Kődobálók ellen: számot kapnak a sztrádákon átívelő hidak
Január elsejével több ponton módosították a KRESZ-t, kíváncsiak voltunk arra, hogy milyen hatása volt a változásoknak. Az újítások talán leginkább a kerékpárosok életét könnyítik meg. Ám a kapott jogok és a rendszeres követeléseik után sem terheli kötelezettség, felelősség a drótszamáron közlekedőket.
Továbbra sem kell igazolniuk, hogy ismerik a szabályokat, így továbbra is vadul tekernek át a gyalogátkelőn, vagy éppen a járdán kényszerítik ugrálásra a gyalogosokat, sokuknak fogalma sincs, mi is az a jobbkezes utca, s persze lelkesen haladnak át a piros jelzésen. Igaz, utóbbi nem csoda, hiszen tavaly egy beszélgetés során az egyik vezérkerékpáros közölte: ezzel semmi gond, olykor a saját gyerekeinek is ezt javasolja… – Bár a baleseti statisztikák alakulására a jogszabályi előírások mellett számos egyéb tényező is hat, de az ORFK adatai szerint az idei első negyedévben jelentősen javultak a közlekedési mutatók – tudtuk meg a KHEM Kommunikációs Osztályától. – A személysérüléses balesetek száma 12,72 százalékkal, ezen belül a halálos kimenetelű baleseteké 15,95 százalékkal, a súlyos sérüléses baleseteké pedig 17,19 százalékkal csökkent az előző év azonos időszakához képest. A módosításokról a www.kreszvaltozas.hu honlapon lehet olvasni, az oldalt országos plakát- és online kampánnyal is népszerűsítik, de azt nem tudni, hogy milyen hatással. Természetesen az említett adatok korántsem csupán a változások miatt kedvezőek, de a fenti számok biztatóak. – Van-e rá esély, hogy a kerékpárosok is csak akkor használhassák az utakat, ha rendelkeznek KRESZ vizsgával? Vagy ezentúl is nyugodtan áthajthatnak a piros lámpán, a gyalogosokon és közlekedhetnek szabályismeret nélkül? Illetve továbbra is okozhatnak úgy balesetet, hogy aztán rögtön eltűnjenek? – Erre vonatkozó érdemi javaslatot a szaktárca egyelőre nem vizsgál és nem is tervezi ilyen jellegű változtatás kezdeményezését egyelőre. A KSH adatai szerint évente 1700-1800 balesetet okoznak kerékpárosok. S ebből néhány száz „cserbenhagyásos” esetben lehetnek érintettek. Emiatt nem indokolt rendszámosításra kötelezni az évente eladott majd 300 ezer kerékpár, az összesen 1,5-2 millió jármű tulajdonosait, mert felesleges többletterhet jelentene nekik, míg a kiépítendő adminisztráció, az ellenőrzési feladatok minden adófizető számára. – Ugyan nem közvetlen a KRESZ-hez köthető, de néhány országban az autópályák fölé emelt hidak számot kapnak, hogy baleset, vagy más probléma (kővel dobálnak onnan) könnyen be lehessen azonosítani a helyszínt. Várható, hogy itthon is lesz azonosítójuk a „hidaknak”? – Bár a magyarországi gyorsforgalmi utakon a kilométer szelvényezés szabványos táblával teljes körűen megoldott, átdolgozás alatt áll a hidak helyazonosításában legfontosabb adatnak, a hidak törzsszámának megadása. A több ezer táblát e folyamat után helyezhetik majd ki, az Állami Autópálya Kezelő megtette az előkészületeket.