Ne fizess Cup Revolution poharakért, vedd őket kölcsön!

A Cup Revolution bemutatta a „kölcsönpohár” funkciót, amellyel 72 órára kölcsönvehetsz tőlük egy repoharat. A kölcsönpoharat év végéig vezetik be a legnagyobb koncerthelyszíneken, stadionokban, köztük az A38 Hajón, a Puskás Ferenc Stadionban, a Papp László Budapest Sportarénában, a Barba Negrában és a Tüskecsarnokban. A kezdeményezés lehetővé teszi, hogy a felhasználó térítésmentesen használhassa a repoharat.

2022. szeptember 15., 09:14

Szerző:

A pohárkölcsönzés 72 órára ingyenes, utána a pohár letéti díjával megterhelik a fogyasztó bankkártyáját. A kölcsönpohár rendszer így azok számára is megoldást jelenthet, akik egyáltalán nem akarnak a repoharkért fizetni.

 Tiszta vizet a repohárba

Ahogyan arról korábban mi is írtunk, parázs vita alakult ki a repohár használók, és az egyik gyártó között. A felhasználók azt sérelmezték, hogy a többször használatos műanyag poharakért cserébe a vendéglátóhelyek olyan tokeneket (zsetonokat) adnak, amelyeket csak az adott vendéglátóhelyen lehet újabb repohárra váltani. Az egyik probléma tehát abból fakadt, hogy a vendéglátóhelyek rendszer nehezen átjárható, a fogyasztóknak többféle tokent kell magukkal hordani, ha egy este több szórakozóhelyen is megfordulnak. A másik fő vitaforrás pedig az, hogy a felhasználók egyáltalán nem akartak fizetni a repoharakért.

Cup Revolution, az egyik legnagyobb repohár-gyártó- és mosó repoharas cég, a tokenredszer hiányosságait és felhasználói visszajelzéseket megfontolva fejlesztésbe kezdett, kölcsönpohár rendszerrel és mobiltoken alkalmazással próbálja élhetőbbé tenni a repoharas kiszolgálást.

„Azért tartjuk ezt az eseményt, mert szeretnénk tiszta vizet önteni a repohárba stílszerűen, ezért szeretnénk egy-két adattal megvilágítani az ügymenetet, illetve a cégünket szeretnénk megmutatni. Úgy érezzük, hogy nem nagyon kaptunk eddig lehetőséget” – mondta Zsendovits Ábel, a Cup Revolution egyik résztulajdonosa. Zsendovits nem ismeretlen név a vendéglátó-szakmában, 20 éve a Szimpla Kert egyik tulajdonosaként „romkocsma” típusú kulturális vendéglátóhelyek magyarországi megteremtője. „Figyelem a pohár használatot Budapest-szerte. Ez alatt a 20 év alatt körülbelül 30 millió látogató volt. Körülbelül 880 ezer darab üvegpohár tört el, illetve tűnt el nálunk így az elmúlt 20 évben. Nagyjából 2020-ig használtunk egyszer használatos műanyag poharat, abból körülbelül 18,2 milliót sikerült szeméttelepen elhelyezni. Valami választ kellett erre a problémára adni, és egyelőre a mai állás szerint ennél jobb megoldás, minthogy repohárba töltsünk italokat, nem létezik.

„23 éven keresztül üzemeltettük a szigetes fesztiválok vendéglátását. Próbáltuk összeadni, hogy ez alatt a huszonhárom év alatt mennyi műanyag poharat értékesítettünk. Az egyszer használatos pohár mennyisége körülbelül 53 millió darab volt. Ez az eldobható tányérokkal, úgy 500 tonna hulladék. Egy példát ragadnék ki, csak a 2015-ös Szigeten több mint 2 millió egyszer használatos műanyag poharat vittünk ki a kocsmákba – vette át a szót Maros Róbert, a Cup Revolution Kft. ügyvezetője.

A Cup Revolution konstrukciójának lényege, hogy a rendezvényeken a vendégek nem eldobható műanyagpoharat kapnak, hanem újrafelhasználható, strapabíró, mégis könnyű ivóeszközöket. Az egyszeri pohárdíj befizetése után – ha elfogyott az ital – a használt poharakat tokenre vagy tiszta pohárra cserélik a pultnál. Ezeket a tokeneket nemcsak az adott helyen, hanem az ország számos pontján a szerződött partnereknél is be lehet váltani új pohárra. Már több mint 60 szórakozóhely, sportlétesítmény, strand, fesztivál csatlakozott, hogy csak a legnagyobbakat említsük, a Campus Fesztivál, a Papp László Sportaréna, a Barba Negra és a Puskás Ferenc Stadion.

Augusztusban azonban kiborultak a felhasználók. A fogyasztók nem értették, hogy miért nem vihetik a saját poharukat az adott vendéglátóhelyre, illetve miért nem válthatják pénzre vissza a repoharakat. Alakult egy STOP Repohár Token! nevű facebook csoport, végül a konfliktus eredményeképpen a repohár rendszerről elterjedt, hogy greenwashing, vagyis olyan rendszer, amely ugyan környezettudatosnak tünteti fel magát, valójában ez csak egy reklámstratégia.

A Cup Revolution szerint a probléma forrása az információhiány. A greenwashingot kiáltók ugyanis olyan képekkel illusztrálják a nyílt leveleiket, amelyen egy darab Cup Revolution termék sincs. De nézzük sorra, mit szeretnének a fogyasztók, és mi erre a cég válasza.

Letéti díjas repohár létezik, betétidíjas nem

„Nyugodtan elmondhatjuk, hogy ma Magyarországon betűdíjas repohár-rendszer nem létezik, letéti díjas igen. Ebbe mi magunk is részt vettünk 2014-es Volt Fesztiválon, ami például letéti-díjas volt. Darabra pontosan tisztában vagyunk az értékesített poharak és a visszavetett poharak arányával és azok nem annyira rózsásak, mint ahogy egyébként 2021-ben a Puskás Arénában megrendezett Európa-bajnokságon sem voltak azok. Négy meccs közül háromban letéti díjas poharakat értékesített az Aréna üzemeltetője. Ezen a három meccsen visszavették a repoharakat. Gyalázatos eredménnyel. A repoharak alig 10 százaléka, vagy kevesebb, mint 10 százaléka került vissza ily módon a visszaváltó pontokra, benne azok a tornyok, amelyeket a rendezvény végén gyűjtöttek össze az ottmaradt látogatók. Ez annyit jelent, hogy valójában mondjuk 5 százaléka volt a vendégeknek az, aki megvásárolta a poharat, és utána visszakapta a pénzét. És volt még 5 százaléknyi pohár, amit más hozott vissza” – mondja Zsendovits. „A letéti díjas rendszer, valljuk be, hamis üzenet abból a szempontból, hogy az emberek egy része igenis szuvenyírként, emlékként tekint a repoharakra, másrészt nem komfortos rendezvény után beállni egy sorba és megvárni a 400 forintunkat. Értjük, hogy a lehetőségre szükség van, de azt gondoljuk, hogy a tisztán letétdíjasan üzemeltető rendszerek nem működnek.”

Vannak további megoldások, például a korlátozott ideig zárt rendszerek egyes fesztiválokon, ami arról szól, hogyha megveszed a poharadat, akkor azt az adott fesztiválon tokenre tudod váltani, és a tokent csak az adott fesztiválon tudod újra repohárra cserélni. Miután véget ér a fesztivál, hazamész vagy egy pohárral, vagy egy tokennel, amit már sehol nem tudsz beváltani.

Vannak a saját tokenes helyek, akik miatt a Cup Revolution szerint ez az egész botrány idén nyáron elindult. Ezek azok a helyek, akik olyan repohár-rendszert üzemeltetnek, amelyek használóik számára saját tokent adnak, tehát az adott tokenek csak az adott vendéglátóegységben válthatnak újra a repohárra. Ilyen például az Akvárium, a Kobuci kert, vagy a Budapest Park. Ezek saját rendszerek, az ingyen repohár jelöletlen, csúnya, amelyekért nem kérnek pénzt a vendégektől annak reményében, hogy az nem tetszik meg nekik, nem viszik haza, és meg is kérik a fogyasztókat, hogy adják le a pultnál a poharakat. A Cup Revolution szerint ennek a megoldásnak van egy nagyon komoly, egyedi edukációs hendikepje. Az pedig az, hogy minden, ami ingyen van, az nem képviseli értéket a fogyasztók szemében, azaz a fogyasztás után ezeket a poharakat eldobják és szemétté válik.

Végül van a saját pohár megoldás, ami a gyakorlatban nem kivitelezhető. A vendégek a közösségi médiában nagyon sűrűn emlegetik, hogy szerintük a legkönnyebb, ha fogják a saját poharaikat, és megkérik a pultosokat, hogy abba csapoljanak nekik sört. Rendelet szabályozza, milyen higiéniai mosásokon kell a pohárnak átesni, amíg újra ital kerülhet bele, tehát ez a megoldás nem működtethető.

 Ez egy edukációs folyamat


„Alapvetően mi azzal foglalkozunk, hogy a hozzánk betérő vendégeket kiszolgáljuk, és ez az ő örömükre legyen. Van azonban egy alapvető problémánk: minden héten megkeletkezett, körülbelül öt köbméter műanyag hulladék, ami büdös, sok, és nagyon-nagyon kellemetlen mindenki számára, de mégis csak kényelmes, hiszen a sörgyár biztosította ezeket a poharakat, a vendégek pedig bármikor kérhettek újat. Most ez a feszültség, ez a tanulás, amiben benne vagyunk, ez arról szól, hogy a közösség vendéglátókból, jogszabályalkotókból és vendégekből a problémát igyekszik a legjobb tudása szerint megoldani. Látszik, hogy nem egy út van, több út van” – mondja Mann Dániel, „A Grund” szórakozóhely tulajdonosa. –„Nem fogunk tudni tényleg ebben a szakaszban, ennyi tanulás után mindenre általános megoldást adni. Beléptünk egy olyan partneri viszonyba, ami már régóta megismert profi embereknek egy elég jó válasza erre a kérdésre, hogy mit tegyünk, és ezt a tanulást közösen folytatjuk. 100 ezer vendégtől 100 teljesen kikészül attól, hogy mi repoharat adunk neki. Nem olyan jó a feeling, nem látja, hogy hol tart az italfogyasztásban, meg egyáltalán üvegből szeretne inni, és egyáltalán tele van otthon repohárral is, meg tokennel is, és utálja ezt az egészet. És akkor megkapjuk az egy csillagot. Mi ezzel kapcsolatban nem tudunk mást tenni, mint azt, hogy az igazán hangosan panaszkodó vendégeket a lehető legtürelmesebben megpróbáljuk tájékoztatni, hogy itt tartunk, ha tud jobbat mondani, ha tud gyorsabbat mondani, ha tud olyat mondani, ami általánosabban működhet, akkor menjünk abba az irányba. Nagyon sokan hozunk áldozatot azért, hogy jelen pillanatban már nincs ez a 4-5 köbméter hulladék. Én ennek nagyon örülök. Elmondják, hogy tisztességtelenül járunk el, elmondják, hogy becsapunk embereket. Ez nem igaz. Törekszünk arra, hogy erre a nagyobb problémára jó és érvényes választ adjuk.”

„Az az üzenetünk, hogy belépsz ebbe a történetbe, onnantól kezdve igen, hoznod kell vagy a poharadat vagy a tokenedet, nem szabad elhagyni, nem szabad otthon hagyni. A tudatosság fárasztóbb dolog. Azt gondoltuk, hogy ez az üzenet egyszerű, és eljutottunk már oda, hogy ez tudjon is működni” – teszi hozzá Zsendovits. - „Hiszünk az üzenetünkben. Mi naponta kettő műszakban elmosunk 80-100 ezer repoharat. Ez azt jelenti, főleg Budapesten, hogy naponta 80-100 ezer olyan ember mégiscsak van, aki ezt a poharat visszaviszi. Ez egy hónapban láthatóan milliós szám. És ha ezt összevetjük a Stop Repohár Token! csoport tagjainak a számával, akkor segít helyén kezelni a probléma súlyát.”

Egyetlen RePohár akár 500 alkalommal használható, ennyi eldobhatót vált ki. Míg az eldobható poharak többnyire egy törökországi üzemből érkeznek, a RevoCup-okat Pécsen, míg a szintén a rendszerbe tartozó Cupler forróitalos poharakat Érden gyártja a cég. A különbséget fokozza, hogy míg az eldobható poharak minden felhasználásához társul az 1300 km-es szállítási lábnyom, addig a CUP Revolution termékei a második használattól már csak az óbudai mosóüzem és a vendéglátóhelyek között „utaznak”.

A RePoharak életciklusuk végén sem szennyezik a környezetet, ledarálásuk után virágláda, komposztáló, vagy fűre helyezhető taposó készül belőlük. A poharakat Magyarországon gyártják, ezzel is csökkentve az ökológiai lábnyomot.

Itt a digitális token

„RevoToken néven egy digitális token applikációt fejlesztettünk” – mondta el Maros Róbert, a Cup Revolution Kft. ügyvezetője. – „Ehhez elég annyit tenni, hogy a felhasználó letölti az applikációt és beregisztrál. Az itallal egyszeri alkalommal pohárdíjat fizet, majd a pohár visszavitele után telefonját a pultnál lévő RevoToken eszközhöz érinti, és kap egy digitális tokent. Így elejét tudjuk venni annak, ha valaki otthon felejtette a tokenjét.”


Ha egyáltalán nem akarsz pénzt adni a repohárért, akkor a kölcsönpohár rendszert neked találták ki


A repoharat hamarosan több mint 60 szórakozóhelyen, stadionban, strandon térítésmentesen is használhatja az évente összesen több millió látogató a Kölcsönpohár funkciónak köszönhetően. Ennek értelmében a regisztráció bankkártyával szükséges, azonban a 400 forintos pohárdíjat csak akkor vonják le a számláról, ha a fogyasztó 72 órán belül nem adja le a poharat valamelyik partnernél. Mindaddig a poharak használata ingyenes. Az applikáció tesztelése jelenleg zajlik, és év végéig vezetik be.


A nagy repohárvisszaváltó napok


Az ötletgazdák szeptember 15-én Budapesten, az Erzsébet téren „repohárvisszaváltó” napot tartanak. Eszerint mindenki, aki visszaváltható, akár a cég versenytársai által gyártott repoharat ad le, a token mellé egy alkoholos vagy alkoholmentes sört kap ajándékba, ha pedig regisztrál a digitális tokenre, még egy sörrel ajándékozzák meg.

(Kiemelt fotónk: Cup Revolution, fotó: Szántai Edina, 168.hu)

Tegnap 21:17

Megtörni látszik a kutasok ellenállása? Hétfő kora délutáni hatállyal a Mol az összes töltőállomásán 10 forinttal csökkentette az üzemanyagok árát, vagyis – nagykereskedelmi árváltozás híján – az árrését. 

A Szabad Európa kiperelte az autópálya-koncessziós szerződés mellékleteit, és kiderült, hogy 15-17 ezer milliárd forintba kerülhet az adófizetőknek az, hogy a kormány kiszervezte a hazai gyorsforgalmiút-hálózat nagy részét. Az üzletet elnyerő hét magántőkealapról kiderült, hogy négy Szíjj László, három pedig Mészáros Lőrinc kormányközeli üzletember százszázalékos tulajdonában van – írja a lap.

Kedden túlnyomóan derült, száraz időre van kilátás. Európa időjárását egy kiterjedt anticiklon befolyásolja. Napközben többfelé megélénkül, kedden a Dél-Dunántúlon időnként meg is erősödik a délkeleti, keleti szél.