Hatalmas átalakítás jön a Városliget és környéke közlekedésében

Vitézy Dávid bemutatta az autómentes Városliget és Hősök tere, a Szegedi útnál épülő új közúti híd és a Mexikói úti P+R parkoló részleteit, és az ehhez kapcsolódó, a környék villamos és vasúti közlekedését is érintő fejlesztési terveket.

 

2021. május 3., 13:20

Szerző:

Indul a Városliget autómentesítéséhez szükséges közlekedési fejlesztések tervezése – írja Facebook-oldalán Vitézy Dávid, a Budapesti Fejlesztési Központ (BFK) vezérigazgatója.

A BFK vezetője három fő hírről számol be:

1. „A mai napon (hétfőn) kiírtuk a közbeszerzést a P+R-parkolóházak tervezésére a Kisföldalatti Mexikói úti végállomásánál, amely 1500 autósnak ad majd lehetőséget tömegközlekedésre váltani az M3-as autópálya felől.

2. Aláírtuk a szerződést a Rákosrendező fölötti, Szegedi úti új híd tervezésére, amelyen így külön szinten valósulhat meg a 3-as villamosgyűrű átvezetése Rákosrendező vágányai fölött, valamint szintén itt haladhat majd át a két kerület közötti autóforgalom is, ahogy lesz külön biciklisáv és járda is a gyalogosoknak. Jelenleg itt a közlekedés a sokszor fél órán túl is zárva tartó szintbeli vasúti átjárón keresztül zajlik. A nyertes tervező a Speciálterv lett.

3. Elindult az autómentes Városliget projektről szóló, a jövőben a fejlesztésről folyamatosan hírt adó honlapunk, ahol rövidesen kérdőíven is várjuk majd a környéken élők és közlekedők javaslatait.” 

Vitézy Dávid felhívja a figyelmet arra, hogy a több mint hatvan éve hozott döntés, miszerint az M3-as bevezetőjének forgalma részben a Kós Károly sétányon megy át, mára akkora forgalmat vitt oda, mint a Petőfi hídé. A kormány és a főváros egyetért abban, hogy autómentessé kell tenni a Városligetet.

  • A Kós Károly sétányt teljesen,
  • az Állatkerti körutat pedig csúcsidőn kívül lezárják, de a trolik járnak.
  • Teljesen autómentes lesz a város ikonikus történelmi tere, a Hősök tere, mind a Műcsarnok, mind a Szépművészeti Múzeum előtt.
  • Megszűnik a felszíni parkolás a Városligetben (az Állatkerti körút egy rövid szakaszát kivéve), a célforgalmi parkolási igényeket a Liget Budapest projektben épült, nemrég megnyílt új Dózsa György úti mélygarázs és a tervezett új Mexikói úti P+R látja el.
  • Az M3-as autópálya felől érkező autóforgalom számára összesen 1500 férőhelyes új P+R-parkoló épülhet az M3 autópálya-bevezető – Hungária gyűrű – Mexikói út csomópontjában, a Mexikói úti Kisföldalatti-végállomásnál.

Mint írja, „új közúti és villamosfelüljáró tervezését kezdi meg a BFK a Nagy Lajos király útja és Szegedi út vonalában, így a váci vasútvonal és Rákosrendező fölött átívelő felüljárón a Béke térig” Hozzátette, hogy az új felüljáró összeköti Zuglót Angyalfölddel, tehermentesítheti a Hungária körutat. „Az új villamoskapcsolat pedig a 3-as villamos-körgyűrű folytatását jelenti majd Angyalföld felé. A Rákosrendező déli végén tervezett közúti híd villamossal, kerékpársávokkal, járdákkal fogja összekötni a két városrészt, segítve a közlekedésüket, és tehermentesítve a Hungária körutat. A Szegedi út vonalában tervezett felüljárót a BFK azt szem előtt tartva tervezteti meg, hogy ne szolgálja az M3 felől érkező forgalom átáramlását Angyalföld és Zugló belseje felé, az ott élő emberek lakóterületeire. Ezért a vasúti sínek keresztezése mellett lehajtó épül, amely a vasúttal párhuzamosan vezeti el az autókat. Az új híd áttételesen járul hozzá a Városliget forgalomcsillapításához a Hungária körút tehermentesítése révén. Ezt a tervezési munkát végzi majd a most aláírt szerződés keretében a Speciálterv, a szerződés értéke nettó 1,728 millió forint, amelyet teljes egészében a kormány finanszíroz, a fővárossal megkötött megállapodás szerint.”

(Kiemelt képünk illusztráció: Pesti Hírlap archív)