Állami földeladások: ezzel is a Fidesz-közeli nagybirtokosok jártak jól

A most lezárult Földet a gazdáknak! program, azaz az állami földek kiárusítása a meghirdetett célokkal ellentétben nem a kis és közepes családi gazdaságok térnyerését, hanem a fideszes kötődésű, újfeudalista birtokrendszer és érdekkör megerősítését eredményezte: az elkelt területek kétharmada nekik jutott.

2016. október 26., 12:01

Szerző:

A fideszes többségű parlament a hét elején külön határozatban összegezte és méltatta az állami földek kiárusításának programját. Tavaly ősz óta két körben összesen 290 ezer hektárt hirdettek meg, a néhány hektárnál nagyobb területeket nyilvános árverésen értékesítették, és a földek 70 százaléka talált gazdára. A parlament nagy sikerként könyvelte el, hogy harmincezer gazda jutott így tulajdonhoz, a költségvetés pedig összesen 260 milliárd forint bevételhez.

mezogazdasag

Az elfogadott határozatban azonban a felsorolt alapadatokon túl egyetlen más kijelentés sem felel meg a valóságnak, és óvakodtak az eredmények részletes elemzésétől, mert az egyértelműen cáfolná az állításokat. Kezdjük azzal, hogy harmincezren vehettek földet, és ezzel – mondja a határozat – növekedett a kis és közepes, helyi és földet művelő családi vállalkozások szerepe. A valóságban a harmincezer vásárló legnagyobb része árverésre nem került, mindössze néhány hektáros maradványparcellákhoz jutott. A nagyobb területek közel 70 százaléka – Ángyán József és csapata aprólékos kimutatásai szerint – közvetlenül vagy közvetve nagybirtokos érdekeltségek kezébe került, és csupán ötöde helyi gazdákhoz.

Ez úgy volt lehetséges, hogy – ugyancsak Ángyánék és más megfigyelők szerint – az árverések nagy részét megfelelően előkészítették és a vevőről is előre döntöttek. Bizonyítja ezt, hogy jellemzően egy pályázó volt a legtöbb helyen, nagy licitharcok csak elvétve alakultak ki. Alátámasztotta az irányított értékesítést, hogy a meghirdetett földek túlnyomó részét tartós bérlő műveli, azaz az új tulajdonos csak a bérlet lejárta után, általában 15-25 év múlva kapja meg ténylegesen a földjét: vajon kinek éri meg így sok milliót, sőt tízmilliót kifizetni?

Magának a bérlőnek igen, és milyen érdekes, azok, akik röviddel korábban a „földmutyiban”, azaz a szabad állami földek több mint furcsa tartós bérletbe adásakor kedvezményezettek voltak, most is nyertek, és megkapták a tulajdont is. Ott viszont, ahol a régi bérlő ilyen vagy olyan okból nem volt szimpatikus a kormány számára, a földjét szétosztották és mások vehették meg. Ez történt például a Simicska-érdekeltségekkel. A Fideszhez nagyon közel állók a 300 hektáros hivatalos limitet kijátszva hatalmas birtokokhoz juthattak, a Mészáros család például összesen 1300 hektárt szerzett meg. A legnagyobb koncentráció az adatokat elemzők szerint a kormányfő szűkebb hazájában, Fejér megyében volt, ahol az eladott területek nagyobbik része néhány tucat vállalkozás kezébe került.

A részletes adatok vizsgálói arra is felhívták a figyelmet, hogy sok esetben strómanok jelentek meg vevőként, akik megfeleltek a kiírási feltételeknek, de a tényleges tulajdonos a háttérben maradt. A manipulált árverések eredményeként így az eladott földek nagyjából ötöde került csak ténylegesen helyben lakó és földet művelő gazdálkodókhoz. Az a kormányzati állítás sem igaz, hogy a magyar föld magyar kézben maradt, mert Ángyánék szerint az elkelt területek tizedét külföldiek vették meg (ez persze nem baj, mert valóban földművelő gazdákról van szó, de nem kellene letagadni).

Meszaros-Orbán

Fenntartással kell fogadnunk azt az állítást is, hogy a földek piaci áron találtak gazdára. Agrárszakértők szerint ugyanis nehezen meghatározható a tényleges piaci ár, mert a jelenlegi, aranykoronás földértékelési rendszer régen elavult, és nem tükrözi a tényleges viszonyokat. Emellett a legtöbb helyen nem volt a közelmúltban olyan adásvételi forgalom, amelyre valós piaci értéket lehetne alapozni. A kikiáltási árak így többnyire önkényesek, sőt előre egyeztetettek voltak, ahol ez utóbbi elmaradt, a földek is alig keltek el, nem véletlenül maradt meg közel egyharmaduk. Mindezek, valamint a hatalmas értékeltérések miatt nem lehet megmondani, hogy a hektáronkénti 1,4 milliós átlagár reális-e vagy nem. Ebből következően a 260 milliárdos költségvetési bevételnek sem kell tapsolni, már csak azért sem, mert közel kilenctizedét rendkívül kedvezményes állami hitel adja, azaz egyelőre egyik költségvetési zsebből a másikba került a pénz.

A nagy kérdés az, mit hoz a jövő, hogyan alakulnak a tulajdonviszonyok, mikor és miként alakítja át a feltételeket a kormányzat a jövőben, és mindez milyen hatással lesz az agrárium fejlődésére, a piaci környezetre, az árviszonyokra. Ez jóval fontosabb annál, mint a teljes magyar mezőgazdasági földterület néhány százalékának kiárusítása. Ha viszont az irányt ez utóbbi végrehajtásának módja és eredménye jelzi, az – ahogy számos agrárszakértő rámutat – nem a korszerűen fejlődő és versenyképes magyar agrárium, hanem a múlt, egyfajta modernizált feudalizmus felé vezet.