Ha autóvásárlási támogatást kapott, jobban teszi, ha utána néz a köztartozásainak – akkor is, ha nincsenek
A nagycsaládosok álllami autóvásárlási támogatását igénybe vevők közül többen is azzal szembesültek, hogy mivel a kérelmük benyújtásának időpontjában néhány ezres köztartozásuk volt, ezért az állam most visszakéri a nyújtott támogatást. Még akkor is, ha a kérdéses tartozást már rendezték, vagy eleve nem is tudtak róla.
Bürokratikus emberkínzásnak tűnő határozatot kapott a Magyar Államkincstártól (MÁK) a Telex egyik olvasója. A 2022. október 12-én küldött levélben felszólították, hogy 15 napon belül fizesse vissza a több mint másfél évvel korábban, négy gyereke után, nagycsaládosként kapott autóvásárlási támogatás teljes összegét és kamatait, vagyis több mint 2,5 millió forintot.
Ellenőrzik a benyújtott kérelmeket
A kormányrendeletben meghirdetett autóvásárlási lehetőséggel azoknak a három- vagy többgyerekes családoknak segített az állam, akik hét- vagy többszemélyes, új vagy keveset futott, használt tesztautót szerettek volna, és rendelkeztek némi önerővel, esetleg finanszírozási szerződést kötöttek egy bankkal. A támogatási rendszert 2019 tavaszán jelentette be a kormány, majd július 1-jétől fogadta a kérelmeket a Magyar Államkincstár. Hamarosan elbírálták ezeket, és a pénzt, amely akár 2,5 millió forint, de legfeljebb a kiválasztott autó vételárának 50 százaléka lehetett, nem a családok, hanem az autókereskedések kapták meg. Ezeken az autókon el kellett helyezni a Családbarát Magyarország logóval ellátott matricát is, és elég szigorúan szabályozták, ki használhatja tartósan az autókat: kizárólag azok, akik megkapták a támogatást, illetve a házastársuk.
Mivel a támogatás feltétele az volt, hogy a kérelmezőnek ne legyen köztartozása, ha a kérelmezőnek tartozása volt a kérelem benyújtásának időpontjában, jogosulatlanul vette igénybe a támogatást, így most vissza kell azt fizetnie. Ahogy az indoklásban írják, a kérelem benyújtásával Péter büntetőjogi felelősséget vállalt arra, hogy az abban szereplő információk valósak. A Telex olvasója határozottan állítja, hogy a tavaly októberi levél kézhezvételéig semmilyen elmaradásról nem tudott, és ezért nyilatkozott úgy a kérelme benyújtásakor, hogy nincs köztartozása, tehát megfelel ennek a feltételnek is.
Péterék Toyota Proace City hétüléses kisbuszt vásároltak 7,5 millió forintért, aminek önrészéhez eladták a korábbi családi autójukat. A hétüléses kisbuszon kívül csak a család másik autója, egy közel húszéves Suzuki Ignis maradt náluk. Mivel négy gyerekük van, azzal nem tudnak közösen közlekedni, ezért nem merülhet fel, hogy a Csillaghegyen élő család eladja a körülbelül 14 ezer kilométert futott Toyotát.
Az autóvásárlási támogatások visszaköveteléséről szóló határozatból kiderül, hogy bár ezeken az autókon a vásárlástól számított három évig elidegenítési záradék van, így nem adhatja el őket a tulajdonos, a záradék feloldására csak akkor ad engedélyt az államkincstár, ha előzőleg visszafizette a teljes összeget, aki jogalap nélkül kapta meg.
Péter szerette volna tisztázni, hogy milyen régi tartozás miatt kérhetik tőle vissza most a 2,5 millió forintot, levelet küldött a Nemzeti Adó- és Vámhivatalnak, hogy visszamenőleg ellenőrizzék az adószámláját. Mint kiderült, az államkincstárnak benyújtott nyilatkozat időpontjában valóban volt egy 52 ezer forintos személyijövedelemadó-tartozása, ráadásul ezt 2019 májusában kellett volna befizetnie, de Péter ezt csak 2022. november 7-én tette meg, ahogy a 11 ezer forint késedelmi kamatot is befizette ekkor a NAV-nak. Az adóhivatal összefoglalójának további részlete, hogy Péter 50 ezer forintos kisadózó vállalkozói tartozását 2021 augusztusában rendezte. Jóllehet a fizetési határidő ez utóbbi esetében 2021. június 14. volt és a két időpont közti eltérés nem tűnik jelentősnek, a támogatási kérelmet éppen akkor bírálták el, amikor még ketyegett ez a tartozás is.
Amikor a jogalkotó később korrigál
Úgy lenne logikus, hogy eleve a Magyar Államkincstár ellenőrizze a kérelmezők tartozásmentességét még azelőtt, mielőtt megkapják az autóvásárlásra fordítható pénzt. A NAV Péternek azt írta, a 45/2019. kormányrendelet fontos paragrafusa szerint az államkincstár ellenőrzi a nagycsaládos autóvásárlók adótartozásait, mielőtt nekik ítéli a pénzt. Szükség esetén felszólítja őket, hogy rendezzék köztartozásukat 14 napon belül, mert csak így válnak jogosulttá az állami autóvásárlási segítségre.
Csakhogy az ellenőrzésre vonatkozó kormányrendelet-módosítás 2021. szeptember 29-én lépett hatályba.
Így most azok a három- vagy többgyerekes autóvásárlók kerültek bajba, akik Péterhez hasonlóan a szabályváltozás előtt, vagyis a támogatási rendszer két és fél éves működésének első felében nyújtották be a kérelmüket.
A MÁK a Telex olvasójának küldött második levele azzal zárul, hogy az autóra költött 2,5 millió forint visszafizetésére vonatkozó felszólítást nem tudják visszavonni, de Péter keresetet nyújthat be a döntéssel szemben, illetve 36 havi részletfizetést, vagy egyéves fizetési halasztást kérhet. Péter időközben hiába fizette ki az elmaradt köztartozását, ezt már nem veszik figyelembe, vagyis vissza kell utalnia 2,5 millió forintot az államkincstárnak.
Mivel Péterék esete nem egyedi, a Telex a Magyar Államkincstártól szerette volna megtudni, miért és mikor döntöttek úgy, hogy visszakövetelik a támogatást azoktól, akikről utólag kiderült, hogy volt köztartozásuk, amikor autóvásárlási támogatást kértek. Rákérdeztek arra is, hány érintettről derült ki eddig, hogy a tartozás miatt nem volt jogosult a támogatásra. Végül szerettek volna választ kapni, hogy létezik-e olyan megoldás a problémára, amelyben mégsem kell visszafizetni az összegeket. Aránytalannak tűnik több millió forintot behajtani valakin ilyen kis összegű, sokszor már eleve rendezett köztartozások miatt, de egyelőre a MÁK még nem reagált.
dr. Gombolai Éva vezető jogtanácsos, a D.A.S. Jogvédelmi biztosító munkatársa szerint fontos, hogy ha egy támogatásnak vannak feltételei, akkor abból kell kiindulni, hogy az jogosult rá, aki azoknak a megfelel. Ugyanakkor a hatóságnak, ezúttal az államkincstárnak szintén vizsgálnia kellett volna, hogy a kérelmező megfelel-e a szabályoknak, azokat pedig úgy kellett volna kialakítani, hogy biztosítsák a tisztességes eljáráshoz való jogot.
Gombolai Éva úgy látja, hogy mivel az autóvásárlási támogatásra való jogosultság elbírálása időközben megváltozott, amikor 2021 szeptemberében bevezették a kérelmező köztartozás-mentességének hatósági ellenőrzését, erre hivatkozva célszerű jogi útra terelni a fentiekhez hasonló ügyeket. Erre viszont csak akkor van lehetőség, ha a fizetési felszólítások még nem emelkedtek jogerőre.
(Kiemelt képünk: A Nagycsaládosok Országos Egyesülete (NOE) által szervezett "7+ üléses hétvége" elnevezésű rendezvény a Magyar Vasúttörténeti Park Orient-csarnokában 2019. április 27-én. A bemutatón tizenhárom autómárka hét- vagy többszemélyes családi autóját láthatták az érdeklődők.
MTI/Mónus Márton)