Hiába gyűjtötte az aprót, minden parkolóóra eltűnhet Budapestről
Vitézy Dávid gyökeresen átalakítani Budapest parkolási rendszerét. Ennek keretében 2026-tól teljesen online parkolási rendszert vezetne be, és ezzel elbúcsúzhatunk a parkolóóra nyújtotta élménytől.
A hvg.hu számolt be arról, hogy a Fővárosi Közgyűlés jövő szerdai ülésén dönthet Vitézy Dávid javaslatairól, amelyek értelmében eltűnne minden parkolóóra Budapestről, mivel egy év türelmi idő elteltével, 2026 január elsejátől lépne életbe a digitális parkolás.
Online parkolás, kevesebb korrupció, nulla parkolóóra
A Podmaniczky-frakció vezetője a HVG-nek azt mondta, javaslata hatalmas előrelépés, hiszen az online vásárolható autópálya matricák elvén működő digitális parkolási díjfizetés kényelmesebb és olcsóbban fenntartható parkolási rendszert hozna, megszüntetve a korrupciót is.
A főváros legutóbb 2022-ben módosította a parkolási rendszert, az addig érvényben lévő 27 parkolási és díjfizetési zónatípust egyesítette, így összesen 4 várakozási övezetet hozott létre a hozzájuk tartozó díjtételekkel. A díjtételek a 4 zónában a következőképpen alakulnak:
A 600 Ft (8-22h),
B 450 Ft (8-20h),
C 300 Ft (8-18h),
D 200 Ft (8-18h).
A parkolási övezetek rendszereit a kerületek külön-külön üzemeltetik, és ezeknek a rendszereknek a fenntartása egyáltalán nem gazdaságos, hiszen parkolóórák telepítése, üzemeltetése, szoftverfrissítése égeti a pénzt.
Ha Vitézy javaslata megvalósul, nem lesz szükség többé a meglévő parkolóautomatákra, ezeket ezres nagyságrendben le is lehet szerelni Budapest-szerte. Az online rendszer könnyebben és olcsóbban követné a parkolóövezetek változásait, elég lenne tájákoztató táblákat kitenni, ha módosul a zóna. Így az önkormányzatok is jól járnának, mivel spórolhatnának a fenntartási költségeken.
A szerződések idő előtt felbontása aggályos lehet
A parkolási rendszerrel kapcsolatos szerződéseket a kerületek általában több évre kötik, ezért kérdéses, hogy az idő előtti felbontásuk lehetséges-e, vagy emiatt nem kellene-e sokmilliós kötbért fizetni az adott cégnek, vagy kártérítési perekkel szembenézni. Mintegy ezer parkolóőr veszítené el az állását az új parkolási rendszer miatt, hiszen az ellenőrzést kamerák és rendszámfelismerő programok végeznék. Vitézy erre a HVG-nek azt mondta, mivel nem lesz szükség az automatákra és azokat leszerelik, így nem is lenne mit üzemeltetni, a kerületek szerinte jogszerűen hivatkozhatnak „érdekmúlásra” annak indokaként, hogy elállnak a szerződéstől.
A javaslatcsomag nem csak a parkolóautómatákra terjed ki, számos egyéb eleme is van, például a P+R parkolókat használó, a külső kerületekből és az agglomerációs településekről gépkocsival érkező ingázók számára bevezetné a szintén online vásárolható P+R bérletet. Ennek havi 5000 forintos díja lenne, ami kedvezőbb, mint a jelenlegi, a napi egy vonaljeggyel megegyező díj.
Az online parkolás a Nemzeti Mobilfizetési Zrt. működtette applikáción, és a BudapestGO alkalmazásban is elérhető lenne, ez utóbbi esetében Vitézy a főváros „felterjesztési jogát” használva eltöröltetné az 50 forintos tranzakciós díjat is.
(Kiemelt képünk illusztráció. Fotó: 168.hu Archív)