Csoda, hogy az iskolában nem képesek rendesen nyelvet tanulni a diákok?
Kevés a megfelelő idegennyelv-tanár, a nyelvi labor és az idegennyelv-órák száma a hazai közoktatásban – utóbbiakat és még számos más problémát azonosított az Oktatási Hivatal nyilvánosságra hozott tanulmánya. A Eduline által szemlézett elemzés szerint a pedagógushiányt és a gyakori tanárcserét a saját bőrükön érzik a diákok.
Erről árulkodik, hogy a 11. évfolyamosok átlagos tanárszáma – vagyis hogy a nyelvtanulás megkezdése óta hány nyelvtanáruk volt – négy. Sőt, minden negyedik megkérdezett gimnazista arról számolt be, hogy négy, öt, hat vagy ennél is több pedagógus tanította őket az első idegen nyelvre, ami gyakorlatilag azt jelenti, hogy minden tanévben új nyelvtanárt kaptak.

Az általános iskolai igazgatók szerint a nyelvoktatás akkor is hatékonyabbá válna, ha a tárgyi és a technikai feltételek adottak lennének, például lenne wifi és működő okostábla a tantermekben – így például online feladatokat is meg tudnának oldani a diákok, videókkal és hanganyagokkal dolgozhatnának az órákon.
A második legtöbbet említett zavaró tényező az általános iskolákban is a tanulók motiválatlansága, de a tanárhiány és a pedagógusok módszertani felkészültségének hiányosságai és a magas csoportlétszám is komoly problémát okoznak.
A tanárok szerint a nyelvtanítás gyengébb eredményei részint a tanulók belső motivációjának hiányával, közepes nyelvérzékével és olyan külső körülményekkel magyarázható többek között, mint az iskola vagy a szülők nem mindig elégséges támogatása. A megkérdezett pedagógusok a nyelvórák hatékonyságának kulcsát az óraszám növelésében és a csoportlétszám csökkentésében látják, és az is segítene, ha mind a tanárok, mind a diákok egyéb terhei csökkennének.
A kutatásban részt vevő 11. évfolyamosoknak kevesebb mint fele biztos abban, hogy a nyelvi órákon többet beszélnek az adott idegen nyelven, mint magyarul, ráadásul minden második gimnazista úgy gondolja, hogy nem a diákok, hanem a tanár beszél a többet.
A jelenlegi alaptanterv a 4. évfolyamtól teszi kötelezővé az idegen nyelv oktatását. A kutatás készítői szerint érdemes lenne a 2. évfolyamra előrehozni a nyelvtanulás kezdését, de már az is jó lépés lenne, ha a 3. évfolyamon megjelennének a nyelvórák kötelezően, az összes iskolában.