Felhördülés a bicentenárium gyulai emléktábla-avatóján
Kissé botrányosra sikeredett a napokban Gyulán, Erkel Ferenc szülőházánál a kétszáz évvel ezelőtt született zeneszerző emléktáblájának felavatása. Az emléktáblán látható arcmás ugyanis nem sok egyezést mutat Erkel Ferenc jól ismert képmásával, s ezt az ünnepségre kilátogató nagyérdemű felhördüléssel jelezte is. Az Erkel Ferenc Társaság elnöke, Bónis Ferenc zenetörténész magyarázkodása is jelezte, baj van. Varga Imre Kossuth- és Herder-díjas szobrászművész alkotásával ezek után valamit kezdeni kell. Kissé kínos ügy.
Szabályos felhördülés követte Gyulán azt az ünnepi pillanatot, amikor november 7-én a város nagy szülötte, Erkel Ferenc születésének kétszázadik évfordulóján leleplezték – az éppen felújítás alatt lévő – szülőháza falán az új emléktáblát. A táblán látható alkotás, amelyet Varga Imre Kossuth- és Herder-díjas szobrászművész készített, nagyon kevéssé hasonlít Erkelre, akiről annak idején több fotó is készült, így arcéleivel tisztában lehetünk. A jelenlévők és az azóta véleményt mondók tábora két részre szakadt. Vannak, akik arra esküsznek, hogy Kossuth Lajosra, míg mások szerint sokkal inkább Giuseppe Verdire hasonlít az emléktáblán látható Erkel-arcmás.
Az ízlések és pofonok csatájában nem könnyű dönteni, de megítélésünk szerint a nagy olasz zeneszerszőre hasonlít inkább az emléktáblán látható képmás. Talán ezt erősíti a verdis arcvonásokon túl az is, hogy a műalkotás a korabeli olasz öltözködésben bevett zsabóval, azaz a férfi ing mell- és nyakrészére varrt fodros dísszel ábrázolja a Verdire emlékeztető Erkelt.
Mindez meglepetésként érte a gyulai városvezetést, s ezt a 168Óra Online kérdésére elismerte Görgényi Ernő (Fidesz) polgármester is. A botrányszagú műalkotást az Erkel Ferenc Társaság rendelte meg az alkotótól. Az viszont valamelyest orientál az ügyben, hogy ezt az emléktáblát előzetesen Budapest I. kerületében nem fogadták el. Ezt követően került Gyulára, ám ettől a rajta található Erkel-portré nem hasonlít jobban arra képmásra, amelyet a közvélemény jól ismer.
A neves szobrásznak nem ez az első Erkel-alkotása, ugyanis az Erkel Ferenc Társaság felkérésére 1991-ben már készített emléktáblát, amely Budapesten található.
Az ünnepség protokollrésze után a Gyula Tv-nek nyilatkozó Bónis Ferenc próbálta ironikusra venni a figurát, s egyebek közt a kétkedőknek válaszul azt mondta: „Bizonyára sokan vannak, akik ismerték a fiatal Erkelt, ekként saját emlékeiket össze tudják vetni azzal, amit a művész ábrázolt.” Majd Bónis arról beszélt, hogy megítélése szerint Erkel karakterét, erejét és szívósságát jól kifejezi a portré. Jelezte, azt is, hogy nem azok a lényeges dolgok, hogy mekkora az orra és hogyan áll füle az alkotáson Erkelnek, s hogy milyen volt a valóságban. Végül egy átkötéssel zárta rövid védőbeszédét: „Ha ezt nem hiszik, akkor nézzenek meg egy Picasso festményt, ahol egy nőnek három orra és négy füle van, de ettől mégis szép a kép. És ez a lényeg.”
Az ügyről beszámoló Hír6.hu internetes portál hozzászólói között erre válaszul valaki azt írta: „Lehet, hogy Bónis a zenéhez ért, de a képzőművészethez semmiképp.”
Valóban feszül némi ellentmondás egy emléktábla portréjának a valóságot tükrözni kívánó arcmása és Picasso absztrakt alkotásainak összevetése között.
Az emléktábla-avató beszédben Bónis Ferenc azt hangsúlyozta, hogy: „Ez a műalkotás hirdesse Erkel dicsőségét örökkön örökké.” Ezzel az örökkön örökkével a kialakult helyzetben lehet, bajok lesznek. Az ügyben óvatos lépéseket igyekszik tenni a gyulai városháza.
Görgényi Ernő polgármester kérdésünkre elismerte, hogy az elkészült és felavatott műalkotással kapcsolatban van teendője a városvezetésnek. Ehhez hozzátette, nem kell sietni és kapkodni. Másrészt jelezte, az alkotó Kossuth- és Herder-díjas, így fokozott körültekintéssel kell majd eljárni. Azt azonban nem árulta el, hogy mi lehet a megoldás, de jelezte, ezt a békési fürdőváros képviselő-testülete kulturális bizottságának következő ülésén elő fogja terjeszteni.
A gyulai városházához közel álló forrásokból a 168Óra Online úgy értesült, hogy olyan módosítást vagy cserét szeretnének végrehajtani az emléktáblán, illetve az emléktáblával kapcsolatban, ami nem sérti meg a neves és egyben idős szobrászművészt. Kérdés, hogy ez megoldható, vagy lehetetlen feladat.
A helyzet az, hogy valószínűnek tetszik: a néhány napja az Erkel-házon elhelyezett emléktábla nem hirdeti az idők végezetéig a nagy, Gyuláról indult zeneszerző hírét.
Az ügyben érdekes a helyi sajtó hozzáállása. Míg a Gyula Tv és a Hír6.hu szólt az emléktábla kapcsán tapasztalt felhördülésről és annak okairól, addig a megyei napilap internetes változata és a gyulai hetilap nem tartotta érdekesnek, hogy tudósításában megemlítse a feltűnő különbséget az alkotás és Erkel ismert arcmása között.