A rendszer kegyeltjéből nem lesz forradalmár
Fiala János azzal a felütéssel kezdte, hogy Herendi Gábor csak akkor sértődjön meg rá, ha muszáj, mert olyan részletekre fog rákérdezni, amelyek valószínűleg nem véletlenül sikkadtak el, ugyanakkor a Keljfeljancsit nagyon foglalkoztatják.
A kérdésre, mitől nyílt ki a szeme, aminek a Bűnös város lett a következménye, a rendező elmondta: szerinte az a normális, amikor az embert nem foglalkoztatja a napi politika, és mivel ő jó humorú, ráadásul optimista, ezt a hozzáállást tükrözték eddigi filmjei, amelyek egyébként beváltották a hozzá fűzött reményeket, hiszen a tíz legnézettebb magyar film közül öt fűződik a nevéhez. Egy kis ország rendezője akkor futhat be nemzetközi karriert, ha „A” kategóriás nemzetközi fesztiválokon szerepel jól: Nemes Jeles, Mundruczó, Antal ilyenek, ő pedig nem. Ráadásul itthon nemigen fogadta be a rendezői közeg, vele meg az is előfordult, hogy már nem motiválták a százezrek, akiket a mozikba vonzott, ezért kétszer is megpróbálta eladni magát az Egyesült Államokban – 2004-ben és 2010-ben –, ami más-más okból hiúsult meg, ma pedig – elmúlt hatvanéves – már nem érdekli a piacot.
Azokra a kérdésekre, tudja-e, hogy a magyarországi rajongóit meg fogja osztani, a megítélésén pedig sokat fog változtatni a Bűnös város, illetve hogy tisztában van-e azzal, mennyire fogja módosítani a napi árfolyamát a film, azt felelte: igyekszik mederben tartani a folyamatot, bár nehéz megküzdenie a médiával, miközben azonnal kiordítaná magából minden búját, bánatát, és közben nem változtatna lakhelyén, továbbra is itthon élne és dolgozna. „Pontosan az a bajom, hogy meg kell fontolnom minden szavamat, mert itthon nem az a demokrácia van, amire vágytam”.
Arra a felvetésre, hogyan telhettek el évek anélkül, hogy megszólalt volna, először a szokott válaszát pufogtatta: szégyelli magát. A Keljfeljancsi erre figyelmeztette: minél többet hangoztatja ezt, annál inkább lesz szégyenérzetéből árucikk, amire Herendi úgy reagált, valójában a munkájában való akadályoztatás változtatott meg mindent.
A Keljfeljancsi pontosítására, miszerint „csak” a pénzcsapokat zárták el előle, nem a munka lehetőségétől fosztották meg, úgy reagált: esetében ez a kettő valójában egy.
A Keljfeljancsi ekkor visszautalt arra a beszélgetésre, amiben először mesélte el a beszélgetésrészletet, hogyha pénzt akar, forduljon a FreeSZFE egyesülethez – egy rövid kurzust tartott, amiről hírt adott a honlap –, amire azt mondta Fiala János, szerinte ennél több kell hogy legyen a sztoriban: információi szerint a konfliktus gyökere Lajos Tamással való kapcsolatában rejtőzik, aki átmenetileg a Kincsem producere volt. Herendi nem tagadta az infót, s bár hosszasan szabadkozott, végül megnyílt, és elmondta:
- máig nem érti, miért van feszültség közöttük, miért reagált úgy Lajos Tamás a sokadik hívására, hogy forduljon a Free SZFE-hez, mielőtt lecsapta volna a telefont, már azt követően, hogy
- valaki arra a kérdésre, hogy Herendi Gábor feketelistán van-e, azt felelte, igen, és Lajos Tamás hatása érződik a Filmalap elutasítása mögött, hiszen összesen hat forgatókönyvét dobták vissza: három játékfilmét, két tévésorozatét és egy tévéfilmét.
- az ominózus telefonbeszélgetésből kiderült, Lajos Tamás azt gondolja, hogy a Kincsem című filmet kicsavarták a kezéből.
- dolgoztak együtt Herendi cégében, a Skyfilmben, de ott is Lajos Tamás maradt az adósa,
- Lajos Tamással az elmúlt hat évben, leszámítva a mostani telefont, nem beszéltek, és igen, ettől a mélyütéstől nyílt ki annyira a szeme, hogy eldöntötte: leforgatja a rég tervezett Bűnös város című filmjét, miközben tovább küzdött, hogy tisztázhassa magát, de nem sikerült újra felvennie a kapcsolatot Lajos Tamással.
Arra a kérdésre, hogy Lajos Tamás, ha nem tagja a Filmalapnak, hogyan lehet hatással az ott született döntésekre, azt válaszolta Herendi:
„Lajos befolyásos ember, a Filmalapban dolgozók pedig nehezen nyílnak meg, nemigen válaszolnak a nekik feltett kérdésekre.”
A kettejük közötti konfliktusra úgy derült fény, hogy beszélgetésük után sokadszorra hívta Veiszer Alinda, amire ezúttal nemcsak igent mondott, de ebben az interjúban említette meg először a Keljfeljancsi által felgombolyított szálat.
A Bűnös városhoz egyébként hónapokkal később kezdett, először meg kellett írnia a forgatókönyvet, a szeptemberi forgatás pár napig tartott, és nagyjából két hete mutatták be a 28 perc hosszúságú filmet, aminek létrejöttében sokkal inkább Kálomista Gábor most bemutatott filmje játszott közre, pontosabban annak valóságábrázolása és finanszírozási módja – még nem látta –, mint a személyes revansvágya. A Bűnös város büdzséje pár millió forint volt, amit most egy sajátos jegyvásárlási rendszerrel igyekszik behozni, mivel a sejtetések dacára nem lett gazdag ember.
A streamingszolgáltatásról elmondta: nem tudja mit hoz a jövő, de az biztos, továbbra sem fog aktuálpolitikai kérdésekben megnyilvánulni.
Arra kérdésre, hogy van-e lelkiismeret-furdalása, egy szóval válaszolt: nincs.
(Kiemelt kép: Fiala János, a Keljfeljancsi 168+ reggeliműsorában. Fotó: Dimény András / 168)