Csepeli dugó: a Magyar Közút szerint nem lehet éjszaka dolgozni a felújításon

Az állami cég szerint egy váratlan esemény miatt nem tudtak végezni iskolakezdésig, és a térségben enélkül is sok a torlódás.

2018. augusztus 30., 09:01

Szerző: Molnár Richárd

Hétfő óta hatalmas torlódások vannak a Csepel-sziget és környékének közútjain, mert a Magyar Közút Zrt lezárta az M0-es autópálya szigetszentmiklósi felhajtójára és az M5-ös lehajtóról oda vezető körforgalmat, eközben pedig a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. cseréli a burkolatot az M0-s autóúton. Autóval és autóbusszal egyaránt, átlagban 4 órásra nőtt a Budapest és Szigetszentmiklós közti utazási idő.

A közlekedési káosz miatt a 168 Óra arról érdeklődött mindkét állami cégnél, hogy a várható torlódások ellenére miért nem állapodtak meg arról a NIF Zrt.-vel, hogy a párhuzamos munkálatok helyett időben eltolva, átütemezve végzik a két felújítást. Azt is megkérdeztük, hogy miért az iskolakezdés előtt egy héttel sikerült ezt a két beruházást egyszerre elindítani, illetve folytatni.

Fotó: autonavigator.hu

A leggyorsabb választ a Magyar Közút Zrt.-től kaptuk, amely azt írta, nem volt lehetőség a cég által végzett munkálatok átütemezésére. A vállalat szerint idén az elmúlt évek legnagyobb útfelújítási programját valósíthatják meg, amelynek során 1200 kilométernyi út felújítását indíthatják el. „Természetesen minden egyes beruházásnál a munkálatokról előzetesen egyeztetünk, minden esetben úgy igyekeznek megszervezni a szakemberek az építési munkákat, hogy azok a lehetőségekhez képest a legkisebb korlátozással járjanak” – írta válaszában a Közút.

A cég szerint ugyanakkor egyes projektek elhalasztására nem minden esetben van lehetőségük, a Csepel környékén zajló munkálatok pedig "mind időszerűek és szükségesek a biztonságos közlekedés érdekében, a beruházások a közlekedők érdekeit szolgálják". A Magyar Közút kiemelte, hogy az M0 déli szektora melletti településekre kiköltözők száma az elmúlt években jelentős megnőtt, a robbanásszerű növekedést az infrastruktúra nem tudta lekövetni,

így felújítások vagy balesetek nélkül is rendszeresek a torlódások.

„Bármilyen munka, ami nem zöldmezős beruházás, óhatatlanul korlátozással jár. Minden körülményt – például megfelelő időjárás, átmenő forgalom alakulása – figyelembe véve egy évben mindössze 4-6 hónapnyi időkeret alkalmas a közúti beavatkozások elvégzésére. A három projekt mindegyike legalább ekkora átfutási idővel rendelkezik, eltérő ütemezésben történő megvalósításukra ezért nincs valódi mozgástér” – közölte a vállalat.

Arra az égető kérdésre, hogy miért nem sikerült iskolakezdésig befejezni a munkát, a Magyar Közút azt írta, a Csepeli út felújítása a körforgalom építésével kezdődött az iskolaszünet után, június elején. Az érintett csomópontban egy magas nyomású vízvezeték található, a tervek szerint ennek a vezetéknek csak a plusz védelméről kellett volna gondoskodnia a kivitelezőnek.

A feltárást követően azonban kiderült, hogy át is kell helyezni a vezetéket, ez pedig 3-4 héttel meghosszabbította a munkát.

E nélkül a cég szerint tartható lett volna az előzetes ütemterv és nem lett volna lezárva a kihajtó iskolaidőszakban. Ezért a csomópont építése során technológiai okokból szükséges a le- és felhajtó ideiglenes lezárása szeptember végéig.

A Magyar Közút leszögezte, hogy a munkák felgyorsítása érdekében éjszakai munkavégzésre nincs lehetőség a Csepel-Szigetszentmiklós összekötő út építése kapcsán.

Éjszaka ugyanis nincs nyitva se beton-, se aszfaltkeverő.

Az új körforgalomnál pedig most beton támfalat is építenek. A cég szerint a kihajtót szeptember végén újra megnyitják, a felújítás és építés pedig október végéig befejeződik.

A NIF Zrt.-től egyelőre nem kaptunk választ, Szigetszentmiklós önkormányzata pedig a kérdéseinkre adott válasz helyett egy közleménnyel reagált. Egyebek között arról érdeklődtünk, hogy a két felújítás tudatában az önkormányzat miért zárta le felújítás céljából a mentesítő, elkerülő útként is funkcionáló Massányi Károly utat. Arra is rákérdeztünk, hogy tettek-e javaslatot az érintett két állami cégnél, hogy időben különítsék el a két építkezést.

A közlemény szerint Szabó József, Szigetszentmiklós polgármestere és Bóna Zoltán, a Fidesz-KDNP országgyűlési képviselője szerdán egyeztetést kezdeményezett a térség közlekedés fejlesztési beruházásaival kapcsolatban az érintettekkel.