Kormányzati sajtó: jobboldali szerepzavar?
Orbán Viktor a jobboldali médiumok vezetőivel tartott szokásos évi találkozóján bejelentette: nem kívánja tovább állami hirdetésekkel finanszírozni a hozzá eddig hű orgánumok működését, és más alapra helyezi az eddig köztük lévő kapcsolatot.
Mint kiderült: teljesen lojális, „bonyodalmaktól mentes” saját sajtót akar. És mivel a döntő többségében a Simicska-birodalomhoz tartozó médiumok üzleti forrásokból amúgy is termelnek profitot, állami hirdetések nélkül is képesek lesznek majd eltartani magukat. Ráadásul így szerepzavarral sem kell majd küzdeniük, s ezek után a jobboldali sajtó is lehet kormánykritikus. A több milliárd forintnyi állami hirdetési pénzek pedig minden bizonnyal a nyolcvanmilliárd forintnyi közpénzzel fenntartott Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alaphoz, magyarul a közmédiához kerülnek, ahol több új, egyebek mellett bulvár- és sportcsatorna beindítását is tervezik.
– Piaci szempontból ez jó hír, hiszen véget érhet az az időszak, amikor néhány kereskedelmi médium jelentős állami forráshoz jut, a versenytársaik pedig ebből egyáltalán nem részesülnek – mondja a 168 Órának Urbán Ágnes, a Mérték Médiaelemző Műhely szakértője. – A piactorzító gyakorlatnak vége. De az igazi kérdés az, hogy a kedvezményezetti körből kikerült médiumok fenntarthatók lesznek-e állami segítség nélkül is, illetve az új helyzet mennyire csökkenti a szerkesztőségeknek a kormány iránti lojalitását. Nemcsak az érintett médiavállalatok járhatnak rosszul, hanem a kormányzati üzenetek hatékonysága is csökkenhet, hiszen a közszolgálati csatornákon messze nem lehet olyan széles közönséget elérni, mint a Simicska-birodalom médiumain keresztül – véli a szakértő.