Holtpont
Riskó Gáspár a hazai fiatal fotósnemzedék egyik legsokoldalúbb alakja. A kétezres évek elején Ausztráliában, a sydney-i School of Visual Arts Kollégiumban filmezést tanult. Miután visszatért Budapestre, fotóstanfolyamokat végzett. Azóta szabadúszó fotográfus, többszörös sajtófotódíjas. Tíz éve a 168 Óra fotóriportere, de a művészi fényképezéssel sem hagyott fel. Alkotásai jelenleg a milánói világkiállításon és egy genfi galériában is láthatók. Képeit beválogatták drezdai, hamburgi tárlatokra is.
Most egyszerre két kiállítása is nyílt a fővárosban. A TOBE Galleryban Ellensúly című sorozatának fő témája a víz, amely összemossa a valódi és szürreális világokat. A FUGA Budapest Építészeti Központban pedig bemutatták Holtpont című tárlatát.
– A képek filmre készültek, az analóg technika jóval lassúbb, mint a digitális – jegyezte meg Riskó Gárpár a 168 Órának.
Míg sajtófotósként a közélet aktuális eseményeit kell megragadnia, a Holtpont a valóság mögötti mélyrétegeket tárja fel. Riskó elhagyatott ipari, mezőgazdasági területeket, üres tanyákat keres fel, és az ott hagyott tárgyakat fotózza. Egy ócska cipő, a falra akasztott üres vállfa mintha az eltűnt civilizáció mementói lennének. E holt terekben az emberek is fölöslegessé váltak.
Az egyik portrén öreg juhász áll a kutyájával, mögötte kietlen tarló. A hiábavaló élet fájdalmai sűrűsödnek e drámai csendéleteken.