Direkt36: Rogánék szervezik, hogy itt legyen a kínai vegyi anyagok európai lerakata
A Miniszterelnöki Kabinet irodából kiszivárogtatott dokumentumok szerint Kína vasúton fogja szállítani Magyarországra az Európába szánt vegyianyag-termelésének jelentős részét, hogy itt létrehozott elosztóközpontokból lássák el a kontinens akkumulátorgyárait és más ipari üzemeit. Budapest Főpolgármestere kiakadt.
Magyarország lesz a kínai vegyi anyagok európai lerakata – írja belső kormányzati anyagokra hivatkozva a Direkt36. Az iratok szerint idén márciusban dőlt el, hogy Magyarországra fog települni a kínai vegyianyag-elosztóközpont. Az üggyel a Rogán Antal által vezetett Miniszterelnöki Kabinetiroda foglalkozik a kormányon belül, és a Direkt36 kutatásai szerint Rogán üzletileg is kötődik a projekthez. A vegyi anyagokat olyan vasúti vonalon tervezik szállítani, amik pár száz méterre vannak a lakóházaktól. Az érintett helyszínek polgármesterei és lakosok semmilen tájékoztatást nem kaptak eddig a beruházásról.
A budapesti Főpolgármesteri Hivatal azt közölte, hogy semmilyen tájékoztatást nem kaptak a tervezett projektről. „A főpolgármester azonnali hatállyal hivatalos tájékoztatást és az ügyben eddig keletkezett dokumentumok bemutatását kéri a kormánytól” – írta a hivatal. Hozzátették, hogy „a főpolgármester minden lehetséges jogi és politikai eszközt kész felhasználni annak érdekében, hogy Budapesten ne épülhessen” meg a tervezett elosztóközpont. Budapest főpolgármsetere, Karácsony Gergely közzösségi felületénis hangot adott tiltakozásának. Budapest Főváros Kormányhivatala és a XXIII. kerületi önkormányzata nem reagált a megkeresésekre.
A lap birtokába került iratok szerint eldöntött tény, hogy „a két fél 2023 szeptemberében Kínában fogja aláírni az együttműködési megállapodást”. A magyar vegyianyag-elosztóközpont létrehozását a Rail Cargo Hungaria nevű osztrák tulajdonú vasúti vállalat, illetve egy Acemil Zrt. nevű frissen létrehozott cég végezné. A Direkt36 arra utaló jeleket talált, hogy az Acemil Rogán Antal környezetéhez kötődik. A megszerzett minisztériumi iratok szerint 2022 júliusában stratégiai együttműködési megállapodást kötöttek a Rail Cargo Hungariával és az Acemillel.
A tervek szerint itthon két helyszín jöhet szóba vegyi központként, Záhonyban a vasúti átrakodóhely és egy Budapesten már régóta működő, BILK terminál néven ismert logisztikai létesítmény. A tervezett budapesti vegyianyag-elosztó helyszíni szemle során megállapították hogy a vasúti vágányai van ahol pár tíz méterre futnak Soroksár kertvárosának lakóépületeitől. A Kína vegyianyag-termeléséből akár évi kétmillió úgynevezett egységkonténernyi szállítmányt tudna 24 ezer vasúti szerelvénnyel Európába küldeni.
2023. március 7-én Tuzson Bence, a Miniszterelnöki Kabinetiroda államtitkára közölt egy posztot arról, hogy BILK terminál teherpályaudvarán várta a magyar és a kínai küldöttség az az első pireuszi COSCO vonatot. Az államtitkár úgy fogalmaz posztjában, hogy a „Magyarország kiemelten kezeli a két ország áruforgalmának hosszú távú fejlesztését, hogy Kína Európába irányuló vasúti szállítási kapacitását országunk érintésével növelje, valamint a kínai vállalatok számára minket ajánljanak befektetési célpontnak. A kormány számára fontos, hogy a gazdasági szempontok mellett a környezetvédelmi szempontokat is kiemelten kezelje”.
A dokumentumok a projekt magyarországi összköltségét és finanszírozási hátterét nem részletezik, de visszatérően hivatkoznak magyar kormányzati támogatásra, illetve arra, hogy a kínai–magyar vegyianyag-elosztóközpont projekt az „Egy övezet, egy út” kezdeményezés része. az „Egy övezet, egy út” része a Fudan Egyetem budapesti kampuszának terve is, ez azt jelenti, hogy végső soron mindent a magyar adófizetők állnak, hiszen a kínai hitelt és kamatait is vissza kell fizetni.
(Kiemelt képünk: Rogán Antal, a Miniszterelnöki Kabinetirodát vezető Fotó: MTI/Kovács Tamás)