Digitális állampolgárság: a rendőrség elmondta, így zajlik majd az igazoltatás

A rendőrség kezdi a digitális állampolgárság bevezetését.

2024. augusztus 9., 11:26

Szerző:

Ahogyan arról már portálunk is beszámolt szeptembertől egy gombnyomással igazoltathat majd a rendőrség. Indul ugyanis a Digitális Állampolgárság Program (DÁP), ősztől egyre több ügyet lehet mobil- és okostelefonról intézni. A DÁP ugyanakkor nemcsak az ügyintézést könnyíti meg, hanem például hordozható eszközeinkkel is igazolhatjuk magunkat a rendőröknek, miután nem kell magunknál tartanunk a személyi igazolványt. Minden 14. életévét betöltött, személyazonosító okmánnyal és a digitálisállampolgárság-alkalmazás működtetéséhez megfelelő operációs rendszerrel működő mobiltelefonnal rendelkező személy igénybe veheti a nemzeti digitálisirattárca-szolgáltatást. 

Az előírásoknak megfelelően 2024. szeptember 1-jétől a digitális állampolgárság-szolgáltatások közül a nemzeti digitálisirattárca-szolgáltatás is elérhetővé válik.

Ezt minden 14. életévét betöltött, személyazonosító okmánnyal és az alkalmazás működtetéséhez megfelelő operációs rendszerrel működő mobiltelefonnal rendelkező személy igénybe veheti

– válaszolta a Világgazdaságnak az Országos Rendőr-főkapitányság Kommunikációs Szolgálata.

Fejlesztések sorozatának köszönhető a könnyítés


Ezért eszerint módosították a Rendőrségről szóló 1994. évi XXXIV. törvény igazoltatásra vonatkozó rendelkezéseit. A változtatások 2024. augusztus 1-jén léptek hatályba. A Digitális Állampolgárság Programmal párhuzamosan folyik a rendőrség Novamobil-eszközparkjának folyamatos fejlesztése és bővítése.

A szolgáltatást igénybe vevő személyek igazoltatása – ha a rendőr rendelkezik úgynevezett Novamobil eszközzel – az applikáció által generált QR-kód beolvasásával történik.

Ha az igazoltatás alá vont személy személyazonosító adatait a DÁP-törvényben meghatározott digitális okmány vagy adattároló kód hozzáférhetővé tétele útján kívánja igazolni, akkor hatósági igazolvány bemutatására az igazoltatott kizárólag abban az esetben kötelezhető, ha a digitális okmány adatainak vagy az adattároló kód alapján a közhiteles nyilvántartásból megjeleníteni kívánt adatoknak a megismeréséhez, illetve ellenőrzéséhez szükséges műszaki feltételek az igazoltatás során nincsenek biztosítva.

A kormányablakos ügyintézés is megmarad

Ezenkívül digitális aláírásra is lehet majd használni az alkalmazást, az így létrehozott dokumentum közhiteles magánokiratnak minősül, amit az Európai Unió minden tagországában elfogadnak – ezt már Dömötör Csaba, a Miniszterelnöki Kabinetiroda parlamenti államtitkára erősítette meg nemrég.

Szerinte az is segítséget jelent, hogy ősztől az új alkalmazással egy gombnyomással lehet majd igényelni erkölcsi bizonyítványt. „Ez lesz az első magyar digitális okmányfajta” – jelezte, kiemelve: az új applikáció segítségével mobiltelefonról lehet időpontot foglalni a kormányablakokba a legnépszerűbb ügytípusokban.

Ugyanakkor a klasszikus ügyintézési lehetőségek továbbra is elérhetők lesznek a kormányablakban. A jövő azonban ezen a téren az lesz, hogy kiterjesztik a személyazonosítási rendszert, vagyis azt már akár dohányboltban vagy múzeumban is lehet használni, nem mellesleg: további állami szolgáltatásokat építenek be a programba.

Az állami mobilapplikációt bárki letöltheti, és a regisztráció után lehet személyazonosításra használni azt QR-kód segítségével.

(Fotó: police.hu)