Elkezdődött – Ma kiemelik a Hableány roncsát a Dunából, három holttestet találtak
Cikkünk folyamatosan frissül!
Kedd reggel a Margit hídnál elkezdték kiemelni a május 29-i baleset következtében elsüllyedt sétálóhajót, a Hableányt. A Clark Ádám úszódarut a kiemeléshez szükséges helyzetbe állították, 7 órakor lehetett hallani, hogy megfeszülnek a rögzítéshez használt hevederek fémsodronya, vagyis a műveletet elindították.
7 óra 13 perckor felbukkant a kapitányi híd teteje.
Fotós kollégánk, Merész Márton azt látja, hogy bal oldalon egy holttest lábai lógnak ki a roncsból a kapitányi hídnál. Holttestét kihozták, a vizet néhány perc alatt kiszivattyúzták, egy búvár pedig bement a roncsba, Ő és a társai távolítanak mindenféle bútort és más tárgyat, amely a holttestek kiemelését akadályozhatja.
Fotós kollégánk 8 óra 3 perckor azt írta, hogy találtak egy második, aztán azt, hogy egy harmadik holttestet is, 8 óra 23 perckor pedig az MTI közölte, hogy eddig összesen négy holttest került elő.
A holttesteket hordágyon egy uszályra helyezték, hogy elszállítsák, a vegyvédelmi ruhába öltözött mentők tisztelegtek a hordágyra fektetett áldozatok előtt. Eközben két búvár lemerült a roncshoz, az áldozatokat egy kürtön keresztül hozzák ki. Az áldozatok a Hableány tulajdonosa, a Panorama Deck Kft. közleményt adott ki, amely szerint a cég saját halottjának tekinti a balesetében elhunyt kollégáit „Együttérzünk a családokkal és a barátokkal, osztozunk a veszteségükben" – hangzik a közlemény, amely szerint ha a közvetlen hozzátartozók elfogadják, és kollégáik másként nem végrendelkeztek, akkor hajós temetésen búcsúznak majd el tőlük. A kétfős magyar személyzet egyik tagja, P. János a korábbi hírek szerint annyira imádta a hajózást, hogy azt akarta, a Dunában szórják szét a hamvait.
A munka hivatalosan hajnali 5-kor kezdődött, akár hat órán át is tarthat, és korábban úgy tűnt, fennáll a veszély, hogy az egészet le kell állítani, kiemeléskor ugyanis megroppanhat a hajó gerince. Utóbbiról Götz Sándor, a Clark Ádám úszódaru tervezője beszélt az M1-en. annak pedig, hogy a hajógerinc ne roppanjon meg, azért van jelentősége, mert ha megroppan, akkor félő, hogy bent lévő áldozatok holtteste utat talál a vízbe.
A négy megtalált áldozat egyike az a hatéves dél-koreai kislány, aki az anyjával és a nagyanyjával szállt fel a Hableányra a végzetes estén.
Fél kilenckor hozzávetőlegesen 500 ember dolgozott a Hableány roncsának a kiemelésén. 8 óra 35 perckor tartottak egy technikai szünetet, a hajótesten ugyanis felfedeztek egy sérülést, amely miatt még egy hevederre szükség a kiemelés folytatásához. Ezt a hevedert fél tíz után sikerült rögzíteni, a mentést azonban nehezíti, hogy a Duna erős sodrása miatt a hajótest az egyik uszály alá szorult. Tíz órára az hajó fara is a vízszint fölé emelték, ezután újra elkezdődött a szivattyúzás,
fél tizenegy előtt pedig már a teljes hajótest kint volt a folyóból. A szivattyúzás végeztével a mentők átvizsgálják a hajó belsejét további áldozatok után.
Tizenegy óra előtt a mentők eddig dolgozó tagjait leváltották, utána két búvár alámerült a még valószínűleg bent rekedt áldozatokért. Kezd nagyon meleg lenni, Budapesten már 30 fok van.
Fél tizenkettőkor leszerelték az uszály oldalát, ami azt jelenti, hogy a Hablányt nemsokára kiemelik a vízből. Egyelőre nem világos, hogy a búvárok találtak-e újabb áldozatokat.
a Hableányt végül 12 óra után kezdték el az uszályra emelni, miközben folyamatosan szivattyúztak. Ez centiméterről centiméterre halad, 12:55-kor már az egész hajótest a víz felszíne felett volt.
Nem sokkal 13 óra után a sétahajót az uszály fedélzetére helyezték. A hajóroncs alá párnafákat helyeztek támasztékul, ezek ugyanis megakadályozzák az elmozdulását az uszályon.
Háromnegyed tíz körül a mentőegység egyik tagja megcsúszott és beleesett a vízbe, amint egy csónakból ki akart lépni. Gyorsan kimentették.
A roncsban egyébként van 1400 liter gázolaj is, a hatóságok felkészültek az esetleges ömlésre.
Az egyik pesti oldal felé vezető sávot a Margit hídon lezárták a gyalogos forgalom előtt is, később pedig ezt tették a budai oldalra vezető külső sávval is.
A Terrorelhárítási Központ bármikor felszólíthatja az eseményre regisztrált újságírókat, hogy hagyják abba az élő közvetítést.
Kegyeleti okokra hivatkozva fél nyolc előtt az újságírókat fel is szólították erre.
A kiemelés a következő fázisokból fog állni:
- Mivel a szonárképek tanúsága szerint a sétálóhajó orral felfelé áll, először vízszintes helyzetbe hozzák.
- A hajótestet elszakítják a folyómedertől. Ez a legkritikusabb szakasz.
- Szakaszosan emelik ki a Hableányt a vízből. Először a kapitányi híd bukkan fel a vízből. A kiemelést ebben a pillanatban – akkor, amikor az ablak alsó éle eléri a víz szintjét – leállítják, amíg búvárok vizsgálják át a a roncsot áldozatok után kutatva. Ekkor kezdik el szivattyúzni a vizet a roncsból.
- Ezután a napozófedélzet következik.
- A következő kiemelési szakasz után tűnik elő a vízből az a helyiség, ahol a legtöbben tartózkodtak, a baleset idején. Ha találnak áldozatokat, kihozzák a holttestüket, utána folytatódhat az emelés.
- Addig folytatják a kiemelést, amíg a Clark Ádám úszódaru egy bárkára nem helíyezi a Hableány roncsait. A hajótestet rögzítik, biztosítják és elszállítják.
- Ezután a Budapesti Rendőr-Főkapitányság veszi kézbe az ügyet, a bűnügyi nyomozás részeként helyszínelést tartva a Hableányon.
A munkát a helyszínen Hajdu János, a Terrorelhárítási Központ főigazgatója irányítja 9 óra után a helyszínen megjelent Pintér Sándor belügyminiszter is. Mindössze tíz percet töltött itt, a kezével V betűt formázva üdvözölte a mentőegység tagjait.
Május 29-én este 9 óra 5 perckor a Margit híd lábánál a Viking Sigyn nevű szállodahajó hátulról belerohant a Hableány sétálóhajóba. Az ütközés pillanatában a Hableányon 35 ember – 31 dél-koreai turista, két idegenvezető és a kétfős magyar személyzet – tartózkodott. Hét embert sikerült élve kimenteni a Dunából, a halálos áldozatok száma hivatalosan húsznál jár, nyolc embert – a négy újabb áldozat után már csak négyet – eltűntként keresnek.