Van, ahol egy hónap alatt 30 százalékkal drágult a zsemle

Az éves élelmiszer-infláció jelenleg 29,4 százalék Magyarországon a G7 számításai szerint.

2022. július 6., 08:29

Szerző:

Két és fél éve veti össze a G7 minden hónapban a nagy hazai kiskereskedelmi láncok árait: a hónap elején egy átlagosnak tekintett fogyasztói kosár alapján nézik meg, az Aldiban, a Lidlben, a Tescóban és a Pennyben mennyibe került volna egy nagybevásárlás – olvasható a 444.hu-n.

A gazdasági portál szerint nagyon sokáig alig találtak érdemi különbséget: volt, hogy a 42 vizsgált termék közül valami épp olcsóbb volt az egyik vagy a másik helyen, de a kosarak összértéke látványosan együtt mozgott.

Az adatokból arra lehetett következtetni, hogy az élelmiszer kiskereskedelem legnagyobb szereplői figyelik egymás árait is, és reagálnak a változásokra.

Azonban a jelek szerint az elszabaduló infláció ezt is felülírta, és a június 30-án gyűjtött adatok alapján az egyes termékek a különböző boltokban sokkal nagyobb arányban mutatnak lényeges árkülönbségeket. Emiatt lehet az, hogy ha valaki venné a fáradságot, és a 42 termék mindegyikét abban a boltban vásárolná meg, ahol a legolcsóbb, akkor több mint 9 százalékkal fizetne kevesebbet, mintha csak bemenne az amúgy legolcsóbbnak számító boltba.

A G7 cikke kiemeli, hogy olyasmivel még sosem találkoztak korábban, hogy a krumpli az egyik láncnál kétszer annyiba kerüljön, mint a másikban.

Szerintük feltehetően az utóbbi helyre csak lassabban gyűrűzött be az emelkedés, és a jóval magasabb ár lesz hamarosan az irányadó minden üzletben. Hasonló történt a pékáruk esetében is, melyek ára korábban látványosan együtt mozgott, most azonban jelentős, akár 120 forintos különbség is akadhat egy kiló kenyér esetében.

A zsemle, kifli, kenyér esetén amúgy vannak láncok, ahol egyetlen hónap alatt mentek fel az árak 26-30 százalékkal.

A lap számításai szerint amúgy a teljes kosár költségei alapján –az éves élelmiszer-infláció jelenleg 29,4 százalék Magyarországon. Mint írják, jól látszik, hogy már azon a szinten vagyunk, ahol nem érdekes azon elmélkedni, hogy az árstop tényleg fogja-e az áremelkedés pár százalékát.

(Kiemelt kép: Vásárlás, bolt, árak, élelmiszer, Illusztráció: Shutterstock)