Elkezdődött – Ma kiemelik a Hableány roncsát a Dunából, három holttestet találtak

2019. június 11., 12:57

Szerző:

Cikkünk folyamatosan frissül!

Kedd reggel a Margit hídnál elkezdték kiemelni  a május 29-i baleset következtében elsüllyedt sétálóhajót, a Hableányt. A Clark Ádám úszódarut a kiemeléshez szükséges helyzetbe állították, 7 órakor lehetett hallani, hogy megfeszülnek a rögzítéshez használt hevederek fémsodronya, vagyis a műveletet elindították. 

7 óra 13 perckor felbukkant a kapitányi híd teteje. 

Fotós kollégánk, Merész Márton azt látja, hogy bal oldalon egy holttest lábai lógnak ki a roncsból a kapitányi hídnál. Holttestét kihozták, a vizet néhány perc alatt kiszivattyúzták, egy búvár pedig bement a roncsba, Ő és a társai távolítanak mindenféle bútort és más tárgyat, amely a holttestek kiemelését akadályozhatja. 

Fotós kollégánk 8 óra 3 perckor azt írta, hogy találtak egy második, aztán azt, hogy egy harmadik holttestet is, 8 óra 23 perckor pedig az MTI közölte, hogy eddig összesen négy holttest került elő.

Fotó: Merész Márton
Fotó: Merész Márton

A holttesteket hordágyon egy uszályra helyezték, hogy elszállítsák, a vegyvédelmi ruhába öltözött mentők tisztelegtek a hordágyra fektetett áldozatok előtt. Eközben két búvár lemerült a roncshoz, az áldozatokat egy kürtön keresztül hozzák ki. Az áldozatok a Hableány tulajdonosa, a Panorama Deck Kft. közleményt adott ki, amely szerint a cég saját halottjának tekinti a balesetében elhunyt kollégáit „Együttérzünk a családokkal és a barátokkal, osztozunk a veszteségükben" – hangzik a közlemény, amely szerint ha a közvetlen hozzátartozók elfogadják, és kollégáik másként nem végrendelkeztek, akkor hajós temetésen búcsúznak majd el tőlük. A kétfős magyar személyzet egyik tagja, P. János a korábbi hírek szerint annyira imádta a hajózást, hogy azt akarta, a Dunában szórják szét a hamvait.

Fotó: Merész Márton

A munka hivatalosan hajnali 5-kor kezdődött, akár hat órán át is tarthat, és korábban úgy tűnt, fennáll a veszély, hogy az egészet le kell állítani, kiemeléskor ugyanis megroppanhat a hajó gerince. Utóbbiról Götz Sándor, a Clark Ádám úszódaru tervezője beszélt az M1-en. annak pedig, hogy a hajógerinc ne roppanjon meg, azért van jelentősége, mert ha megroppan, akkor félő, hogy bent lévő áldozatok holtteste utat talál a vízbe.

A négy megtalált áldozat egyike az a hatéves dél-koreai kislány, aki az anyjával és a nagyanyjával szállt fel a Hableányra a végzetes estén.

Fél kilenckor hozzávetőlegesen 500 ember dolgozott a Hableány roncsának a kiemelésén. 8 óra 35 perckor tartottak egy technikai szünetet, a hajótesten ugyanis felfedeztek egy sérülést, amely miatt még egy hevederre szükség a kiemelés folytatásához. Ezt a hevedert fél tíz után sikerült rögzíteni, a mentést azonban nehezíti, hogy a Duna erős sodrása miatt a hajótest az egyik uszály alá szorult. Tíz órára az hajó fara is a vízszint fölé emelték, ezután újra elkezdődött a szivattyúzás,

fél tizenegy előtt pedig már a teljes hajótest kint volt a folyóból. A szivattyúzás végeztével a mentők átvizsgálják a hajó belsejét további áldozatok után.

Tizenegy óra előtt a mentők eddig dolgozó tagjait leváltották, utána két búvár alámerült a még valószínűleg bent rekedt áldozatokért. Kezd nagyon meleg lenni, Budapesten már 30 fok van.

Fél tizenkettőkor leszerelték az uszály oldalát, ami azt jelenti, hogy a Hablányt nemsokára kiemelik a vízből. Egyelőre nem világos, hogy a búvárok találtak-e újabb áldozatokat.

a Hableányt végül 12 óra után kezdték el az uszályra emelni, miközben folyamatosan szivattyúztak. Ez centiméterről centiméterre halad, 12:55-kor már az egész hajótest a víz felszíne felett volt.

Nem sokkal 13 óra után a sétahajót az uszály fedélzetére helyezték. A hajóroncs alá párnafákat helyeztek támasztékul, ezek ugyanis megakadályozzák az elmozdulását az uszályon.

Háromnegyed tíz körül a mentőegység egyik tagja megcsúszott és beleesett a vízbe, amint egy csónakból ki akart lépni. Gyorsan kimentették.

 

Fotó: Merész Márton

A roncsban egyébként van 1400 liter gázolaj is, a hatóságok felkészültek az esetleges ömlésre.

Fotó: Merész Márton

Az egyik pesti oldal felé vezető sávot a Margit hídon lezárták a gyalogos forgalom előtt is, később pedig ezt tették a budai oldalra vezető külső sávval is.

Fotó: Merész Márton

A Terrorelhárítási Központ bármikor felszólíthatja az eseményre regisztrált újságírókat, hogy hagyják abba az élő közvetítést.

Kegyeleti okokra hivatkozva fél nyolc előtt az újságírókat fel is szólították erre.

A kiemelés a következő fázisokból fog állni:

  • Mivel a szonárképek tanúsága szerint a sétálóhajó orral felfelé áll, először vízszintes helyzetbe hozzák.
  • A hajótestet elszakítják a folyómedertől. Ez a legkritikusabb szakasz.
Fotó: Merész Márton
  • Szakaszosan emelik ki a Hableányt a vízből. Először a kapitányi híd bukkan fel a vízből. A kiemelést ebben a pillanatban – akkor, amikor az ablak alsó éle eléri a víz szintjét – leállítják, amíg búvárok vizsgálják át a a roncsot áldozatok után kutatva. Ekkor kezdik el szivattyúzni a vizet a roncsból.
Fotó: Merész Márton
  • Ezután a napozófedélzet következik. 
  • A következő kiemelési szakasz után tűnik elő a vízből az a helyiség, ahol a legtöbben tartózkodtak, a baleset idején. Ha találnak áldozatokat, kihozzák a holttestüket, utána folytatódhat az emelés.
Fotó: Merész Márton
  • Addig folytatják a kiemelést, amíg a Clark Ádám úszódaru egy bárkára nem helíyezi a Hableány roncsait. A hajótestet rögzítik, biztosítják és elszállítják.
  • Ezután a Budapesti Rendőr-Főkapitányság veszi kézbe az ügyet, a bűnügyi nyomozás részeként helyszínelést tartva a Hableányon.
Fotó: Merész Márton

A munkát a helyszínen Hajdu János, a Terrorelhárítási Központ főigazgatója irányítja 9 óra után a helyszínen megjelent Pintér Sándor belügyminiszter is. Mindössze tíz percet töltött itt, a kezével V betűt formázva üdvözölte a mentőegység tagjait.

Fotó: Merész Márton

Május 29-én este 9 óra 5 perckor a Margit híd lábánál a Viking Sigyn nevű szállodahajó hátulról belerohant a Hableány sétálóhajóba. Az ütközés pillanatában a Hableányon 35 ember – 31 dél-koreai turista, két idegenvezető és a kétfős magyar személyzet – tartózkodott. Hét embert sikerült élve kimenteni a Dunából, a halálos áldozatok száma hivatalosan húsznál jár, nyolc embert – a négy újabb áldozat után már csak négyet – eltűntként keresnek.