Ilyet senki nem csinál Európában
A nagy haszonjárművek tulajdonszerzési illetékének eltörlését sürgeti a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE).
Erdélyi Péter, az MGE elnöke szerint egyebek között arra hivatkozva, hogy ilyen illeték más termelőeszköz esetében sincs. A Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) teljes mértékben egyetért az MGE álláspontjával, hisz az egyesületi tagok járművei nem vagyontárgyak, hanem termelőeszközök − mondta a
NapinakKarmos Gábor, az MKFE főtitkára.Az Európai Unióban többféle gyakorlat van, az MKFE 13 európai uniós országtól kapott adatai szerint négy csoportba sorolhatóak az országok: az első körbe − amelybe például Belgium, Franciaország, Nagy-Britannia tartozik − semmiféle illetéket nem kell fizetni. A második csoportban, így például Németországban, Hollandiában, Csehországban vagy Szlovákiában egy ügyintézési díjat számolnak fel, valójában annyit, amennyibe a hatóságnak az átírás kerül.
A harmadik csoportba tartozó országokban − így többek között Romániában − szintén vagy egy ügyintézési díj, emellett egy minimális, 29 eurós adót kell fizetni. A negyedik csoportban, például Bulgáriában pedig ügyintézési díjat és ügyvédi költséget kell leróni. Karmos kiemelte, sehol Európában nincs olyan gyakorlat, mint Magyarországon, ahol a köbcentihez, a jármű teljesítményéhez, élettartamához kötnék az átírási illetéket, írja a Napi Gazdaság. Jelenleg Magyarországon köbcentinként 18 forintba kerül az átírás, így egy 12-13 ezer köbcentis jármű esetében ez negyedmillió forint illetéket jelent. A jövő évi adótörvényekkel kapcsolatos előterjesztésben azonban megszüntetnék a köbcenti alapú illetéket, bevezetnék a jármű teljesítménye és életkora alapján számított díjat, ez pedig − az MKFE számításai szerint − egyes haszongépjármű kategóriákban 40 százalékos emelkedést okozna, más esetekben kétszeresére vagy háromszorosára növelné az átírási díjat az új járművek esetében.