Megvan a vasutas-bérmegállapodás

Három év alatt összesen harminc százalék béremelést kapnak a vasutasok, amennyiben a kormány jóváhagyja a cégvezetés és a szakszervezetek ma késő délután elfogadott egyezségét – közölte a Vasutasok Szakszervezete. A VSZ leszögezi: a munkavállalói oldal ennél alacsonyabb mértéket nem fogad el. 

2017. január 31., 18:21

Nagyrészt teljesült a vasutas-szakszervezetek követelése: három évre szóló béremelési szándéknyilatkozatot írtak alá a MÁV Zrt. vezetésével. 2017-ben átlagosan tizenhárom százalékkal, 2018-ban tizenkét százalékkal, 2019-ben pedig legalább öt százalékkal nőnek a bérek. Ez azt jelenti, hogy az úgynevezett premizált munkakörben dolgozók kivételével a MÁV-csoport minden alkalmazottja – 38 ezer dolgozó – tíz százalék alanyi jogon járó béremelést kap idén. A minimálbér- és a garantáltbérminimum-emelés okozta bérfeszültségek enyhítésére az alanyi jogon járó tíz százalékon felül további négy százalékot kapnak a tíztől a tizenkettes kiemelt munkaköri besorolásban foglalkoztatottak, több mint 24 000 munkavállaló. Feltéve, hogy a tulajdonos változtatás nélkül jóváhagyja a kialkudott feltételeket – ismertette Meleg János, a VSZ elnöke.

Fontos eredmény, hogy valamennyi váltókezelő, vonat- fel- és átvevő munkakörben dolgozó vasutas megkapja a garantált bérminimumot – hangsúlyozta az elnök. Az érdekvédők egyértelmű sikernek tartják azt is, hogy a munkáltató aláírta: tizenöt év munkaviszony után minden ötödik évben ötezer forint béremeléssel jutalmazza a hűséges vasutasokat. Ezt a vasutasnapra, július elsejére időzítik.  A szakszervezet elérte azt is, hogy a cég hajlandó fél százalékkal kiegészíteni az önkéntesnyugdíj-pénztári tagdíjakat, ami azt jelenti, hogy ebben a formában idén minden érintett munkavállaló az alapbérének a három, jövőre pedig a három és fél százalékát kapja meg pluszként.

Meleg János leszögezte: a szakszervezetek a ma aláírtaknál alacsonyabb mértéket és rosszabb feltételeket nem fogadnak el. Az elnök szerint ugyanis megfelelő béremelés – és a munkakörülmények javítása – nélkül lehetetlen megszüntetni az egyre súlyosabb szakemberhiányt, képtelenség hosszabb időre itt-tartani az új belépőket, s ez a vasutasszakma presztízsének további meredek zuhanásához vezet.

Meleg emlékeztet, a MÁV-nál jelenleg mintegy ezer munkavállaló hiányzik, s tavaly jelentősen megnőtt a túlórák száma. További gondot okozhat, hogy 2019-ig négyezer vasutas megy nyugdíjba. A vasúttársaság hiába próbál újabb és újabb tanfolyamokat indítani, kevés újonc jelentkezik, ráadásul sokan lemorzsolódnak már az alkalmassági vizsgákon. Ezért a szakszervezetek az igen terjedelmes szakmai vizsgaanyag egyszerűsítését is kezdeményezték.