A hatósági árnál is olcsóbb lehet a benzin

Csökken a piaci áron vásárolható üzemanyag ára. Az olaj árának csökkenése miatt a benzin literenkénti ára bruttó 20 forinttal lesz kevesebb, a gázolajért pedig bruttó 15 forinttal kell kevesebbet fizetni, így a 95-ös benzinért 671,9 forintot, a gázolajért 722,9 forintot kell fizetni literenként.

2022. szeptember 21., 17:48

Szerző:

A benzinár-csökkenés összetett folyamat, egyszerre függ a nemzetközi piaci tényezőktől, a magyar valuta erejétől és a fogyasztó szokásoktól is.

Az árcsökkenés feltételei

„A benzinárak az utóbbi időkben folyamatosan csökkennek és van annak is realitása, hogy tovább csökkenjenek. Ennek két feltétele van: az olajár további csökkenése és a forint erősödése” – foglalta össze a folyamatot Hidi János, a Cambridge Econometrics fenntartható befektetések vezetője.

A várható recesszió miatt csökken az olaj iránti kereslet, ami az olajár gyors eséséhez vezethet. A brent olaj árfolyama 110 dollárról körülbelül 90 dollárra csökkent az utóbbi időben. A makrogazdasági környezet, az olajkereslet változása (mely országok vásárolják az olajat, milyen mértékben, illetve növekszik-e a gazdaságuk) természetesen szintén befolyásolja az olaj árát. A hazai üzemanyagáraknak tartós csökkenésének azonban van egy másik feltétele is a szakértő szerint.

„Ha megszületne az Európai Bizottsággal való megállapodás Magyarország külső forrásai tekintetében, és a forint erősödne, az olaj iránti kereslet visszaesése és az erősödő valuta árfolyam együtt elhozhatja a további árcsökkenést. Ugyanakkor befolyásolhatja a folyamatot az a közép-kelet-európai sajátos helyzet, hogy a cseh, szlovák és magyar piacra továbbra is érkezhet vezetéken keresztül orosz olajexport, aminek sokkal kedvezőbb az ára, mint az orosz olajembargóban részt vevő országok beszerzései. Ez akkor is árcsökkentő folyamat lenne a piaci ár tekintetében, ha megszűnne az ársapka”– fejtette ki Hidi.

Az ársapka ugyanis csak a felső határt rögzíti, de ha a kereskedő olcsóbban tudja megvásárolni az olajat a picaon, előállhat az a helyzet, hogy az ársapkás ár alatt tudja adni az üzemanyagot.

„Az ársapka egy rendkívül erős beavatkozás az ágazat piaci folyamataiba. Termékhiány van a régióban, a hatósági ársapka miatt nem éri meg importálni Magyarországra. A magyar piacon csak a belföldi gyártású termékek állnak rendelkezésre, így piaci egyensúlytalanságot okoz a beavatkozás. Ezt úgy próbálták ellensúlyozni, hogy felszabadították a stratégiai olajtartalék egy részét, ami egy ideig pótolhatta az importot, de hosszútávon semmiképp sem jelent megoldást, áruhiány alakul ki” – foglalta össze Hidi.

Magyar szemmel nézve még egy kicsit bonyolultabb a helyzet

 Gépész László, a Független Benzinkutak Szövetségének alelnöke szerint is csökkenni fog a kereslet, aminek az egyik oka az, hogy ősz-téli időszak következik, ami a forgalom-visszaeséssel jár.

„A magyar helyzetet bonyolítja a forint ingadozása. Ha egy viszonylag stabil euro- árfolyamról tudunk álmodni, akkor lehet benzinár-csökkentésre számítani. A nemzetközi környezet mellett az meghatározza  az üzemanyag árat, hogy százhalombattai finomító mikor tud teljes kapacitáson működni. A közelgő őszi-téli szezonban a bővülő kínálathoz csökkenő kereslet társul, így megindulhat az olajár csökkenése. Nettó 50-60 forintos csökkenés esetén beindulhat az import, de az ársapka folyamatos meghosszabbítása kiszámíthatatlanná teszi a  magyar piacot, a cégek számára nincs stabilitás. Ha egy importőr kivonul a piacról, akkor az nehezebb újraindítást jelent” – mondja Gépész.

A szakember szerint a mintegy 2000 kutat számláló magyar hálózatból körülbelül 1000 kis családi vállalkozásként működik. Az elmúlt egy év kormányzati döntései tönkretették ezeket a vállalkozásokat, ezek a kutak kényszerből vannak nyitva, mert nem akarják elveszíteni a tulajdonukat, vagy a több generáció óta működtetett családi vállalkozást.

„Rövid távon sem jó hatású az ársapka bevezetése, hosszú távon azonban egyenesen katasztrofális, mert az embereket semmi nem ösztönzi a fogyasztás csökkentésére. 25-30 százalékot nőtt a magyar fogyasztás az elmúlt egy évben és mivel külföldről is idejártak tankolni, szétzilálták a piacot. A Mol ugyanis nem látta el a piacot, nincs kapacitása kiszállítani azokra a kutakra, akik nem a korábbi partnerei. A kutak kénytelenek voltak saját költségükön elszállítani az üzemanyagot, és erre az a döntés volt a válasz, hogy korlátozták a kiszállítható benzin mennyiségét. A Mol szerződött a PKN Orlennel, a piac teljes átrendezése van folyamatban” – tájékoztat a FBSZ alelnöke.

A Mol és a PKN Orlen idén januárban jelentette be, hogy a Mol aláírta a Lotos-szal és a PKN Orlennel a megállapodást, melynek részeként a Mol Lengyelországban megvásárol 417 töltőállomást 610 millió dollár értékben, míg 185 magyar és szlovák töltőállomást ad el a PKN Orlennek, 259 millió dollár értékben. A kutak közül 144 töltőállomás Magyarországon, 41 Szlovákiában található.

„Ez a folyamat a magyar társadalom számára is káros, mert a magánbenzinkutak, a színes benzinkutak árai alatt dolgoztak, és ez megakadályozta, hogy a színes benzinkutak az árat kedvük szerint változtassák” – szögezte le Gépész.

(Kiemelt fotónk: Benzinkút, töltőállomás, kút, benzin, benzinár, dízel. Fotó: Szántai Edina/168.hu)