Változás az ingatlan ajándékozásnál, erre figyeljen mostantól
A korábbi nyomtatványt egy digitális adatlap váltja fel, így változik az ingatlan ajándékozás rendszere.
Március elejétől egyszerűsödik az ingatlan ajándékozás rendszere, mivel korábban papíralapú nyomtatványt mostantól elektronikusan is be lehet nyújtani. Az elektronikus nyomtatványkitöltő rendszernek köszönhetően ezt már nem a kormányhivatalnak, hanem egyenesen a NAV-nak kell benyújtani, olvasható az Infostart cikkében.
Márciustól változik az ingatlan ajándékozás folyamata
A lap kiemeli, hogy a Nemzeti Adó- és Vámhivatal tájékoztatása szerint a tavalyi évben több mint 400 ezer papíralapú B400-ast adtak be a vagyonszerzők vagy képviselők. Március 6-tól azonban ezek az adatok már beküldhetőek online a B400E jelű adatlapon. Ez a nyomtatvány váltja fel a korábbi papíralapú B400-as nyomtatványt, ezen kell a vásárlással vagy ajándékozással szerzett ingatlant bejelenteni.
Elmondták, hogy ezt a nyomtatványt az Online Nyomtatványkitöltő Alkalmazásban (ONYA) lehet a legegyszerűbben benyújtani, mivel ezt már nem a kormányhivatalnak, hanem a NAV-nak kell közvetlenül benyújtani. Az adatlap 60 napig még az Általános Nyomtatványkitöltő Keretalkalmazásban is elérhető lesz.
A Nemzeti Adó- és Vámhivatal a közleményben arról is írt, hogy a B400E jelű adatlap az új, elektronikus ingatlan-nyilvántartási eljáráshoz igazodó, egyszerűen és gyorsan kitölthető B400E az ONYA-ban az Új nyomtatvány > Bejelentések > Illeték menüpontban található. Az adatlapot a vagyonszerző vagy a képviselője is kitöltheti az ONYA-ban. Ha ez azonosított bejelentkezéssel történik, akkor ezután elektronikusan be is lehet küldeni.
A közleményben a NAV azt is ismertette, hogy az adatlapot abban az esetben is a NAV-hoz kell beküldeni, ha az ingatlan-nyilvántartási eljárást papíralapon kezdeményezték.
Ügyfélkapu+ szükséges a nyomtatvány beküldéséhez
Korábban a 168.hu is megírta, hogy a nyomtatványokat a legegyszerűbben az Ügyfélkapu+ felületén lehet benyújtani. A hagyományos Ügyfélkapu január közepén megszűnt, ezért azóta csak az említett felületen, illetve a DÁP applikációban lehet digitálisan ügyeket intézni.
Abban az esetben, ha valaki eddig még nem regisztrált egyik felületre sem, annak azzal a kellemetlenséggel valóban számolnia kell, hogy egyelőre sem a korábbi dokumentumaihoz nem fér hozzá, sem arra nincs módja, hogy használja a már korábban megszokott szolgáltatásokat.
Csakhogy akkor sincs baj, ha eddig nem történt meg a regisztráció: az ugyfelkapu.gov.hu oldal ugyan a megszokott formában nem alkalmazható, bár az oldal kezdőfelülete betöltődik, és a régi felhasználónevet és jelszót sem érdemes elfelejteni. Ezek segítségével be lehet jelentkezni, bár már csak egyetlen funkciót tölt be az oldal: lehetőséget nyújt arra, hogy az Ügyfélkapu+ regisztrációját elvégezzék az ügyfelek.
(Kiemelt képünk illusztráció, Fotó: Pexels)