Borbás Marcsi cége adta ki a konzervatív értelmiségiek kötetbe foglalt kritikáit
„A StratComm a tipikus Kereső Gondoskodó Alkotó. A StratComm 2002-ben kezdte meg működését és mára prominens produkciós műhellyé nőtte ki magát Magyarországon. Alkotói csapatunk olyan tv-sorozatokat jegyez mint a díjnyertes Gasztroangyal, az Ég, föld,férfi, nő, a 4 Szellem vagy az Életművész. A StratComm gondozásában jelent meg Bobás Marcsi A sűrűje című könyve, amely gyorsan az eladási listák élére került és az éves olvasói szavazáson elnyerte az Aranykönyv díjat. (...) Megalapítása óta a StratComm kommunikációs ügynökségként is működik. A reklám-, PR- és promóciós filmeken túl marketing kampányok teljes körű lebonyolításával foglalkozik, a kreatív és produkciós kihívások sikeres megoldásában segíti ügyfeleit" – áll Borbás Mária cégének honlapján.
Ez az a cég, amely a roppant sikeressé lett kötetet is kiadta, amelyet a Keresztény Értelmiségiek Szövetsége, a Magyar Polgári Együttműködés Egyesület, a Professzorok Batthyány Köre közösen jegyez, s amely, mint megírtuk, az elmúlt nyolc év legátfogóbb és a leginkább húsba vágó kormánykritikáit tartalmazza, méghozzá úgy, hogy egyébként baráti közelségből szemléli az orbáni, fideszes kormánypolitikát.
A szöveg, amely Balog Zoltán leköszönő humánerőforrás-miniszter szerint hiánypótlóan valóságos kritikát fogalmaz meg a Fidesszel és személyen Orbán Viktorral szemben is, a NER-lovagok megmagyarázhatatlan vagyonosodásáról, a konszolidáció igényéről, az állandó harc mögötti bizonytalanságról, de még a közmédiában elhangzó lebutított üzenetekről is szól.
„Manapság nincsenek szabadon elfoglalható földek, mint a római korban, azonban vannak uniós források. Azt tapasztaljuk, hogy az uniós pénzek egyesek számára úgy állnak rendelkezésre, mint a rómaiaknak a frissen hódított földek. Ez olyan mértékben vállalhatatlan része a mai magyar közéletnek, amit a keresztény értelmiség nem tud, és nem is akar tovább magyarázni.”
Az Idők Jelei nevű kiadványsorozatnak az idei a harmadik kötete, Balog Zoltán a bemutatóján pedig arról beszélt, hogy végre ez egy olyan kritika, amit nem „rosszindulatú” vagy „szolgalelkű” emberek jegyeznek. Ahogy fogalmazott: ezekből a bírálatokból érzik, hogy „érted haragszom, nem ellened”. Csakhogy Orbán Viktort és kormányzását nem lehet a rendszeren belülről kritizálni. Erre döbbenhetett rá a Keresztény Értelmiségiek Szövetsége, a Magyar Polgári Együttműködés Egyesület és a Professzorok Batthyány Köre. Azonnal vissza is vonták saját gondolataikat.
„A szóban forgó írások olyan színben tüntetik fel a kiadványt, mintha azt a kötet szerzői a jelenlegi Kormány vagy egy konkrét politikai párt kritikájának szánták volna. Ezzel a kiadvány szerkesztői és írói nem tudnak és nem is akarnak azonosulni. (...) A következtetések általános érvényűek úgy a múltban, jelenben és jövőben, mint az egyének és a közösségek számára" – közölték, azóta pedig menekülnek a kérdések elől.
Éppen ezért lehet lényeges az az apró gondolat: a kiadványt könyv formában a STRATCOMM Stratégiai Kommunikációs Tanácsadó Korlátolt Felelősségű Társaság gondozta, a kiadásért e cég ügyvezetője felel. Ez a cég márpedig a kormányzati körökben igencsak népszerű Borbás Máriáé és férjéé.
A cég neve egyébként ismerős lehet, hiszen néhány éve botrány is lett abból, milyen jelentő összegért rendelt műsorokat, épp az említetteket a közmédia Borbás Máriától. A műsorvezető ugyanis 2013 óta saját vállalkozással gyártja közszolgálati műsorait. 2014-ben ugyanis kétszer kötött szerződést az MTVA Borbás Mária jól menő cégével: az Ég, föld, férfi, nőből 25 epizódot rendelt az MTVA összesen nettó, 112,25 millió forintért, a Gasztroangyal műsorgyártása pedig egyszer nettó 24 millió forint került a papírra, ami 13 adásra szólt, majd 2014 decemberében tíz epizódot nettó 18,5 millióért. A műsorvezető cége nettó 1,85 millió forintért gyártja le a Gasztroangyal adásait.
Borbás Mária mindezek után közölte, a műsoraiért a cége által a köztévétől kapott 154,8 millió forint átlagos árnak számít a médiapiacon.
Az MTVA által utoljára 2018 januárjában frissített, a 2017-es szerződéseket is tartalmazó táblázat elmúlt évre vonakozó adatai között nem szerepel a StraComm, ugyanakkor Borbás Marcsi Gasztroangyal című műsora a Duna Televízión jelenleg is fut, azt maga a műsorvezető reklámozza közösségi oldalán rendszeresen.
Borbás Marcsi 1995-ben bemondóként kezdte pályafutását a Magyar Televíziónál, ahol aztán műsorvezetőként tevékenykedett tovább, 2013 óta pedig párjával közösen már saját céggel, saját stábbal készíti az MTVA-nak a Gasztroangyal és az idén egyelőre szüneteltetett Ég, föld, férfi, nő című műsorait. De dolgozott a HírTv-nél és volt CBA-háziasszony is, így közmédiás – és közpénzes – sikerei nem okozhatnak nagy meglepetést.
A kormánykritika annál inkább.