Közel félmilliárdot költene sminkesre, fodrászra és stylistra a közmédia

A közmédia szerencsére nem küzd anyagi gondokkal, bátran tervezhet közel félmilliárdos kiadással ezen a téren.

2024. június 20., 13:40

Szerző:

Nem aprózza el kiadásait a közmédia, így minden eddiginél többet, összesen nettó 480 millió forint közpénzt költenének sminkesre, fodrászra és stylistra 12 hónap alatt – írja az Átlátszó a meghívásos közbeszerzési kiírás alapján. Eszerint a mostani tender nyertesének feladata lesz, hogy a Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap (MTVA) képernyős munkatársainak megjelenéséhez smink, stylist és fodrász szolgáltatást nyújtáson. Ebbe beletartozik többek között a stylist tanácsadás, a ruhák, kiegészítők szállítása, az öltöztető és varró(nő)i- valamint a napi és eseti fodrász feladatok, továbbá a képernyős munkatársak és vendégek sminkelése, produkciós igény esetén maszk készítése.

A portál arra is kitér, hogy a korábbi években a Make-Up Team nevű cég 2016 óta kap megbízásokat a közmédiától – a tavalyi kiírást is ők nyerték meg –, valamint hogy 8 éve még csak 90 millió forintot szánt a köztévé a jó képernyős megjelenésre, tavaly azonban már 450 millió forintot kínáltak arra, hogy mindenki jól mutasson a képernyőn.

Az Átlátszó a cégről annyit ír, hogy azt 2015-ben alapították, és a mindössze 5 fős Make-Up Team Kft. éves bevétele tavaly 318 millió forint volt, osztalékot nem fizettek ki. A cég tulajdonosa Rafai Attila, aki tavaly a Magyar Hangnak szűkszavúan csak annyit mondott az MTVA-s megbízás kapcsán, hogy az ügyben a közmédia sajtóosztálya az illetékes. Emellett a portál azt is rögzítette, hogy az MTVA 2024-es büdzséjének főösszegét 142 milliárd forintban határozta meg az országgyűlés – vagyis ennyiből gazdálkodhat a közpénzből működő szervezet.

Hatalmas újítással rukkolt elő a közmédia

Bizonyára nem költ súlyos összegeket a közpénzből sminkesre, fodrászra és stylistra a Duna TV egyik népszerű adásának műsorvezetője kapcsán a közmédia, miután annak hangja és a külleme sem valós. Bíró Ada megjelenését, arcát és hangját ugyanis egyaránt a mesterséges intelligencia (MI) hozta létre korábban már meglévő programokból.

Mondanivalóját teljes egészében a Delta szerkesztői határozzák meg, és a legmodernebb nyelvi modellt használták ahhoz, hogy az MI által megalkotott műsorvezető szépen beszéljen magyarul, a legújabb videós modellt pedig ahhoz, hogy megmozdulhasson. Mint az a Delta műsorában elhangzott, ezen technológiák érzékeny egyensúlya kellett ahhoz, hogy Bíró Ada elmondhassa a nézőknek a nagyvilágból az aktuális tudományos híreket.

Az újításra később reagált Dudás Viktor filmszakértő is, aki szerint a Delta éppen az a műsor, ahol egy ilyen technológiai újdonságnak helye és adott esetben fontos szerepe is van, hiszen a műsor a tudománnyal foglalkozik, és újításokat igyekszik bemutatni. Szerinte ez egy nagyon érdekes újítás, nagyon kíváncsian várja, hogyan fog a közönség erre reagálni, „mert ilyet még mi Magyarországon nem láttunk képernyőn”.