Mamma Mia! Micsoda év
Csak a színvonalas akciófilmek eladhatóak, a gagyit nem nézik. Előretörtek a női tartalmak, a romantikus, érzelmes történetek. Velük együtt a családi filmek is sok nézőt vonzottak. A csúcs siker a Mamma Mia! volt, a bemutató óta már 750 ezeren váltottak rá mozijegyet – mondta el a 168ora.hu-nak Bálint Péter, a Filmforgalmazók Egyesületének elnöke. A film nézési szokások világszerte átalakultak, de a moziba járás még nem ment ki a divatból.
Sokan temetik a mozizást az internetes letöltések és a dvd filmek világában. A 2008- es év azonban rácáfol a kétkedőkre. Csak kis mértékben csökkent a mozilátogatók száma, miközben a bevétel nőtt, ám ezt főképp a jegy áremelések fedezték.
Feldmajer Sándor, a Filmforgalmazók Egyesületének alelnöke elmondta még: nem készült el a teljes évre vonatkozó statisztika, de biztosan állítható, hogy csak kis mértékben, 5-6 százalékkal kevesebben vásároltak mozi belépőt, mint tavaly. Megközelítően évente, átlagosan 10 millió jegyet értékesítenek országszerte.
Bálint Péter, a Filmforgalmazók Egyesületének elnöke, a UIP-Dunafilm igazgatója szerint néhány kasszasikert jelentő film elegendő ahhoz hogy a mozi ipar éves profitját fellendítse. Vagy ellenkezőleg, ha nincsenek ilyenek, akkor a mélybe taszítsa. Tavaly nem gyártottak átütő mozi sikereket a nagy stúdiók.
Idén viszont nem panaszkodnak a forgalmazók, csak a Mamma Mia! -ra itthon 750 ezer néző váltott jegyet a bemutató óta. A szakember néhány tendenciát is kiemelt az elmúlt évekből. Szembetűnő a romantikus, az úgynevezett női filmek előretörése.
A nő dönt a moziban (is)
– A nő diktál mozijegy vásárláskor – hangsúlyozza. Valamiképp új szokásnak nevezi, hogy a nők ma már nem csak férfipartnerrel mennek moziba, hanem barátnő csoportok, szingli nők is betérnek a vetítésekre. A férfiak pedig inkább fociközvetítéseket vagy sportcsatornákat néznek. Ha mégis elmennek otthonról, akkor a nő dönti el, hogy női filmre vesznek jegyet.
Ebbe a kategóriába tartozott 2008-ban a már említett Mamma Mia!, a Szex és New York. De ilyennek nevezhető tini változatban a High School Musical 3 is. Utóbbi érdekessége, hogy a széria első két része soha nem volt látható a mozikban. Csak tévé és dvd filmként forgalmazták.
Örök mostohák, a művészfilmek
Változatlanul népszerűek a családi filmek. Idén a Madagaszkár és a Vall-E animációs produkciók vonzották a legtöbb gyerkőcöt, a szüleikkel együtt.
A kereskedelmi tévé csatornák megjelenése óta folyamatos a korábban jól jövedelmező akció, terror, horror és katasztrófa filmek. háttérbe szorulása. A magyarázat egyszerű. Az említett tévék nagy dózisban szállítják ezeket a műfajokat, bármikor könnyen elérhetőek. Az ingerküszöböt csak a nagyköltségvetésű szuperprodukciók lépik át. Olyanok, mint a James Bond sorozat legfrissebb darabja, a Quantum csendje volt.
A Filmforgalmazók Egyesületének elnöke még egy aktualitást kiemelt. Idén kevesebb volt az úgynevezett művészfilm. Nem azért mert kevesebb alkotás készült volna, hanem mert kevesebbet vásároltak meg a hazai forgalmazók. A háttérben üzleti megfontolások állnak, szigorúbb elbírálás, kevesebb támogatás jut ezeknek a filmeknek, mint a korábbi években.
Előre törnek a magyar alkotások
A Közép-Európa legtöbb mozitermével, 23 vetítőteremmel rendelkező Cinema City Aréna 2008. januárjában nyitott. A tulajdonos Cinema City hálózata egy budapesti multiplexet és tizenegy vidéki helyszínt üzemeltet. Buda Andrea marketingvezető a magyar filmek előretörését tartja az év egyik legfontosabb jelenségének.
– Megváltozott a nézők viszonya a magyar filmekhez. Nemrég a Kaméleon, most pedig a Valami Amerika 2. vonzza nagy számban a látogatóinkat. Érdekes viszont, hogy a vidéki mozikban a sikerfilmek soha nem az első egy-két hétben tarolnak. A fővároson kívül a nézők először megvárják a filmekről alkotott híreket, kritikákat, és ha jók a visszajelzések, akkor indulnak megnézni az alkotásokat.
A moziüzemeltető bízik a jövőben. A Cinema City Aréna a bevezetés időszakában tart, még nem rendezte át a fővárosi moziba járási szokásokat, de már érezteti a hatását. A budai oldalon 2009. őszén egy új multiplexet nyitnak, benne digitális vetítővel. A lebontott Skála áruház helyén nyíló bevásárlóközpont mozija biztosan átrendezi kicsit a piacot – bízakodik a Cinema City képviselője.