Benzinár: rossz hírünk van

Újabb áremelést jelentett be a MOL, a legújabb rekordbenzinár 363 forint lesz szerdától. Nagy Anna kormányszóvivő a közelmúltban úgy nyilatkozott, hogy jelenleg nincs napirenden a jövedékiadó módosítása, noha ellenzékből a Fidesz még legalább 20 forintos literenkénti jövedékiadó-csökkentést javasolt. Szakértők szerint a válsághangulatot fokozhatják az egyszerre érvényesülő árfelhajtó hatások, illetve a reáljövedelmek stagnálása vagy éppen csökkenése.

2011. január 10., 15:51

Bár reggel a szakértők azt jósolták, hogy ezen a héten a Mol szinten tartja a benzin és a gázolaj árát, dél körül már kiderült: az olajtársaság bruttó 3 forinttal emeli a benzin és a gázolaj nagykereskedelmi árát szerdától. Így újabb rekord született. Bár az egyes kutak árképzése egymástól eltérő, a benzint átlagosan 363-364, a gázolajat pedig 353-354 forint körül tankolhatjuk literenként. A portfolio.hu kommentárja szerint a döntés kisebb meglepetésként szolgált, hiszen a benzin és gázolaj jegyzésárak nem mutattak érdemi változást az utóbbi napokban.

Eközben az MSZP arra emlékeztet, hogy Szijjártó Péter, „Orbán Viktor magyar hangja” ellenzékben még legalább 20 forintos literenkénti jövedékiadó-csökkentést javasolt.

- Varga Mihály nemrég még azt követelte a szocialista kormányoktól, hogy csökkentsék az üzemanyagárakba beépített jövedéki adót, mert 300 forint lett egy liter 95-ös benzin. Ugyanezért az üzemanyagért ma már 360 forintot is fizethetünk és a benzin ára szakértők szerint lassan a 400 forintos rémálomhatárt is elérheti. A kormány mégsem tesz semmit az üzemanyagárak csökkentése érdekében – mondta sajtótájékoztatóján Török Zsolt.

A párt szóvivője úgy fogalmazott: szakértők szerint lenne mit tenni elsősorban az üzemanyagok áfa tartalmának mérséklése terén, de némi jövedékiadó-csökkentésre is lenne lehetőség.

- Ma erről szó sincs, holott az üzemanyagárak elszabadulásában a forintot többször bedöntő Fidesz-KDNP kormánynak is van szerepe, ráadásul különböző internetes felületeken az elmúlt napokban már olyan találgatás is megjelent, hogy a kormány valójában azért nem csökkenti az üzemanyagárakat, mert a háttérben megegyezett a MOL-lal, hogy az energiaszektorra is kivetett extraadót így kapja vissza a magyar olajtársaság. Egy biztos: amennyiben a kormány továbbra sem tesz semmit, a következő hetekben, hónapokban minden autósnak, kereskedelemben dolgozó fuvarosnak egyre drágább lesz az élete, és ez az alapvető fogyasztási cikkek árában, valamint a tömegközlekedési tarifákban is meg fog jelenni.

Adóterhek: középmezőny

Az üzemanyagok hazai adóterhelése az európai középmezőnybe tartozik – írja elemzésében a Napi Gazdaság. Az üzemanyagokat terhelő jövedéki adó hazai mértéke nagyjából az Európai Unió középmezőnyébe tartozik, a gázolaj árában 97, a benzinében pedig 120 forintot jelent literenként - mondta a lapnak Wilde György, a Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) főtitkára, hozzátéve: a problémát az jelenti, hogy a hazai bérek nem felelnek meg az uniós középmezőnynek.

A jövedéki adó csökkentési lehetőségeinek a minimumot meghatározó uniós előírások szabnak határt: a gázolajnál ezer literenként 330, az ólmozatlan benzinnél pedig 359 eurós értéket jelent, ami literenként 91, illetve 99 forintos összegnek felel meg. Ezeken belül a kormánynak gyakorlatilag korlátlan mozgástere van - véli Drucker György, az energiainfo.hu vezető elemzője.

A fuvarozók számára 6,5 forintos csökkentéssel megteremtett kereskedelmi gázolajár jövedékiadó-tartalma már elérte az uniós minimumot. A benzinnél is fennállhat hasonló elvi lehetőség, ilyen kormányzati lépést azonban Wilde nem valószínűsít. A nemzetgazdasági tárca a Napi Gazdaság kérdésére annyit közölt, hogy „a kormány eddigi törvényjavaslataiban nem változtatott az üzemanyagok jövedéki adójának mértékén, a jövedéki adó utolsó emeléséről még az előző kormány döntött 2010. január elsejével”.

Nincs napirenden az adó módosítása

Nagy Anna kormányszóvivő a közelmúltban úgy nyilatkozott, hogy jelenleg nincs napirenden az adó módosítása.

– Az előttünk álló évben, amennyiben az olajtermékek napi áringadozása és a forint árfolyamának eredőjeként alakuló heti nagykereskedelmi listaárak tartósan a literenként 400 forintos ár felé tolnák a kiskereskedelmi árszintet, úgy a kormánynak fontolóra kell vennie a jövedéki adó mértékének csökkentését - hangsúlyozta Drucker György. Az ár azonban csak a probléma egyik része, a döntő kérdés a reáljövedelmek alakulása.

A jelenlegi árszint mellett 1997-hez viszonyítva kétszer annyi üzemanyagot lehet vásárolni a mindenkori minimálbérből. A válsághangulatot ugyanakkor fokozhatják az egyszerre érvényesülő árfelhajtó hatások, illetve a reáljövedelmek stagnálása vagy éppen csökkenése. Drucker szerint ezzel erősebben politikai kérdéssé válhat a jövedéki adó mérséklése, ugyanis a kormány így jelezheti, hogy nem érzéketlen a gondok iránt. Így akkor is szóba kerülhet egy szimbolikus, 4-5 forintos lefaragás, ha ehhez nem kapcsolódik különösebb keresletélénkítő várakozás .

15 forinttal lehetne olcsóbb

Wilde szerint a járhatóbb és az átlagautós szempontjából szerencsésebb lépés az európai szinten kiemelkedően magas, 25 százalékos áfatartalom csökkentése lenne: itt egy öt százalékpontos mérséklés 15 forinttal olcsóbb benzint eredményezne. Drucker szerint az üzemanyag-fogyasztás 2008-ig tapasztalt rugalmasságában az elmúlt egy évben törés következett be (hasonlóan az Egyesült Államokhoz, ahol a tízéves távlatban megötszöröződő árak fordították meg a húszéves forgalomnövekedési tendenciát).

Ezt támasztja alá, hogy a MÁSZ tagvállalatainak forgalma 2010 első kilenc hónapjában benzinből 12,7, gázolajból pedig 7,2 százalékkal esett (az összesített negatívum 9,8 százalék). A tavalyi utolsó negyedév adatai egyelőre nem ismertek, Wilde szerint azonban a gázolaj forgalma várhatóan a korábbinál kedvezőbb lesz, és a benziné is javulhat valamelyest.