Egy baromfi-feldolgozó cég tavaly többet kaszált, mint a Coca-Cola

A hazai élelmiszeriparban a forgalom a harmadával, a profit a felével nőtt. A legjobban az állateledel- és az étolajgyártók jártak, ezen a területen száz százalékos profitnövekedést is produkálhattak a gyártók, de a baromfiágazat, a malomipar, a tejipar, illetve az édesség- és tésztagyártás sem panaszkodhat. Sok esetben mindez a kiskereskedelmeken csattan. Az ágazat adatait értelmezi a Telex.

2023. július 19., 19:16

Szerző:

Az élelmiszeripar összességében 34 százalékkal növelte a forgalmát, míg az üzemi tevékenység eredménye 56 százalékkal nőtt 2022-ben – derült ki a Csoltai Veronika, az  Agrárközgazdasági Intézet (AKI) munkatársának tanulmányából, amely az ágazat szereplőinek előzetes adatszolgáltatásából becsült értékekre támaszkodik. 

A legnagyobb, akár száz százalékos növekedést is elérő területek az állateledel- és az olajgyártók érték el. 

 

Az energiaárak, a bérek emelkedése, az alapanyagárak megnövekedése mind hatással volt az élelmiszeripari gyártók munkájára is, ugyanakkor állami támogatásban is részesültek ezek a vállalatok, illetve az idei forgalom-visszaesés a kereskedelmben biztosan fáj a gyártóknak is. Az elképesztő, akár negyven százalékot ismeghaladó élelmiszerinfláció azonban jól is jöhetett azoknak a vállalkozásoknak, amelyek régi áron tudták beszerezni a számukra szükséges alapanyagokat, de már magas inflációs áron tudták értékesíteni a termékeiket.

A Trade Magazin összesített adatai alapján a kereskedelmi láncok forgalma mindenképpen nőtt, a Lidl például valamelyest javított az előző évhez képest, ahogy a Tesco is, míg a Spar veszteséges lett. 

A Telex több különböző forrásból érkező adatok alapján arra jutott, hogy az olajipar és a tejipar tényleg remekül hasított.

 

 

 

A legnagyobb magyarországi élelmiszeripari vállalat, a Bunge Növényolajipari Zrt. 448,7 milliárd forintos forgalma mindenképpen impozáns növekedést mutat a 2021-es 324,2 milliárdhoz képest, ugyanakkor a forgalom több mint háromnegyede exportból származik. A vállalat főként a Floriol és Vénusz termékcsaládokról ismert. A Coca-Cola Magyarország Kft. is növelte forgalmát, ugyanakkor nyeresége visszaesett: míg 2021-ben 6,8 milliárdos profitot termeltek, 2022-ben 4,1 milliárd jött össze.

A baromfival foglalkozó Master Good Kft. forgalma szinte utolérte az előbbi vállalkozásét, profitban azonban rájuk is vertek: míg 2021-ben 7,2 milliárdos nyereségre tettek szert, 2022-re meg is duplázták, 15,5 milliárd forintos adózás előtti eredményt hoztak össze. 

Az rekordinflációból is kiemelkedtek a tejipari termékek fogyasztói árai, ezzel párhuzamosan a tejipar jövedelmezősége is szépen emelkedett. 

A Sole-Mizo Zrt. nyeresége megtriplázódott, a Tolnatej Zrt. a 2,1 milliárd forintról, 5,2 milliárd forintra emelkedett.

(Kiemelt képünk: illusztráció. Fotó: MTI/Máthé Zoltán)