Fontos határidő közeleg: a lakástulajdonosoknak nem sok idejük maradt
Aki kiadná a lakását, annak mindenképpen tudnia kell, hogy a határidő nem módosítható.
A fővárosban a lakáskiadás nehezebbé válik, legalábbis abban az esetben, ha az ingatlant nem hosszabb távra szeretné bérbe adni a tulajdonos, hanem szálláshelyként. Ez gyakorlatilag az Airbnb-lakáskiadást jelenti, amelyre hamarosan tilalmat vezetnek be. Aki azonban mégis így adná ki a lakását, az utolsó határidő által biztosított lehetőségekkel most még élhet – hívta fel a figyelmet az EconomX.
A rövidtávú lakáskiadáshoz szükséges az ingatlan nyilvántartásba vétele, mint szálláshely, és a legnagyobb problémát éppen az okozza, hogy erre 2025. január elsejétől már nem lesz mód, legalábbis 2026. december 31-ig biztosan nem, hiszen egyelőre egy kétéves moratóriumot hirdettek meg.
Azt azonban érdemes tudni, hogy mindez nem érinti a hosszú távra szóló lakáskiadásokat, tehát aki határozatlan időre, ugyanazoknak a bérlőnek vagy bérlőknek adná ki a lakását, ezt jövőre is megteheti.
A határidő az Airbnb szempontjából lényeges
Bár november végén a kormány úgy döntött, hogy egész Budapesten kétéves moratóriumot léptet életbe, így nem vehető nyilvántartásba új magán- vagy egyéb szálláshely, még így is van idő arra, hogy aki ezt a kiadási formát tartja a legideálisabbnak, megtegye a szükséges lépéseket.
Ugyanakkor bármilyen jellegű lakáskiadás esetén érdemes tisztában lenni azzal, hogy mindehhez milyen dokumentumok szükségesek. A HomeStar Properties ingatlankezelő összegyűjtötte, hogy mit kell még végrehajtani az utolsó pillanatokban ahhoz, hogy egy ingatlan rövid távon is kiadhatóvá váljon a fővárosban.
Az első és legfontosabb teendő, hogy az Airbnb felületén regisztrálni kell a lakást, és egyúttal a szobaszámot, a felszereltséget és a befogadóképességet is jelölni kell. A lakáskiadáshoz természetesen egy adószám is szükséges, ehhez az idő rövidsége miatt ajánlatos az Ügyfélkaput használni.
Ezt követően az ingatlant regisztrálni kell a Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központnál. Erre már csak azért is szükség van, mert az Airbnb-lakások esetében valójában inkább beszélhetünk a hotelekhez hasonló szolgáltatásról, mint lakáskiadásról. Ehhez kapcsolódóan pedig érdemes tudni, hogy minden szálláshely esetében elvárás, hogy rendelkezzen szálláshelykezelő szoftverrel. Ebben kötelező jelleggel meg kell adni a vendégek adatait és azt is, hogy hány éjszakát töltöttek az adott szálláshelyen. Mindehhez a Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központ segítségére is szükség van.
Miután mindezek megvannak, még a lakás elhelyezkedése szerint illetékes helyi jegyzőnél is kezdeményezni kell, hogy vegye nyilvántartásba az ingatlant, mint magánszálláshely. A fentiek elvégzésére december 31-ig van ideje annak, aki így szeretné kiadni a lakását. Mindezt azonban érdemes megfontolni, ugyanis a magánszálláshelyek után fizetendő éves átalányadó a fővárosban januártól jelentősen megemelkedik: lakószobánként 150 ezer forintos költséggel is járhat.
(Kiemelt képünk illusztráció. Fotó: Shutterstock)