Bizniszpártok és eltűnt milliárdok
A költségeket vizsgáló civilek szerint óriási visszaélések történhettek az áprilisi országgyűlési választáson induló kamupártoknak juttatott állami támogatásokkal.
„A kamupártokra hullott állami pénzeső kilencven százalékának a sorsa egyelőre ismeretlen” – ez az egyik legsúlyosabb megállapítása a Transparency International Magyarország, a K-Monitor és az Atlatszo.hu által a kampányfinanszírozásról készített kutatásnak, amelynek eredményeit a napokban tették közzé – írta honlapjána a Népszabadság.hu.
A civil szervezetek megpróbáltak utánajárni, hogy az országgyűlési választásokon induló pártok mennyit költöttek kampányra, miként használták fel az adóforintokat.
A felmérésben – az eredmények ismeretében kijelenthető, korántsem oktalanul – kiemelt figyelmet szenteltek a kis pártoknak: igazolódott, hogy az új szereplők többségét nem véletlenül tartották a szakértők az első perctől kezdve bizniszpártnak.
A kutatás készítői – jelezve, hogy a bőkezű állami kampánytámogatás bevezetésének megjósolható következménye volt a tucatnyi törpepárt színre lépése – úgy számították, ezek a szervezetek összességében majdnem négymilliárd forintot kaptak azért, hogy sikerült országos listát állítaniuk. (Nem mellékes körülmény: több párt esetében mind a napig erős a gyanú, hogy a listaállításhoz szükséges támogatói aláírásokat nem tisztességes módon gyűjtötte össze.)
Az, hogy mi lett ennek a négymilliárd forintnak a sorsa, ma még nem egészen világos. A kutatás készítői – szakértők, önkéntesek, valamint sajtófigyelő és közvélemény-kutató cégek segítségével – folyamatosan keresték, nyomon követték és beárazták a kampányban az egyes pártok akcióit, rendezvényeit, szórólapjait, hirdetéseit.
A Kepmutatas.hu oldalon megtalálható, egyelőre nem végleges összesítés meglehetősen lesújtó képet fest. A Szili Katalin vezette Közösség a Társadalmi Igazságosságért (KTI) például a 298 millió forintból 61 milliót költött csak kampányra a felmérés szerint.
A Seres Mária Szövetségesei (SMS) esetében a szintén 298 milliónyi adóforintból a kutatás készítői legfeljebb 25,8 milliót láttak „hasznosulni” a kampányban. A felmérés készítői szerint az egyaránt 149 milliós apanázsból gazdálkodó Új Magyarország Párt és az Új Dimenzió Párt csak 2,1, illetve 1,4 milliót költött.
A sajátos negatív toplistát alighanem a Szociáldemokraták vezetik, tekintve, hogy 447 millió forint kampánytámogatást kaptak, miközben a civil szervezetek olyan kevés helyen találtak rá a párt hirdetéseire, rendezvényeire, hogy szerintük csak 2,3 milliót költhettek el a közel félmilliárdból – legalábbis a kampányra. Hasonlóképp rossz fényben tűnik fel a kutatásban a Sportos és Egészséges Magyarországért (SEM) párt, amely az összegzés alapján a 149 millióból 1,7 milliót kampányolt el.
A „gyanús” számok kapcsán a Népszabadság több érintett szervezetet, ám érdemi választ kevesektől kapott. A Seres Mária Szövetségesei elnevezésű szervezetnél a párt honlapján megadott számon jelentkező, a nevét el nem áruló férfi például csak annyit közölt: „Baromság. A média pedig aljas, hogy ugrik mindenféle csip-csup szervezet vádaskodására.”