Amikor az autós villamosnak képzeli magát – miért akadnak fent ennyien a zárt villamospályán?
Az egyik fő gócpont a Lánchíd budai hídfője alatt található villamosaluljáró. Itt az utóbbi időkben egyre többször kellett intézkedniük a hatóságoknak, mert egy autó bemerészkedett a forgalomra teljesen alkalmatlan területre.
Idén március elején egy, a MOL Limo flottájába tartozó autó követte a villamost - pechére. A sofőr a déli oldalról hajtott be és a Batthyány tér felé haladt. Már majdnem kijutott az alagútból, amikor elakadt. A üldözéses jelenetről az Indóház Facebook-oldalán egy videó is megjelent, amelyet feltehetően a villamos vezetője készített.
A végeredmény pedig ez lett:

Ekkor már nem ez volt az első alkalom, ami ugyanezen a környéken borzolta a kedélyeket. Pár héttel ezt megelőzően a Vigadó téren találta magát szembe egy Mercedes a 2-es villamossal. Elgondolkodtató, hol hajthatott fel, mivel itt a sínpályát kavicságy borítja, a legközelebbi pont ahol felmehetett, a Petőfi tér. Vagyis a jelek szerint
400 métert haladhatott a kocsi vezetője, amikor szembejött vele a villamos.

De térjünk vissza a Lánchíd budai hídfőjéhez. Nem kellett sokat várni, ismét egy kóbor autós szeretett volna átjutni az alagúton. A művelet ezúttal sem sikerült, mivel a kerekeit kiszúrták a vágányokat rögzítő csavarok. Emiatt megint a katasztrófavédelemnek kellett intézkednie.

A legújabb eset pedig Kőbányán, a Fehér út és a Terebesi utca kereszteződésében történt április 19-én. Az autó sofőrje a Jászberényi út felől érkezhetett, csak nem vette észre, hogy a főút ott balra kanyarodik. Egyenesen pedig a zárt villamospálya folytatódik.

Utóbbi már csak azért tűnik teljességgel érthetetlennek, mivel a helyszín tökéletesen ki eligazítja a közlekedőket. Nem csak tábla jelzi a kötelező haladási irányt, de a zárt sínpálya kezdetére további táblák is figyelmeztetnek.

Mint a fenti képen is látható, az útburkolati jel világosan mutatja a kanyarodás irányát. A jobb láthatóság kedvéért a "Mindkét irányból behajtani tilos" tábla köré fényvisszaverő sárga felületet helyeztek el. Ha ez még nem lenne elegendő, akkor alatta kiegészítő tábla jelzi, a villamospálya alkalmatlan az autós közlekedésre.
Ezen a helyszínen a forgalomszervező mindent megtett, amit elvárható volt.
A Lánchíd budai oldalán már kicsit becsapósabb a helyzet, de ott is a figyelmes közlekedő egyértelműen megtudhatja, nem szabad továbbhaladnia a villamospályán. Déli oldalon a Várkert Bazár előtti szakaszon lehet használni a villamospályát, itt azonban csak egy behajtani tilos tábla figyelmeztet. A villamossínek közlekedésre alkalmas látszatát kelti az is, hogy több száz méteren le van aszfaltozva és szinte közvetlenül az alagút bejárata előtt szűnik meg a kiépítettség.
22 eset, 907 perc forgalmi akadály a tömegközlekedési járműveknek.
Utóbbi adatot már a BKV küldte a 168 Óra érdeklődésére. És ez csak az idei év mérlege. Mint írják, ezek többnyire emberi figyelmetlenségből, vagy valamilyen közlekedési szabály megsértéséből, helytelen sebesség megválasztásából adódnak.
Ugyanakkor jelezték, mindent megtesznek azért, hogy minimalizálni lehessen a hasonló eseteket. "A Budapest Közút Zrt.-vel közösen már korábban kihelyezésre kerültek, többek között a megkülönböztető járművek vezetőit segítő közúti jelzőtáblák, amelyek jelzik az ilyen járművezetők részére, hogy hol érnek véget az általuk is használható, burkolattal ellátott pályaszakaszok, hol kell elhagyniuk a villamospályáinkat." Emellett monitorozzák a neuralgikus pontokat és ha kell egyedi forgalomtechnikai megoldásokat javasolnak.
A 168 Óra által megkérdezett szakértő úgy látja, az ominózus útszakaszok kialakításánál nem igazán volt forgalomszervezési hiba a fenntartó részéről. Pető Attila maga is érthetetlennek nevezte az történteket.
Átlagos, jó képességű járművezetőnek nem okoz gondot követni a forgalmi jelzéseket
- vélekedik.
A KRESZ értelmében vannak olyan szituációk, amikor rá lehet hajtani a villamossínekre. Adódhat olyan is, hogy a sofőr később szembesül a zárt pályával. Ha pedig valaki észleli, hogy baj van, meg lehet állítani az autót. Szerinte sokan gondolhatják azt, pár méter után le tudnak hajtani és fel sem merül bennük, hogy akár kilométereken át zárt pálya jöhet. A szakértő abbéli gyanúját is megfogalmazta, vannak, akik ezt direkt csinálják.

De vajon mi jár az ilyen sofőrök fejében? Egyáltalán, miért nem kapnak észbe, hogy valami nem stimmel?
A válaszokat az ORFK korábbi közlekedésrendészeti főosztályvezetőjével, Pausz Ferenccel kerestük. A közlekedésbiztonsági szakértő szerint sok sofőrnek helyismereti hiánya van és még az is előfordulhatott szerinte, hogy ittasak az ilyen balesetekbe keveredett vezetők. De olyan is akad, aki, ha a GPS azt mondja, hogy ott balra kell fordulni, akkor ő balra fog fordulni, hiába van ott akadály - mondja a szakértő.
Még közelebb jutunk a megoldáshoz akkor, amikor a BRFK adatait nézzük. A hatóság a 168 Óra érdeklődésére azt közölte, összesen négy eljárást indítottak az idei évben "villamosozás" miatt. Ugyan a részleteket nem közölték, azonban így is összeáll a kép, melyik konkrét eset kapcsán éppen mi miatt vizsgálódnak:
- I. kerület, kettő eset - járművezetés ittas állapotban vétség gyanúja (ebből többen lehettek akik a Lánchíd budai hídfője alatt húzódó villamosalagútba hajtottak)
- X. kerület, egy eset - járművezetés ittas állapotban vétség gyanúja (ez alighanem a Terebesi utcánál történt)
- V. kerület, egy eset - szabálysértési előkészítő eljárás indult közérdekű üzem működésének megzavarása, közúti közlekedési igazgatási szabályok megsértése és a közúti közlekedés rendjének megzavarása miatt (utóbbi pedig a 2-es villamos vágányain hajtő Mercedes sofőrje ellen folyhat)
Az ittas vezetéses ügyekben még zajlik a vizsgálat, az utolsó, szabálysértési ügyben BRFK tájékoztatása szerint az eljárást befejezték és az ügy iratait az illetékes bíróság részére megküldik a szabálysértések elbírálása céljából.
Vagyis többségében biztosan alkoholos állapotban ült a vezető a volán mögé, így hajtott fel a zárt villamospályára.
A rendőrség válaszából az is kiderült, ha ittas vezetés gyanúja merült fel, minden alkalommal bűncselekmény gyanúja miatt folyik a nyomozás. Vagyis ezek a sofőrök jóval többet ihattak, mint egy pohár sör, mivel akkora értéket jelzett a szonda, hogy az már túllépte a szabálysértési értékhatárt.