A mentőknek is súlyosan megrázó volt a veronai út
„Repülőgépünk leszállt a Liszt Ferenc repülőtéren. Alig 36 órás intenzív szervezés után ma este a Magyar Légimentő Nonprofit Kft. szakembereinek (akikkel korábban már szintén sokat dolgoztak kollégáink) átadtuk a veronai buszbaleset első két, légi úton hazaszállított súlyos sérültjét. Az információáramlás, a szervezés és a feladat lebonyolítása nekünk rutin volt, de megrázó, hogy segítségünkre ilyen, az egész országot sokkoló helyzetben volt szükség... A sérülteknek ezúton is jobbulást kívánunk!” – írta vasárnap este közösségi oldalán a TrustAir Aviation Kft., miután repülőgépük leszállt a Liszt Ferenc repülőtéren. A két beteg másod- és harmadfokú égési sérülésekkel érkezett vasárnap Veronából, sérüléseik miatt volt szükség az egészen speciális szállításra, ez biztosította a lehető legkevesebb stresszel járó és leggyorsabb hazahozatalukat. A buszbaleset szállítható állapotba kerülő sérültjeit Veronából speciális mentőrepülőgéppel a Liszt Ferenc nemzetközi repülőtérre hozták, itt tették át őket a mentőhelikopterbe, amely egyenesen a Honvédkórházba vitte őket.
Az egész országot megrázó tragédia kapcsán mutatkozhatott be a két éve, 2015 januárjában megalakult TrustAir Aviation Kft. vezetője, dr. Túri Péter.
„Szombat reggel fél 7-kor olvastam a híreket, azonnal tudtam: itt szükség lesz ránk. Még októberben kötöttünk stratégiai megállapodást az Országos Mentőszolgálattal, Máté Gábor akkori főigazgatóval erre a hiánypótló ellátásra, amikor külföldön sérülést szenvedett beteget kell hazaszállítani légi úton” – emlékszik vissza Túri Péter.
Az első két sérülttel érkezik a repülő
Fotó: MTI/Lakatos Péter
Amikor kiderült, hogy a balesetnek tizenhat halott és harminc sérült áldozata van, a tizenöt év tapasztalata alapján tudta, hogy a sérültek 15-20 százaléka biztosan olyan állapotban van, hogy csakis légi úton szabad őket hazahozni. Még akkor reggel felvette a kapcsolatot az Országos Mentőszolgálat hazaszállítási ügyekért felelős főorvosával. Előbb kora délután a helyszínen dolgozó elemző csapat, majd 6 órakor a külügyi államtitkár jelezte, hogy gyorsan kell a segítség. Először a súlyosan sérült házaspárt, a több diák életét megmentő testnevelőtanárt és feleségét kellett hazahozni. Este 10-11 óra tájt mondták, hogy másnap lehet hozni őket. Közben volt egy kis csúszás, mert az olasz hatóságok nem engedték ki a sérülteket, mondván, nem volt még kihallgatás, a DNS-minták sincsenek meg. Végül a külügyi államtitkár közbenjárására előrevették őket.
Reggel hatkor jött a telefon, hogy az államtitkár már úton van, minden jogi procedúra rendezve, vasárnap délelőtt 11 órakor indulhat a szállítás. A cég munkatársai felmérték a sérültek pszichés és fizikális állapotát és felkészítették őket a szállításra.
A mentésben, szállításban részt vevőket azonban nem igazán lehetett felkészíteni. „A páciensek szinte felfoghatatlan tragédiájában a súlyos fizikai állapot és a kínzó fájdalom eltörpül két gyermekük és több tanítványuk elvesztése mellett. A kollégáim három órát voltak velük, míg hazaértek, őket is nagyon megviselték a történtek” – emlékszik az elmúlt napokra Túri Péter. De a gépnek azonnal fordulnia is kellett, a harmadik sérültet sem lehetett földi úton Magyarországra hozni.
A vezető az orvos kivételével a teljes személyzetet leváltotta. Nem akarta őket kitenni még egyszer ennek a traumának. „Én is sokat láttam-megéltem, ott voltam Kolontár evakuálásánál, többször segítettem Afganisztánban, Sierra Leonéban az ebolajárvány idején, a lelki teher azonban most a sokszorosa volt bármelyiknek is” – tette hozzá Túri Péter, aki a magyarországi légi mentés megálmodója, megteremtője, aki hosszú évek óta dolgozik és harcol azért, hogy azok a betegek, akiket földi úton veszélyes vagy lehetetlen szállítani, a legalkalmasabb megoldást megkaphassák.
A Légimentő Kft.-t Túri Péter nemzetközi mintára szervezte meg (és vezette 2011-ig), hivatalosan 2006. január 1-jétől működik. Az orvosi és repülési szakmát egyesítő cég jelenleg hét mentőhelikoptert, így csaknem 6,5 milliárd forint értékű eszközparkot üzemeltet, 130 embert foglalkoztat, és több mint kétmilliárd forintból gazdálkodik évente. Bár a tulajdonos száz százalékban az állam, az alapítói és a vagyonkezelői jogok az Országos Mentőszolgálatnál vannak, a légi mentésért felelős cég gazdasági társasági formában működik. A légi betegszállítást országhatáron belül helikopterekkel végzik.
Emellett azonban – egész Közép-Kelet-Európában egyedül nálunk – működik egy légi betegszállítási központ, ahol egy felkészült csapat riasztható bármikor, ha az országhatárokon túl valaki segítségre szorul. A péri repülőtéren lévő bázisukon augusztus közepe óta érhető el az a szolgáltatás, amelynek keretében a világ bármely pontjáról haza tudják szállítani azokat a betegeket, akiknek állapota ezt igényli. Ezt is Túri Péter alapította.
Az Európán belüli szállításra két Piper PA–42 Cheyenne típusú, a távolabbi szállításokra egy Learjet35 típusú repülőgép áll rendelkezésre. A repülőgépeken a személyzetet négy ember alkotja: két pilóta, egy szakorvos és egy mentőtiszt. A kabinban normál légköri nyomás uralkodik, a gép pedig akár 9000 méteres utazómagasságban is tud repülni, így az útvonal nagy részén elkerülhetők az alacsonyabb rétegekben szokásos turbulenciák. A hordágyaknak a gép oldalán lévő rendes ajtó mellett egy cargoajtó is nyitható, nem probléma tehát a sérültek gyors be- és kihelyezése. Nagy távolságból ennél gyorsabb és kíméletesebb betegszállítási módszer nem létezik.