Ha Orbánék trükköznek, újabb büntetést kaphat Magyarország

Fokozott figyelmet fordítanak a magyarországi útépítések tisztaságára, a szabályok betartására, és ügyelni fognak arra, hogy a magyar hatóságok ne csempésszék vissza a korábban kifogásolt protekcionista feltételeket.

2016. december 1., 10:24

A 2007–2013-as európai uniós ciklusban idehaza előírták, hogy az építkezésekre lehetőleg 50 kilométeres sugarú körön belülről szállítsák az aszfaltot. Ezzel az Európai Unió olvasatában a magyar útépítő cégeket hozta helyzetbe a kormány a külföldi vállalatokkal szemben. Előzetesen 120-150 milliárd forintos büntetéstől is lehetett tartani, végül 48 milliárd forint lett a bírság – olvasható a Magyar Nemzet cikkében.

20120420-utepites-allami-beruhazas-kozgep-aMost a 2014–2020-as fejlesztési ciklus útépítéseinél a magyar kormány az aszfalt szállításánál a környezetterhelési érték számítását határozza meg. Végül megint csak az aszfaltkeverő-telepek távolsága lesz a perdöntő.

A lap szerint az, hogy Brüsszel kiemelt figyelmet fog fordítani az uniós forrásból finanszírozott magyarországi útépítésekre, egyelőre nem jelenti hivatalos vizsgálat elrendelését az uniós intézmény részéről vagy a Európai Csalás Elleni Hivatal (OLAF) beavatkozását.

Az ellenzék szerint a közbeszerzések egyetlen célja a kiírások feltételeire felkészített kormányközeli cégek megrendeléshez juttatása, ezért abba kellene hagyni az átlátszó trükközést. A kormány viszont úgy véli, hogy Brüsszel valami olyasmibe kötött bele, amit az uniós szabályozás ír elő.