határoztak, hogy megtartják a CLA Coupé, a CLA Shooting Brake, a GLA és a GLB modellcsaládot, az A-, és a B-osztályt pedig három-négy éven belül kivezetik.

A német járműgyártó csoport vezetője, Ola Källenius már májusban bejelentette, hogy szűkítik a középkategóriás kínálatot, és a márka lényegét jelentő luxuskategóriára összpontosítanak.

A B-osztály felszámolásáról nem volt vita.

Az értékesítés évek óta elmarad a célszámoktól, és – amint a Handelsblatt egyik forrása fogalmazott – a minivan szegmens eleve halott.

Az A-osztály megszüntetésének tervét és a mennyiség helyett a legdrágább autókra és alacsonyabb értékesítési darabszámra összpontosító stratégiát viszont sokan bírálják.

„A gazdagok és szépek világa első pillantásra izgalmasnak tűnik és mesés hozamokat ígér”, de a termékpaletta szűkítése, a zsugorodás igen kockázatos – mondta a lapnak az egyik legtekintélyesebb német ágazati elemző, Ferdinand Dudenhöffer, a duisburg-esseni egyetem (UDE) autóipari kutatóintézetének (Center Automotive Research – CAR) vezetője.

A járműveket egyre nagyobb teljesítményű számítógéppel, operációs rendszerrel és nagy hatótávolságú akkumulátorral szerelik fel, a méretgazdaságosság pedig minden eddiginél fontosabb – fejtette ki a szakértő, rámutatva, hogy egy szoftvert egyszer kell kifejleszteni, és gyakorlatilag zéró költséggel lehet sokszorosítani.

Ebből a nagy volumenre, vagyis az értékesített gyártmányok magas számára koncentráló gyártók hasznot húznak, a Mercedes viszont jelentős mértékben elveszítené költségelőnyeit – mondta az elemző.

Ola Källenius szerint viszont a Mercedes-Benznek nem a kocsikat tömegesen gyártó cégekkel kell versenyeznie. A vállalatot 2019 óta vezető szakember felül is vizsgálta elődje, Dieter Zetsche célkitűzését, miszerint évente hárommillió gépkocsit kell értékesíteni. Az új cél évi 2,5 millió, méghozzá más termékösszetétellel.

A tervek szerint a kompakt autók értékesítése az évi 570 ezer körül marad, míg a felső középkategóriában (C-osztály, EQC, E-osztály) jelentősen növelik, a legdrágább modellcsaládoknál (EQS, Maybach, AMG) pedig nagyságrendekkel, 60 százalékkal emelik az értékesítést – írta a Handelsblatt.

Kiemelték, hogy az A-osztály megszüntetése korszakfordulót jelent, hiszen ez a modellsorozat a Mercedes-Benz legkelendőbb terméke Európában, és a Volkswagen Golf, a Skoda Octavia, a Toyota Corolla és a Ford Focus mellett a legnépszerűbb kompakt autó a kontinensen.

Az új stratégia alapján azonban úgynevezett világautókat kell gyártani, vagyis olyan kocsikat, amelyek az összes nagy piacon, Európa mellett az Egyesült Államokban és Kínában is beválnak. Az A-osztály viszont túlságosan európai, máshol nem kellően népszerű, ráadásul nem eléggé jövedelmező, a növekedési kilátások pedig nem jók, hiszen már a fél világ városi terepjáróval jár – írta a Handelsblatt.

Fontos megjegyezni, hogy az A-osztály megszűntetése A Mercedes kecskeméti gyárára is hatással lehet. Az A-osztály több ávltozatát is itt gyártják – írta a Portfolio. A lap viszont megjegyzi, hogy az A- és a B-osztály is most kapott egy ráncfelvarrott verziót, ami miatt még évekig gyártani fogják a típusokat itthon is. Továbbá az is megnyugtató lehet, hogy Kecskeméten nem csak az A-osztályokat képesek gyártani. A teljese elektromos EQB-t is tudják itt gyártani, és maga az autóipar az elmúlt években egyre több elektromos autót csináltat, vagyis lehet, hogy a kecskeméti gyár újabb modelleket fog gyártani a jövőben.

(Kiemelt kép: Az új Mercedes-Benz A-osztály az Indonéziai Nemzetközi Autókiállításon Jakartában, Indonéziában 2019. április 25-én. Fotó: Andrew Gal / NurPhoto / NurPhoto via AFP)