Demokrácia, de nem jogállam?

„Úgy érzem, olyasmit készülnek elvenni tőlem (és persze honfitársaimtól is, még ha nem is mindannyian veszik észre, sőt egyesek talán nem is fájlalják), ami nemcsak alkotmányjogászi szakmám miatt, hanem emberként és polgárként egyaránt nagyon sokat jelent számomra: a lehetőséget, hogy alkotmányos demokráciában élhessek hazámban.” Ezt négy évvel ezelőtt írta Halmai Gábor alkotmányjogász az Élet és Irodalomban. Valamivel a választások után. Az ELTE egyetemi tanára, aki jelenleg külföldön kutat és tanít, a 168 Órának arról is beszél: ha nem nyer az ellenzék, azért csak magát okolhatja, nem a választási szisztémát. NEJ GYÖRGY interjúja.

2014. március 29., 10:47

- A 2010-es választások után írta: elveszik a lehetőségét tőlünk, hogy alkotmányos demokráciában élhessünk. Akkor elhamarkodottnak tűntek a megállapításai. Ma már kiérleltnek, megalapozottnak és pontosnak mondanám. Sőt kevesellem is őket.

– Nem szeretem a prófétaszerepet. Szakcikkben írtam meg, milyen jogi történések alapján épül le a demokratikus berendezkedés, amely húsz évig látszólag jól működött. Az Alaptörvény elfogadásával és módosítgatásaival ez a folyamat erősödött. Sokan egyetértettek velem, de voltak, akik huhogónak, túlzónak tartottak. Sólyom László azt mondta, nem olyan nagy baj, hogy leépülnek a jogállamiság fontos elemei, mert már kialakult az alkotmányosság kultúrája, amelyet hosszú távon nem befolyásol sem a törvényhozás, sem az alkotmány megváltoztatása. Azzal érvelt, a jogászokban, a politikusokban megvan e kultúrának a képessége, s majd előjön, mint a megtanult nyelv. Szerintem nincs meg bennük, és nem jön elő.

– És a privát polgárokban?

– Még kevésbé.

– Négy éve két hónap elég volt a Fidesznek a nemzeti együttműködésről szóló nyilatkozathoz, az alkotmánybírák jelölésének átírásához, Schmitt Pál „kitalálásához”, a visszamenőleges pofátlansági adóhoz, a köztisztviselők felmondásához. Önnek pedig ahhoz, hogy temesse a jogállamot. Meglepődött a rapid tempón?

– Nem nagyon. Az első jelek már nyíltan megjelentek Orbán kötcsei beszédében a centrális erőtérről. Azóta is többször beszélt arról: ők mást akarnak a ’89-ben kialakított liberális demokráciamodellhez képest. Az egyéni szabadságra épülő felfogással szemben a közösségi értékeket állították előtérbe, soha nem is titkolták.

– A néphatalom, a többségi modell áll szemben a hatalommegosztásra épülő rendszerrel.

– Igen, ha többségin a képviselők többségét érti, és nem a népét. De a tévedés abban van: a civilizált világban nincs alternatívája a liberális demokráciafelfogásnak. A legutóbbi alkotmánybírósági határozatban – amely nagyon helyesen nem engedte hatályba lépni a Ptk. egyik passzusát – az ellenzők épp azt vezetik le, hogy az Alaptörvény nem individuális jogok alapján áll, mint a „régi” alkotmány. Kétségtelen, a közösségi érdekek az egyéniekhez képest az Alaptörvényben erősen felülreprezentáltak, ami bizony más alkotmányos felfogást tükröz.

– Vagyis nem mondhatjuk, hogy nem demokratikus, legfeljebb azt: az előző ideológiához, szabályozáshoz képest egészen más.

– Így van. Nem is értek egyet azokkal, akik szerint nálunk nincs demokrácia. Van, de ez illiberális demokrácia.

– Hogy van ez? Demokrácia van, jogállam nincs?

– A nem jogállami demokráciáknak számos típusa létezik. Az egyik éppen a közösség érdekeit állítja előtérbe. Példa rá Szingapúr. Ott – ahogy nálunk is – a jogállam két fő eleme, a hatalommegosztás és az alapvető jogok garanciái erősen visszaszorultak. Ugyanakkor ezek a hibrid rendszerek nem diktatúrák. Magyarország sem hasonlítható Kubához, sem Észak-Koreához, még Kínához sem. És bár a hatalommegosztásnak nagyon komoly hiátusai vannak, mégsem mondhatom, hogy semmiféle formában nem érvényesül. Hiszen a végrehajtó hatalom elkülönül a törvényhozóitól, s a bírói hatalom is el van választva az előbbi kettőtől, még ha függetlensége erősen korlátozott is. Megkülönbözteti a diktatúráktól a mi rendszerünket a szabad választás is. Akkor is, ha játékszabályai aligha mondhatók tisztességesnek.

– Én áldemokráciának nevezném. Hiszen nem mondható szabadnak egy választás, amelynek játékszabályai törvénytelenek. Politikai egyeztetések nincsenek, a tárgyalásos demokráciát felváltotta a kinevezéses.

– Igen, az alkotmány a politika játékszerévé vált. Most készülő tanulmányomban az Alkotmánybíróság elmúlt évéről kimutatom: tizenkét fontos határozatból tízben a testület politikai jellegű döntést hozott. Az érvek, a megfontolások nem alkotmányjogiak, hanem lényegében politikaiak.

– Szabad választásokat említett. Csakugyan, a jelölteket nem viszi el a rabomobil. Haraszti Miklós szabad, de nem tiszta választásról, „törvényes megszorítási láncról” beszélt.

– Igaza van. Erősen lejtős pályán játszanak a csapatok, s megeshet: a kormánypártok akkor is nyernek, ha az ellenzék esetleg több szavazatot kap. Oroszországban például nincsenek valódi pártok, ott a választás kimenetele eleve nem kérdéses.

– Nálunk meg kérdéses, de nem eleve?

– A választás nincs elcsalva. Nem igaz, hogy akármi történik, a kormánypártok nyernek. Körülbelül hatszázalékos az előnyük.

– Nem több ennél az egyfordulós rendszerrel? A választási körzetek átformálásával? A külföldiek közötti diszkriminációval? A hirdetések körüli machinációkkal?

– Az egyfordulós rendszer önmagában nem antidemokratikus. A Political Capital kiszámolta: az aránytalan rendszer annyiban vált még aránytalanabbá, hogy a parlamenti kétharmadhoz eddig 52-53 százalékos győzelem kellett, most elég 46-48 százalék.

– Formáljogilag minden passzus védhető, csakhogy létezik más megközelítés is: olyan volt – ilyen lett. Nehéz elfogadni, hogy új hatalomhoz új metódus dukál, pláne, ha a szándék és a magyarázat sanda, sunyi.

– Persze, az egyfordulós rendszer a Fidesz érdekeinek kedvez, mégsem mondható, hogy nem alkotmányos.

– Szerintem ez is meg a komplett politikai rendszer is törvényesen antidemokratikus.

– Jó, de megvolt hozzá a kétharmados többség. Másrészt ügyelnek a látszatra, a vegyes rendszert megtartották, pedig áttérhettek volna a sima egyéni kerületi rendszerre: nem lenne pártlista, és a Fidesz megnyerné a kerületek 98 százalékát. Erre mit mondana?

– Amit az imént: nem ilyen volt.

– Igen, ebből a demokráciafelfogásból hiányzik a megegyezésre törekvésnek még a minimuma is. Konszenzus nélkül formálták a választási rendszert a saját kedvükre. De az aránytalanság vissza is üthet. Egy, a kormányoldalnál legalább hat százalékkal erősebb ellenzék túl is győzhetné magát.

– Arra céloz, ha nem nyer az ellenzék, arról saját maga tehet, és nem a választási szisztéma?

– Pontosan. Nem azért veszít az ellenzék, ha veszít, mert lejt a pálya. Egyébként lejt, és ez elfogadhatatlan. A Fidesz sem azért nyer, ha nyer, mert neki kedvez a törvény, hanem azért, mert nagyobb a támogatottsága. Azért nagyobb, mert az alkotmányos rendszer, a jogállam értékei még mindig nem érték el a polgárok ingerküszöbét.