Változás az ingatlan ajándékozásnál, erre figyeljen mostantól

A korábbi nyomtatványt egy digitális adatlap váltja fel, így változik az ingatlan ajándékozás rendszere.

2025. március 10., 12:20

Szerző:

Március elejétől egyszerűsödik az ingatlan ajándékozás rendszere, mivel korábban papíralapú nyomtatványt mostantól elektronikusan is be lehet nyújtani. Az elektronikus nyomtatványkitöltő rendszernek köszönhetően ezt már nem a kormányhivatalnak, hanem egyenesen a NAV-nak kell benyújtani, olvasható az Infostart cikkében.

Márciustól változik az ingatlan ajándékozás folyamata

A lap kiemeli, hogy a Nemzeti Adó- és Vámhivatal tájékoztatása szerint a tavalyi évben több mint 400 ezer papíralapú B400-ast adtak be a vagyonszerzők vagy képviselők. Március 6-tól azonban ezek az adatok már beküldhetőek online a B400E jelű adatlapon. Ez a nyomtatvány váltja fel a korábbi papíralapú B400-as nyomtatványt, ezen kell a vásárlással vagy ajándékozással szerzett ingatlant bejelenteni.

Elmondták, hogy ezt a nyomtatványt az Online Nyomtatványkitöltő Alkalmazásban (ONYA) lehet a legegyszerűbben benyújtani, mivel ezt már nem a kormányhivatalnak, hanem a NAV-nak kell közvetlenül benyújtani. Az adatlap 60 napig még az Általános Nyomtatványkitöltő Keretalkalmazásban is elérhető lesz.

A Nemzeti Adó- és Vámhivatal a közleményben arról is írt, hogy a B400E jelű adatlap az új, elektronikus ingatlan-nyilvántartási eljáráshoz igazodó, egyszerűen és gyorsan kitölthető B400E az ONYA-ban az Új nyomtatvány > Bejelentések > Illeték menüpontban található. Az adatlapot a vagyonszerző vagy a képviselője is kitöltheti az ONYA-ban. Ha ez azonosított bejelentkezéssel történik, akkor ezután elektronikusan be is lehet küldeni.

A közleményben a NAV azt is ismertette, hogy az adatlapot abban az esetben is a NAV-hoz kell beküldeni, ha az ingatlan-nyilvántartási eljárást papíralapon kezdeményezték.

Ügyfélkapu+ szükséges a nyomtatvány beküldéséhez

Korábban a 168.hu is megírta, hogy a nyomtatványokat a legegyszerűbben az Ügyfélkapu+ felületén lehet benyújtani. A hagyományos Ügyfélkapu január közepén megszűnt, ezért azóta csak az említett felületen, illetve a DÁP applikációban lehet digitálisan ügyeket intézni.

Abban az esetben, ha valaki eddig még nem regisztrált egyik felületre sem, annak azzal a kellemetlenséggel valóban számolnia kell, hogy egyelőre sem a korábbi dokumentumaihoz nem fér hozzá, sem arra nincs módja, hogy használja a már korábban megszokott szolgáltatásokat.

Csakhogy akkor sincs baj, ha eddig nem történt meg a regisztráció: az ugyfelkapu.gov.hu oldal ugyan a megszokott formában nem alkalmazható, bár az oldal kezdőfelülete betöltődik, és a régi felhasználónevet és jelszót sem érdemes elfelejteni. Ezek segítségével be lehet jelentkezni, bár már csak egyetlen funkciót tölt be az oldal: lehetőséget nyújt arra, hogy az Ügyfélkapu+ regisztrációját elvégezzék az ügyfelek.

 

(Kiemelt képünk illusztráció, Fotó: Pexels)