Már félmillió forintba is kerülhet egy jogosítvány
A jogosítvány árába is beépül a benzin piaci ára. A KATA törvény módosításával pedig eljöhet a több hónapos várakozási idő, hiszen sok oktatónak már nem éri meg az általányadózással az oktatói tevékenységet folytatni. Az oktatók közül többen azt tervezik, hogy inkább elmennek taxizni, ott ugyanis minden kedvezményt igénybe vehetnek.
2022 júliusa óta csak a magánszemélyeknek, a taxisoknak és mezőgazdasági erőgépekbe tankolóknak tartják fenn a hatósági árat. Piaci árat kell fizetniük az üzemanyagért a 7,5 tonnát meghaladó tehergépkocsiknak, a külföldi rendszámú járműveknek, és – a taxiszolgáltatást nyújtók kivételével – a nem természetes személy által üzemben tartott (céges) járműveknek. Ez a kormányzati döntés az autósiskolákat nehéz helyzetbe hozta, hiszen a C, D, E kategóriás jogosítványok megszerzéséhez az oktató járművek többnyire valamelyik autósiskola céges gépparkjába tartoznak. Nem segített a KATA-törvény módosítása sem az ágazaton. Az autósiskolák jövőjéről Rábl Jánossal, a 27autósiskola vezetőjével beszélgettünk.
Az autóvezetést nem lehet sétálva oktatni, jármű kell hozzá
„Jelenleg még az iskolák megpróbálják kompenzálni azt, hogy az oktató járművekbe hatósági áras benzint lehet tankolni, de valószínű, hogy jövő hónaptól, legkésőbb novembertől ez az áremelkedés megjelenik a tanfolyamok árában is” – mondja Rábl. „Az üzemanyag ugyanúgy fogy nálunk is, mint a taxisoknál, sőt, egy taxis tud energiatakarékosan vezetni, de a tanulókat erre előbb meg kell tanítani, és sok kilométert fut a jármű, mire a tanulókkal eljutunk idáig. Az autóvezetést nem lehet kézen fogva sétálva oktatni, hanem kell hozzá egy jármű, amit üzemeltetni kell és fönn kell tartani. Legalább annyit fogyaszt egy oktatói jármű, mint egy taxi, mi még sem kapunk semmiféle kompenzációt.”
Az ágazatot érintő másik probléma, hogy nem lesz, aki oktasson, hiszen a KATA törvénymódosítása miatt sokan, akik másik munkahely vagy nyugdíj mellett dolgoztak, az év végével abbahagyják az oktatói tevékenységüket.
„Nagyon sokan gondolkodnak azon, hogy elmennek taxizni. Nem csak az üzemanyag-kedvezmény miatt, hanem az adókedvezmények is vonzóbbak taxisok számára” – foglalja össze a szakértő. „Egy autóbuszt, egy teherautót pótkocsival nem fog magánszemélyként megvásárolni egy oktató. Ezek a járművek többnyire valamelyik autósiskola flottájához tartoznak, és mind a tankolásuk, mind a műszaki fenntartásuk óriási terhet jelent az autósiskolák számára. Ez előbb-utóbb megjelenik majd a tanfolyami díjakban is.”
Egy jogosítvány megszerzése ma is legalább 300 000 forintba kerül. Ha ez az összeg meglendül, nem biztos, hogy minden tanuló ki fogja tudni fizetni. Rábl János szerint a tanfolyami díjak akár 100-150 000 forinttal is emelkedhetnek az üzemanyagáraktól függően. Januártól az általányadózásba kényszerült oktatók is nagyobb költségekkel néznek szembe. Idén még megéri az általányadózást választani, hiszen három hónapra vonatkozik az általány mértéke Januártól ez már nem lesz anélkül kezelhető, hogy ne nőjenek az árak.
„Szerencsés lenne, ha a gépjárművezető-oktatók is – a taxisokhoz hasonlóan – legalább az általányadózásban bekerülnének abba a körbe, akik a bevételek 20 százaléka után adóznak. Így egyre kevesebben maradnak az oktatói pályán. Két kimenetele lehet ennek: csökken a tanulók száma is a magas költségek miatt, vagy jelentősen megnő a most sem rövid várakozási idő, amíg a tanuló forgalomban nem kezd vezetni. Már most érezhető az a tendencia, hogy rengeteg oktató elmegy kamionozni és taxizni, egészen egyszerűen azért, mert az jobban megéri” – foglalta össze Rábl.
(Kiemelt fotónk illusztráció: Új grafikájú, Magyarország feliratú vezetői engedélyek a Pénzjegynyomdában. MTI Fotó: Pénzjegynyomda)