Ceglédbérceli baleset – Hogyan lehetséges, hogy egy sofőr jogosítvány nélkül, forgalomból kivont járművel szállít munkásokat Európán keresztül?
Egyre több információ röppen fel a ceglédberceli közúti balesetről, amelyet a tragédiát okozó kisbusz sofőrje élőben közvetített a Facebookon. Csütörtökön a 24.hu, írta megi, hogy a román sofőr már néhány éve is okozott súlyos balesetet, pénteken pedig kiderült, hogy a sofőr jogosítvány nélkül vezette a járművet, amelyet ráadásul a román rendőrség már hónapokkal ezelőtt kivont a forgalomból. Kérdés persze, hogyan lehetséges, hogy egy sofőr egy ilyen járműben, jogosítvány nélkül szállít munkásokat Európán keresztül. Portálunk erről Árvay Tivadart, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének a kommunikációs menedzserét faggatta, aki elmondta, hogy a személygépkocsik és a gépjárművezetők ellenőrzése hatalmas feladat a hatóság számára, és nyilván nem lehet 100 százalékos lefedettséget elérni ezen a területen. A hatóságnak is abból kell kiindulnia, hogy a közúti forgalomban résztvevő jármű tulajdonosa vagy üzemben tartója jogkövető magatartást tanúsít, és érvényes műszaki vizsga, illetve jogosítvány nélkül vagy egyszerűen csak vezetésre alkalmatlan állapotban lévő járművel nem vesz részt a forgalomban. De mindezt alapvetően csak a megállításos ellenőrzéseknél lehet kiszűrni, amire nem lehet sort keríteni minden egyes járműnél. Természetesen a cél az, hogy minden járművezető, minden esetben betartsa a szabályokat, és a járművek is megfelelő műszaki állapotban legyenek, hiszen ezzel nagymértékben csökkenthető a baleseti kockázat, ezért vezette be a rendőrség a VÉDA rendszert, vagy ezért vannak a kampányszerű (akár uniós szintű) rendőrségi akciók, hogy kiszűrjék a szabálytalankodókat.

Az engedély nélküli fekete vállalkozókat – fűzte hozzá Árvay Tivadar – nagyon nehéz tetten érni, az MKFE-nek pedig az az álláspontja, hogy a hatósági ellenőrzések számát kell növelni ahhoz, hogy az ilyen fuvarozókat minél nagyobb hatékonysággal kiszűrjék a piacról. Azért tartják fontosnak ezeknek a fuvarozóknak, vagy kisbuszos cégeknek a kiszűrését, mert egyrészt hátrányos helyzetbe hozza a szabályosan tevékenykedő vállalkozókat, másrészt a szakmai, jogszabályi kontroll hiányában kockázatot jelentenek a közlekedésbiztonság szempontjából is.
Joggal vetődik fel a gyanú, hogy fekete vállalkozó volt a halálos balesetet okozó sofőr is – kissé nehéz elképzelni, hogy egy cég alkalmazottjaként hogy hagyták volna, hogy egy forgalomból kivont járművel személyeket szállítson –, de ezt illetően Árvay Tivadar nyilvánvalóan nem akart találgatásokba bocsátkozni. Arra viszont felhívta a figyelmet, hogy a Népligetben rendre parkolnak olyan járművek, amelyek nem hivatalos fuvarként indulnak el Románia felé.