Újabb milliárdokat önt a kormány a MÁV-ba, a kérdés, hogy kinek jó ez

Lázár János 600 milliárd forintot önt a MÁV vasútépítési fejlesztésaibe a Szeged–Kiskunfélegyháza és a Kiskunfélegyháza–Cegléd közötti vonalon.

2024. november 22., 11:40

Szerző:

Lázár János építési és közlekedési miniszter az „ÉKM-csúcs Kecskemét” plenáris találkozó utáni sajtótájékoztatón bejelentette, hogy az újonnan épülő szegedi autóipari központ miatt és a debreceni autóipari gyártás kiszolgálása érdekében újjáépítik a MÁV Szeged–Kiskunfélegyháza és a Kiskunfélegyháza–Cegléd közötti vasútvonalait – írja az Index az MTI híradása alapján. A lap szerint Lázár kiemelte, hogy a vasútfejlesztés egyik oka a munkaerő-mobilitás igénye, hogy a munkába járók könnyebben jussanak el munkahelyeikre, a másik az árumobilitás, hogy a termékek könnyebben jussanak el a nyugat-európai piacokra.

A tárcavezető által megosztott tervek szerint először a Kiskunfélegyháza–Szeged vasúti pálya két nyomvonalúvá építése és korszerűsítése valósul meg mintegy 175 milliárd forintból, aminek a folytatásaként 3,5 milliárd forintból megtervezik a Kiskunfélegyházától Ceglédig tartó vasúti pálya szintén két nyomvonalúvá változtatását.

Lázár János hangsúlyozta, hogy mindkét beruházás érinti Kecskemétet, akárcsak a szintén két szakaszban megvalósuló lajosmizsei vasútvonal újjáépítése Budapest irányába. Először a Kecskemét–Dabas közötti szakasz munkálatai zajlanak majd, mintegy 190 milliárd forintból, majd a Dabas–Budapest-szakasz következik, amire 177 milliárd forintot költenek.

A MÁV vonalainak kiépítésére, villamosítására és korszerűsítésére európai uniós források mellett a magyar állam hitelt is felvesz. 

Nem csak a MÁV, a közúti hálózat is fejlődik

Lázár János a térség útfejlesztéseire térve kiemelte, hogy a végéhez közeledik az M44-es gyorsforgalmi út építése, aminek utolsó, 30 kilométeres szakaszát jövő tavasszal adják át. Szerinte a kormány „tulajdonképpen 10 év alatt 560 milliárd forint elköltése mellett összekötötte Kecskemétet, az M5-ös autópályát Békéscsabával.”

Beszámolt arról is, hogy készülnek a régi 5-ös főút Kecskemét és a Mercedes-gyár közötti mintegy 2,5 kilométer hosszú szakaszának négysávosítására, valamint a 44-es főút és az 5-ös főút csomópontjától a 445-ös út becsatlakozásáig tartó rész szintén négysávosítására vonatkozó tervek. Megtervezik továbbá az 52-es és az 54-es számú főút mintegy 3,5 kilométer hosszú összekötését is. Ezek tervezési költségére mintegy 500 millió forintot különítenek el. 

(Kiemelt képünk Lázár János építési és közlekedési miniszter látható. Forrás: Lázár János hivatalos Facebook-oldala)