A közvélemény a chipsadóról
A közvélemény nem hiszi, hogy az egészséges táplálkozásra ösztönözne a szeptemberben debütált chipsadó – derül ki a HVG megbízásából készült Medián-felmérésből. Már a közeljövőben napirendre kerülhet a megadóztatott termékek körének bővítése.
Július közepéig a lakosság döntő többsége (84 százalék) értesült a magas só-, cukor- és koffeintartalmú élelmiszerekre kivetett, úgynevezett népegészségügyi termékadó elfogadásáról. Az új adófajtától remélt jótékony egészségügyi hatásról azonban a jelek szerint nem sikerült meggyőzni az embereket. A megkérdezettek több mint kétharmada ugyanis úgy véli, hogy az egészségtelennek minősített csomagolt élelmiszerekre kivetett „büntetőadó” nem fogja a vásárlókat az egészségesebb termékek felé terelni. A válaszadók 27 százaléka, de még a Fidesz szavazóinak is csak 42 százaléka bízik az intézkedés kedvező társadalmi hatásában.
Annál inkább tartanak az emberek attól, hogy a „chipsadó” drágulást hoz magával: a megkérdezettek 85 százaléka (és ezen belül az átlagnál rosszabb jövedelmi helyzetűek 88 százaléka) azt valószínűsíti, hogy az új adó miatt tovább fognak emelkedni az élelmiszerárak. A válaszadók mindössze 13 százaléka nem számít drágulásra, az így gondolkodók aránya a Fidesz-szavazók és a falvakban élők körében valamivel magasabb (18, illetve 17 százalék).
Már ezek a vélemények is jól jelzik a népegészségügyi termékadó kedvezőtlen fogadtatását. Összességében az új adó bevezetésével a válaszadók 43 százaléka a legkevésbé sem tud egyetérteni, és további 33 százalék is inkább elutasítja a többletterhet. A „chipsadó” elfogadottsága 100 fokú skálára vetítve is kimondottan alacsony, mindössze 29 pont. Még a kormánypárti szavazóknak is kevesebb, mint négytizede (38 százaléka) tudott kisebb-nagyobb mértékben egyetérteni az új adófajta kivetésével.
Az új adónemből egyébként a költségvetésnek idén 5 milliárd, míg jövőre 20 milliárd forint plusz bevétele származhat. Sajtóhírek szerint már a közeljövőben napirendre kerülhet a megadóztatott termékek körének bővítése.