Jól tesszük, ha még a futár jelenlétében ellenőrizzük a kiszállított csomagot? Itt a válasz

Sokan egy ollóval várják a futárt, hogy még azelőtt felbonthassák és ellenőrizhessék a kiszállított terméket, hogy csomagszállító elhajtana.

2024. március 23., 13:38

Szerző:

Az online rendelés tartogathat kellemetlen meglepetéseket, ezt minden futár pontosan tudja. Lehet, hogy nem az van a dobozban, amit rendeltünk, nem működik, összetört az áru, kevesebbet kaptunk, mint amennyit rendeltünk vagy akár az is előfordulhat, hogy nem rendeltünk semmit, mégis fizettünk egy csomagért. Aki már egyszer pórul járt, szívesen bontja ki a csomagot az ajtóban, úgy, hogy még a futár is ott van. Sokan ugyanis azt hiszik, hogy ezáltal azonnal orvosolható a probléma, pedig ez nem így van.

Hibás teljesítés esetén utólagos reklamációra is lehetőség van, nem kell azonnal felvett jegyzőkönyv és a futár előtti azonnali ellenőrzés – hívja fel a figyelmet az Ügyészség.

Magyarországon az ügyészség is vizsgálhatja a webáruházak online tájékoztatásait. A vizsgálatok során kiderült, hogy a tájékoztatások egy jelentős része azt tartalmazta, hogy a vállalkozás utólagos, jegyzőkönyv nélküli reklamációt nem fogad el, ha a vevő az árut a futár jelentétében azonnal nem ellenőrizte. A jogszabály azonban mást mond és ettől a webkereskedők sem térhetnek el önkényesen.

A jogszabály alapján utólagos reklamációra is lehetőség van – például hibás teljesítés esetén –, nem kell azonnal felvett jegyzőkönyv és a futár előtti azonnali ellenőrzés.

Internetes vásárlásnál van elállási jog

Az elállási jog azt jelenti, hogy az interneten megkötött szerződéstől, azaz a webshopos vásárlástól egyoldalúan visszaléphetünk és a termék visszaküldése esetén követelhetjük a kereskedőtől az általunk kifizetett összeg visszatérítését.

Az elállási jog kompenzálja azt, hogy a vásárlás előtt nem volt lehetőségünk a termék megvizsgálására és kipróbálására, továbbá, hogy kizárólag az eladó által egyoldalúan meghatározott információkra támaszkodhatunk a vásárlás előtt.

Európai Unióban egységesen 14 naptári nap az elállási jog határideje.

Kipróbálhatjuk-e, használhatjuk-e a terméket az elállási határidő alatt?

Természetesen igen, hiszen pontosan ez az elállási jog lényege, hogy a 14 napos határidő alatt megbizonyosodhassunk arról, hogy a termék alkalmas a rendeltetésszerű használatra. Tehát a csomagolás felbontása és a termék kipróbálása nem vezet az elállási jogunk elvesztéséhez (kivéve zárt csomagolású egészségvédelmi, higiéniai termékek, hang-, képfelvétel, valamint számítógépes szoftver esetében).

Szakértők szerint amint azonban eldöntöttük, hogy nincsen szükségünk a termékre, ezt követően már ne használjuk, óvjuk meg állagát, hogy minél jobb állapotban tudjuk azt a kereskedőnek visszajuttatni, ugyanis a termék tulajdonságainak és működésének megállapításához szükséges mértékű kipróbálást meghaladó használatból eredő értékcsökkenésért felelősséggel tartozunk az eladó felé, és azt meg kell térítenünk részére, kivéve, ha az eladó az erre vonatkozó kötelezettségünkről elmulasztotta tájékoztatni a fogyasztót.

(Kiemelt kép: Pixabay)