A Kúria előtt is nyert a Közgép
A céget arra hivatkozva zárta ki 2015 júniusában a Közbeszerzési Döntőbizottság, hogy hamis adatot szolgáltatott a beruházás során használni kívánt, egyébként egy szerb vállalat tulajdonát képező komphajók fedélzetének méretéről. A vélt hamis adatszolgáltatás miatt a céget nemcsak az adott tenderről, de a későbbi hazai közbeszerzésekről is kizárta a Közbeszerzési Hatóság három évre – írja a Magyar Nemzet.
A büntetés kiszabására nem sokkal a G-nap után került sor, amikor nyílttá vált az Orbán–Simicska-konfliktus.
A Közgép Zrt. bíróságon támadta meg a Közbeszerzési Hatóság döntését. Az ennek nyomán indult közigazgatási pert első, majd másodfokon is megnyerte. Az Észak-dunántúli Vízügyi Igazgatóság és a Közbeszerzési Hatóság ezután a Kúriához fordult felülvizsgálatért, amely most megerősítette a másodfokú döntést.
A Kúria Kovács András vezette tanácsa a tavaly nyári ítéletet hatályában fenntartotta; azzal egyezően arra jutott, hogy a Közgépet hamis adatszolgáltatásért akkor lehetne elmarasztalni, ha lenne bármilyen bizonyíték, amely szerint a társaság ismerte a külföldi hajók kérdéses paramétereit, ám ennek ellenére szándékosan adtak meg rossz számokat. Ez annál is inkább valószínűtlen, mert a fedélzet zárt részének mérete a hajók semmilyen elérhető hivatalos leírásában nem szerepel.
Az végül a perben sem derült ki, hogy a Szása II. és Szása III. nevű kompok végül is mekkora zárt területtel rendelkeznek – a bíróság ezt nem is vizsgálta, mivel a perbeli kérdés mindössze annyi volt, rosszhiszeműen járt-e el ennek kapcsán a Közgép. Kovács András tanácsvezető bíró kiemelte, a rendelkezésére álló hivatalos hosszúsági és szélességi méretadatokból okszerűen lehetett levonni azt a következtetést, hogy a zárt fedélzet meghaladja a félezer négyzetmétert, a Közgépnek tehát nem volt oka arra, hogy a szerbek által közölt 530 négyzetméteres adatot kétségbe vonják, illetve ezzel összefüggésben tovább vizsgálódjanak.