Direkt36: Rogánék szervezik, hogy itt legyen a kínai vegyi anyagok európai lerakata

A Miniszterelnöki Kabinet irodából kiszivárogtatott dokumentumok szerint Kína vasúton fogja szállítani Magyarországra az Európába szánt vegyianyag-termelésének jelentős részét, hogy itt létrehozott elosztóközpontokból lássák el a kontinens akkumulátorgyárait és más ipari üzemeit. Budapest Főpolgármestere kiakadt. 

2023. június 27., 17:19

Szerző:

Magyarország lesz a kínai vegyi anyagok európai lerakata –  írja belső kormányzati anyagokra hivatkozva a Direkt36. Az iratok szerint idén márciusban dőlt el, hogy Magyarországra fog települni a kínai vegyianyag-elosztóközpont. Az üggyel a Rogán Antal által vezetett Miniszterelnöki Kabinetiroda foglalkozik a kormányon belül, és a Direkt36 kutatásai szerint Rogán üzletileg is kötődik a projekthez. A vegyi anyagokat olyan vasúti vonalon tervezik szállítani, amik pár száz méterre vannak a lakóházaktól. Az érintett helyszínek polgármesterei és lakosok semmilen tájékoztatást nem kaptak eddig a beruházásról. 

A budapesti Főpolgármesteri Hivatal azt közölte, hogy semmilyen tájékoztatást nem kaptak a tervezett projektről. „A főpolgármester azonnali hatállyal hivatalos tájékoztatást és az ügyben eddig keletkezett dokumentumok bemutatását kéri a kormánytól” – írta a hivatal. Hozzátették, hogy „a főpolgármester minden lehetséges jogi és politikai eszközt kész felhasználni annak érdekében, hogy Budapesten ne épülhessen” meg a tervezett elosztóközpont. Budapest főpolgármsetere, Karácsony Gergely közzösségi felületénis hangot adott tiltakozásának. Budapest Főváros Kormányhivatala és a XXIII. kerületi önkormányzata nem reagált a megkeresésekre. 


A lap birtokába került iratok szerint eldöntött tény, hogy „a két fél 2023 szeptemberében Kínában fogja aláírni az együttműködési megállapodást”. A magyar vegyianyag-elosztóközpont létrehozását a Rail Cargo Hungaria nevű osztrák tulajdonú vasúti vállalat, illetve egy Acemil Zrt. nevű frissen létrehozott cég végezné. A Direkt36 arra utaló jeleket talált, hogy az Acemil Rogán Antal környezetéhez kötődik. A megszerzett minisztériumi iratok szerint 2022 júliusában stratégiai együttműködési megállapodást kötöttek a Rail Cargo Hungariával és az Acemillel.

A tervek szerint itthon két helyszín jöhet szóba vegyi központként, Záhonyban a vasúti átrakodóhely és egy Budapesten már régóta működő, BILK terminál néven ismert logisztikai létesítmény. A tervezett budapesti vegyianyag-elosztó helyszíni szemle során megállapították hogy a vasúti vágányai van ahol pár tíz méterre futnak Soroksár kertvárosának lakóépületeitől. A Kína vegyianyag-termeléséből akár évi kétmillió úgynevezett egységkonténernyi szállítmányt tudna 24 ezer vasúti szerelvénnyel Európába küldeni.

A projektet összefoglaló iratok nem nevesítik, hogy konkrétan milyen vegyi nyersanyagokat szállítanának Kínából Magyarországra, csupán az azokat felhasználó iparágakat nevezik meg. Az egyik dokumentum szerint „az egyik legfontosabb kiszolgálási iparág az akkumulátor gyártók és az elektromos autó gyárak, ezáltal az első megvalósuló útvonalat a lítium akkumulátor gyártók (mint a CATL) kiszolgálására indítaná a kínai fél”. Ezek az akkumulátorgyárak a Greenpeace szerint  olyan lítiumvegyületeket és különféle szerves oldószereket használnak fel, melyek  nem csak a környezetre hanem az emberi egészségre is károsak. 

2023. március 7-én Tuzson Bence, a Miniszterelnöki Kabinetiroda államtitkára közölt egy posztot arról, hogy BILK terminál teherpályaudvarán várta a magyar és a kínai küldöttség az az első pireuszi COSCO vonatot. Az államtitkár úgy fogalmaz posztjában, hogy a „Magyarország kiemelten kezeli a két ország áruforgalmának hosszú távú fejlesztését, hogy Kína Európába irányuló vasúti szállítási kapacitását országunk érintésével növelje, valamint a kínai vállalatok számára minket ajánljanak befektetési célpontnak. A kormány számára fontos, hogy a gazdasági szempontok mellett a környezetvédelmi szempontokat is kiemelten kezelje”.

„Ha valóban lesz ilyen beruházás, a volumene miatt gondolom” nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű beruházás„ státuszt fog kapni, melyhez az önkormányzat közreműködése minimális lesz majd” – írta a Dirket36 megkeresésére Záhony polgármestere. Helmeczi Lászlóhoz mostanáig semmilyen kérelem nem érkezett a projekttel kapcsolatban. Elmondása szerint az elmúlt évtizedben több kínai befektetői csoport is ellátogatott a térségbe, évek óta hallani híreket egy nagyobb vasúti infrastruktúra beruházásról is, de „ezeknek tájékozódásoknak kézzelfogható eredménye eddig nem lett”. Ha viszont Záhonyig továbbra se jutnak el az orosz–ukrán határon át vonatok (a háború miatt), akkor az felértékeli a másik potenciális helyszín, a budapesti BILK terminál szerepét.

A dokumentumok a projekt magyarországi összköltségét és finanszírozási hátterét nem részletezik, de visszatérően hivatkoznak magyar kormányzati támogatásra, illetve arra, hogy a kínai–magyar vegyianyag-elosztóközpont projekt az „Egy övezet, egy út” kezdeményezés része. az „Egy övezet, egy út” része a Fudan Egyetem budapesti kampuszának terve is, ez azt jelenti, hogy végső soron mindent a magyar adófizetők állnak, hiszen a kínai hitelt és kamatait is vissza kell fizetni.

(Kiemelt képünk: Rogán Antal, a Miniszterelnöki Kabinetirodát vezető Fotó:  MTI/Kovács Tamás)