A közlekedés nem magánügy
A napokban egy angol videó a vezetés közbeni SMS-ezés ellen több millió letöltést eredményezett az interneten. Bíró József, a Közlekedéstudományi Egyesület főtitkár-helyettese elmondta, nemrég egy magyarországi fesztiválon végeztek felmérést, melyből kiderült, a válaszadók közül majd minden ötödik fiatal SMS-ezik vezetés közben.
Több millióan látták azt a
sokkoló videót, amelyet egy angol rendező készített az ottani rendőrség megrendelésére. A harminc perces film olyan jól sikerült, hogy több része is felkerült a világhálóra és nem várt eredményt hozott. Hírügynökségi jelentések szerint hat milliónál is többen látták már a több ember halálával végződő rövid történetet. A film célja a vezetés közbeni mobilozástól, az SMS-ezéstől való elrettentés volt.Itthon, Bíró József, a Közlekedéstudományi Egyesület főtitkár-helyettese a 168ora online megkeresésére elmondta, korábban már ők is készítettek hasonló céllal egy társadalmi célú reklámot. A 15 másodperces film a visszajátszásra épül.
Kezdésként egy gépkocsi szélvédőjének csapódó alakot érzékelünk. Majd visszafelé pörögnek a filmkockák, láthatjuk hogy egy biciklis lett a baleset áldozata. A visszajátszásból kiderül, hogy a vezető hibájából történt az ütközés, ő volt figyelmetlen. Vezetés közben üzenetet küldött ahelyett, hogy kizárólag a forgalomra figyelt volna. A film végén megszólal egy hang és mindenkit figyelmeztet arra, hogy az Élet nem hívható vissza!
A főtitkár helyettes felidézte, hogy a kis költségvetésű kampányfilmet egyedül az MTV mutatta be társadalmi célú hirdetésként, más csatornákon hiába kértek rá műsoridőt. A reklámidő vásárlásra civil egyesületként nincsen forrásuk. De most újra kezdeményezik majd műsorra tűzését, ahol csak lehetségesnek találják.
2004 óta kampányolnak
Az egyesület öt évvel ezelőtt egy
civil felhívást tett közzé: “Meg kell-e várni azt a tömegbalesetet vagy balesetek tömeges megjelenését, amikor a baleset létrejöttében bizonyítottan a mobil-használat figyelemelvonó hatása játszik meghatározó szerepet? “ kérdezték akkoriban és a megelőzés érdekében egy 10 pontos mobil-etikettet állítottak össze. Valamint számos szervezetet kerestek meg, hogy segítsék őket törekvéseikben. Nem túl sok sikerrel.2006-ban az elektronikus autópálya matrica bevezetésekor is csak részeredményt értek el, bár lényegi részeredményt. Az Állami Autópályakezelő és két mobiltetelfon társaság hirdetései azt a fő üzetetet közvetítették, hogy meg sem kell állni egy SMS virtuális matrica megvásárlásához. A Közlekedéstudományi Egyesület nagyon gyorsan közbelépett, és a vezetés közbeni üzenetküldés veszélyességére hívta fel a hirdetők figyelmét.
A közlekedés nem magánügy
“Autópályán - a megengedett 130 km/h sebességgel haladva - egy másodperc alatt 36 métert halad előre a gépjármű. A legrövidebb SMS írása vagy elolvasása is legalább 3-4 másodpercet leköt. Így mintegy 110-140 métert megy a gépkocsi emberi figyelem nélkül, közben pedig egy-másfél méterre, vagyis tizedmásodpercnyire van a belső sávban a szalagkorlát vagy a másik jármű. Nem érdemes megpróbálni! A közlekedési baleset nem visszafordítható esemény! “ – érveltek felhívásukban.
Kezdeményezésükre a reklámot megváltoztatták, de a vonatkozó miniszteri rendelet módosítását nem sikerült elérni. Azt szerették volna, hogy az SMS matrica kötelező szövegrésze legyen az is, hogy „vezetés közben SMS-ezni életveszélyes”!
Minden ötödik fiatal vezetés közben szokott üzenetet küldeni
Júliusban a soproni Volt fesztiválon a Nemzeti Közlekedési Hatósággal és a Wilfing Áron Egyesülettel együttműködve egy felmérést végeztek a fesztiválozók körében. Több mint ezer fiatalt kérdeztek meg a vezetés közben mobiltelefon használatról. A válaszok alapján nem megnyugtató a kép.
A válaszadóknak mindössze egyharmada nem használ mobiltelefont vezetés közben. További közel egyharmad nem kezdeményez (28 százalék), de fogadja a hívásokat. A válaszadók harmadik harmada viszont szokott vezetés közben is telefonálni. Minden tizedik fiatal viszont arról számolt be, hogy rendszeresen telefonál vezetés közben is.
Itthon vezetés közben kézben tartott telefonnal tilos telefonálni, ennek ellenére a válaszadók majd fele (40 százalék) sosem használ kihangosítót vagy headset-et.
Az SMS küldésről is kérdeztek a felmérésben. A válaszadók négyötöde (81 százalék) egyáltalán nem szokott üzenetet küldeni vezetés közben. Elgondolkodtató, hogy a fenn maradó 19 százalék, vagyis majd minden ötödik fiatal vezető szokott üzenetet váltani autóvezetés közben is. Válaszaik szerint 17 százalékuk ritkán, 2 százalék gyakran, 1 százalék nagyon gyakran.
Mit kellene tenni a jelenség ellen? A kérdőívet kitöltő járművezetők kétharmada szerint gyakrabban kellene a rendőröknek a közúti ellenőrzések során ellenőriznie a vezetés közbeni mobiltelefon használatot és a válaszadók közel fele szerint csak a szigorú büntetés lenne hatásos a vezetés közbeni mobiltelefonálás visszaszorítására.
A főtitkár-helyettes a szankcionálás mellett a felvilágosításban, a kockázatok tudatosításában és a tájékoztatás erejében hisz.