A főváros megrogyott az iparűzési adó megvonásától

Kiss Ambrus főpolgármester-helyettes szerint vörös vonalhoz érkezett Budapest: "addig működtetjük a várost, ameddig a pénz el nem fogy."

2021. május 13., 13:15

Szerző:

A működési kiadások egyhavi finanszírozásához szükséges forrás hiányzik a Fővárosi Önkormányzat idei költségvetéséből – erről számolt be a napi.hu. Kiss Ambrus​ általános főpolgármester-helyettes szerint azonban a városvezetés vörös vonalhoz érkezett: ha a kormány nem kompenzálja az iparűzési adó-bevételek kiesését, akkor addig működtetik Budapestet a jelenleg meglévő kapacitással, ameddig a pénz el nem fogy. Eltökéltek, hogy az önkormányzati cégeknél és intézményeknél nem lesz csoportos létszámleépítés. Ezzel együtt továbbra is reménykednek abban, hogy a kormány megérti, semmilyen gazdasági racionalitása nem lehet annak, hogy a fővárost nem segítik ki.

Máris látszik, hogy a helyi iparűzési adó (hipa) megfelezése 2021-ben 17 milliárd forintos bevételkiesést jelent a fővárosnak, hiszen a március 15-i első előlegbefizetés már egzakt adatokat tükröz, ebből meg lehet becsülni a szeptember közepi értéket. Körülbelül május végén - a cégek hipa-bevallásait követően - fogjuk teljes pontossággal látni, hogy mire lehet számítani a bevételek tekintetében. Ám ez még nem ad arra választ, hogy mi fog történni a likviditással - magyarázta a lapnak Kiss Ambrus.

A Napi.hu szerint a főváros működési bevételeinek 62 százalékát kitevő hipa-ból a teljes évben 139 milliárd forint folyhat be a Fővárosi Önkormányzathoz - ha ebből, a kormány egyoldalú döntésének köszönhetően nem teljesül 17 milliárd, akkor az összeg csak 122 milliárd lesz, ami azt jelenti, hogy minimum egyhavi finanszírozáshoz szükséges pénz fog hiányozni. Ebből adódik, hogy az idei költségvetés november végéig  áll meg a lábán, az év utolsó hónapjának forrásai pedig már nem látszanak - tette hozzá a főpolgármester-helyettes. 

Komoly bizonytalansági tényező a közösségi közlekedés jegyár-bevételeinek jelentős kiesése. A BKK mostani prognózisai szerint a tavalyi 23 milliárd forint után,

idén 19-25 milliárd forint közötti jegyárbevétel-kiesésre kell számítani a pandémia, illetve az otthoni munkavégzés elterjedése miatt.

Azért ekkora a szórás, mert a pontos mértékre jelenleg csak közelítő becslések vannak. Az azonban biztos, hogy a közösségi közlekedésnek pluszforrást kell adni, hiszen a jegyár-bevételeket pótolni kell, 

A költségvetés teljes rendkívüli tartaléka 15 milliárd forint, ehhez képest ez a 19-25 milliárdos összeg "ijesztően" néz ki. Nyilván a közösségi közlekedés azért igyekszik minden forrást megtakarítani, amely áttolható a következő évekre, ezért nem feltétlenül a teljes évi árbevétel-kiesést kellene visszapótolni.

Szintén bizonytalanságot okozó tétel a megnövekedett működési költségek kompenzálása a főváros intézményeinél, cégeinél. Pluszforrásra lesz szüksége a kulturális intézményeknek, hiszen a több hónapos bezárás során elestek a bevételtől, és az idősotthonok is támogatásra szorulnak majd az élelmiszerárak emelkedése miatt.

(Kiemelt képünk: 168/Merész Márton)