Alföldinek nincs miért bocsánatot kérnie

„Nincs mitől félnem, tiszta lelkiismerettel megyek holnap a miniszterhez” – mondta rendkívüli sajtótájékoztatóján a Nemzeti Színház főigazgatója. Hatalmas érdeklődés övezte a teátrum nézőterére meghirdetett eseményt: a színpad előtti zsöllye majdnem teljesen megtelt, láthatóan többen voltak, mint a legutóbb, amikor Alföldi Róbert a 2010/2011-es évad sikereiről számolt be. Alföldi nem magyarázkodott a múlt pénteki évadértékelő beszámolón történtek miatt, bár erre nem is volt oka; ez világosan kiderült a szó szerint felolvasott jegyzőkönyvből.

2011. május 25., 15:44

A főigazgató elmondta, két dolog miatt hívta össze a sajtótájékoztatót, de nem azzal kezdi, amelyik miatt ennyi újságíró gyűlt össze.

A Nemzeti Színház május 24-én megkapta a Superbrands elismerő oklevelét. „A Superbrands azon márkák előtt tiszteleg, melyek kiemelkedő sikereket értek el, illetve e kivételes eredmények fenntartásáért dolgoznak – számolt be Alföldi a rangos díjról. – A díj olyan pozitív visszajelzés a Nemzeti Színházról, amely szakmai alapon emeli ki a legjobbakat. A díjat odaítélő zsűri az ágazat elismert szakembereiből áll, akik döntésükkel tanúsítják „márkánk” eddigi sikerességét. A jelölés kizárólag szakmai szempontok alapján történik, hiszen sem pályázni, sem jelentkezni nem lehet az elismerésre.” A beszámolót hatalmas taps követte.

„Nincs mitől félnem, tiszta lelkiismerettel megyek holnap a miniszterhez” – folytatta főigazgató, aki ezután szó szerint idézte a múlt pénteki sajtótájékoztató jegyzőkönyvéből az ominózus párbeszédet.

A színész-direktor ezután közvetlenül Madách rendezői utasítását olvasta fel Az ember tragédiájának római színjéhez, valamint egy részletet is a műből: „Rómában. Nyílt csarnok istenszobrokkal, díszedényekkel, melyekben illatok égnek, kilátással az Appenninek felé. - Középen terített asztal három lecticával. Ádám mint Sergiolus, Lucifer mint Miló, Catulus, mind megannyi kéjenc, Éva mint Júlia, Hippia és Cluvia kéjhölgyek ledéren öltözve dőzsölnek.” A szerző utasítása és az elhangzott rövid részlet világosan érthetővé tette, a 6. Színben Ádám egy züllött orgia közepébe csöppen. A színpadon nem történik szexuális aktus, ráadásul a színészek végig fürdőruhában vannak, nem meztelenül vagy félmeztelenül, ahogyan Pörzse Sándor állította, mondja Alföldi. Ez a tényt a két hete futó előadás mintegy 2400 nézője is tanúsíthatja.

A főigazgató nem magyarázkodott és nem kért bocsánatot az elhangzott kijelentés miatt, csupán arra hívta fel a figyelmet, hogy tessék nyelvtanilag elemezni a mondatot: az előadásban látható orális aktus imitált, nem valódi, ő pedig ilyet kívánt Sinkovits Szilviának; vagyis semmilyet.

Minimális szövegértési képesség birtokában tényleg magától értetődő, hogy Alföldi nem orális szexet kívánt az őt provokáló nőnek, hanem éppen az ellenkezőjét.

Alföldi azt is elmondta, a párbeszéd stílusát a feltett kérdés határozta meg, az „orális” jelző sem tőle, hanem a nőtől hangzott el először. Az igazgató nem érti, mióta trágár vagy obszcén az „orális” kifejezés; ellenben az ezután felolvasott, Parlamentben és Jobbik-gyűléseken elhangzott szemelvények szövegeivel. A főigazgató az elmúlt 7 hónap eseményeiből idézett: Pörzse Sándor és Novák Előd – a Jobbik politikusainak – nyomdafestéket nem tűrő kijelentései nem nélkülözték a szitokszavakat vagy az igazgató vélt szexuális irányultságára vonatkozó legalpáribb kifejezéseket. Hasonló stílusban íródott több, Alföldinek címzett e-mail vagy üzenet a színház vendégkönyvében. A szinhaz.hu

cikkébenrészletesebben is olvashatóak az említett megnyilatkozások.
Pörzse Sándor, a témával kapcsolatos legutóbbi felszólalása is hagyott kivetnivalót maga után és nem csak a stílusát illetően: „kimostam volna a száját, lehúztam volna a klotyón”.

A főigazgató reagált a Pálffy István (KDNP) kijelentésére is, miszerint a politikus kortárs és régi magyar szerzők műveit szeretné a Nemzeti színpadán látni, világirodalmat, kísérleti színházat és látványos, nagyszabású produkciókat.

Pálffy éppen ezt láthatja, illetve láthatná a Nemzetiben, amennyiben járna oda. Épp úgy fut előadás kortárs szerzőktől (például Parti Nagy Lajos, Térey János), mint régi magyar íróktól (Katona József, Móricz Zsigmond). Andrei Şerban Három nővére világirodalmi alkotás, kísérleti színház Vlagyimir Szorokin A jég című előadása, amit éppen az Alföldit kritizálók a „botrányos” darabok között emlegetnek. Látványos előadásnak pedig ott van A holdbéli csónakos vagy a Vesztegzár a Grand Hotelben.

A sajtótájékoztató végén Alföldi elmondta, most nem válaszol újságírói kérdésre és a továbbiaknak nem kíván nyilatkozni az ügyről.

Néhány hónappal ezelőtt Blaskó Péter nem írta azt petíciót, amelyben a Nemzeti Színház színészei kiálltak Alföldi Róbert mellett, ezért meglepetést okozott, amikor a színész végül felszólalásra jelentkezett. A Kossuth-díjas művész addig a nézőtérről hallgatta Alföldit több más kollégájával együtt. (Jelen volt Kulka János, valamint a Tragédiában játszó színészek közül a Lucifert alakító László Zsolt, Bánfalvi Eszter, Farkas Dénes vagy éppen Fehér Tibor.)

„Az igazságérzetem hozott ide, mert úgy gondolom, hogy most szólni kell” – kezdte Blaskó, aki elmondta, hogy noha sok mindenben nem ért egyet Alföldivel, ez nem jelenti azt, hogy ne tudnának jól együtt dolgozni. A színművész elmondta, régóta folyik a támadás-sorozat a főigazgató ellen, egyre kevesebb okkal, ezért arra kéri Réthelyit Miklós minisztert, ne rombolja le a Nemzeti Színház ígéretes munkáját Alföldi eltávolításával. Blaskó szerint nem helyes, hogy mindenféle mondvacsinált ürüggyel próbálják meg tönkretenni az igazgatót és karrierjét.

A Nemzeti Színház honlapján megtekinthető a rendkívüli sajtótájékoztató

felvételeteljes hosszában, vágatlanul, amelyen az említett gyalázkodó, trágár üzenetek, nyilatkozatok is elhangoznak.