Júniustól a rendszám nélküli járművekre is kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást kell kötni
Bővül azon járművek köre, amelyekre kötelező gépjármű- felelősségbiztosítást kell kötni. A döntés az érintettekre 2024. július 16-tól vonatkozik majd.
A kötelező gépjármű-felelősségbiztosításról szóló 2009. évi LXII. törvény szerint olyan rendszám nélküli gépjármű esetében, amit nem vettek hatósági nyilvántartásba, a mindenkori használó is üzemben tartónak minősül. Ezért használat előtt mindenképpen meg kell győződnie arról, hogy a járműnek kell-e, illetve van-e kötelező gépjármű-felelősségbiztosítása! Ha nincs és kell, kössön rá biztosítást, vagy ne használja a járművet! – hívja fel a figyelmet közleményében a MABISZ.
Tekintettel arra, hogy egy teljesen új jogszabályi rendelkezésről van szó, a biztosítók jelenleg, de legkésőbb június 8-ig állítják össze a mikromobilitási eszközökre vonatkozó díjtarifájukat, és az érintetteknek július 16-tól kell rendelkezniük érvényes kgfb-vel. Így ebben a pillanatban megbecsülni sem lehet, milyen biztosítási díjjal köthető kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás a szóban forgó járművekre –írja a Blikk.
Mutatjuk mely rendszám nélkül járművekre kell biztosítást kötni
A kötelező gépjármű-felelősségbiztosításról szóló 2009.évi LXII. törvény 2024. április 30- án kihirdetett új rendelkezései szerint az egyes mikromobilitási eszközökre is kiterjed a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás (kgfb). A gépjármű nettó tömege, illetve tervezési sebessége dönti el, hogy szükséges-e kgfb-t kötni az adott járműre.
A mellékelt ábra segítséget nyújt az érintett járművek tulajdonosai, üzemben tartói vagy használói számára, hogy vonatkozhat-e rájuk ez a kötelezettség. Az ábra azonban csupán tájékoztató jellegű, vagyis nem helyettesíti, nem egészíti ki és nem írja felül a hatályos jogszabályok rendelkezéseit. Így minden üzemben tartó saját felelőssége, hogy ellenőrizze gépjárműve nettó tömegét, illetve tervezési sebességét.
Tovább drágultak a kötelező biztosítások (kgfb) átlagdíjai
Miközben az év első három hónapjában 32 ezer autót helyeztek forgalomba, ami 7 százalékkal több, mint az előző év azonos időszakában, a kötelező biztosítások átlagdíja – ötszázalékos emelés után – 59 ezer forintra drágult – írja a Vezess.hu a Netrisk.hu adataira hivatkozva.
A biztosítási portál közleménye szerint a dízelmotoros autóknál közel 77 ezer forint a kötelező átlagdíja, ami éves szinten 9 százalékos emelkedést jelent. Az új hibridekre átlagosan 61 ezer, az elektromos autókra pedig 62 ezer forintért kötöttek biztosítást az autósok – előbbi 11, utóbbi 16 százalékos drágulásnak felel meg az egy évvel korábbi átlagárakhoz képest. Majdnem 50 ezer forinttal a benzinmotoros autóké a legalacsonyabb átlagdíj, ami 4 százalékkal több, mint egy éve.
Az új autók piacán is nyomot hagyott a tavalyi bizonytalan környezet. A lakosság és a cégek is részben a magas infláció és a reálbérek csökkenése miatt lemondtak az újautó-vásárlásokról vagy elhalasztották azokat. Az idén látható valami élénkülés, ám az új autók piaca még elmarad a járvány előtti szinttől – magyarázta Besnyő Márton, a Netrisk.hu ügyvezető igazgatója.
Kedvezően hat a biztosítási díjak alakulására, hogy lelassult az új autók drágulása, de ez is csak egy tényező a sok közül. „Idén márciusban a hivatalos adatok szerint az új személyautóknál csak 2,5 százalékos volt az éves áremelkedés, miközben egy évvel ezelőtt közel 21 százalékos volt a drágulás” – jegyezte meg.
(Kiemelt képünk illusztráció. Fotó: Freepik)